Elproblem med en Honda hornet -05

Jurreto

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Zx6r Kawasaki
Hej!

Jag har en Honda hornet cb600 2005:a och har haft problem med elen i stort sett hela tiden.

Först ut var problemet med att starta den, nyladdat batteri klarade max 5-6 starter innan den dog. Sedan dog en säkring för displayen och baklyktan. Och till slut så dog motorn under körning. Det smällde och knastrade kring motorn likt en traktor, och det gick inte att komma upp i varv. När jag laddade batteriet löste jag samtliga problem endast tillfälligt, så min första åtgärd var att skaffa ett nytt batteri.

Det nya batteriet har funkat bra i någon månad nu, ända fram tills nu ikväll. Efter en 2 timmars körning så skulle jag stanna till en kort stund, och när jag sedan skulle starta upp hojen igen så vägrade den. Efter en lång tids knuffande fick jag igång motorn, men då börjar den igen att låta märkligt, utan att kunna komma upp i varv.

Det verkar som att batteriet inte laddar under körning. Hur bör jag gå tillväga?
 
Det låter som jordfel, sätt en rejäl kabel mellan minus på batteriet och någon bult på motorn och prova!
 
Det låter som jordfel, sätt en rejäl kabel mellan minus på batteriet och någon bult på motorn och prova!

Jordfel? Okej, hur åtgärdar jag detta? Och vad är det jag ska upptäcka med att sätta en kabel mellan minus och en bult på motorn?
 
Kolla om den laddar. Koppla in en multimeter (voltmeter) över batteriet och kolla att spänningen går upp till ca 14v när du varvar upp motorn till ca 4000 v/min.

Om den inte laddar eller laddar för mycket bör du kolla likriktaren och generatorn, men börja att kolla laddningen.
 
Jordfel? Okej, hur åtgärdar jag detta? Och vad är det jag ska upptäcka med att sätta en kabel mellan minus och en bult på motorn?

Om allt fungerar som det ska när du har satt dit kabeln ÄR det jordfel mellan motorn och ramen.

Det är det du ska upptäcka.
 
Jordfel? Okej, hur åtgärdar jag detta? Och vad är det jag ska upptäcka med att sätta en kabel mellan minus och en bult på motorn?

Om du har en trasig jordfläta är just vad du kan upptäcka. Du måste alltså se till så att det är en kabel mellan minus och jord för att ha en sluten krets. Om flera av kardelerna i jordflätan är av pga nötning eller oxidation så kan inte strömmen passera tillfredsställande i kretsen.

Men om man har ett jordfel borde inte felet vara jämt då. Ett batteri som kroknar, kan inte det vara tecken på en dålig generator? Eller en kombination kanske?

Nu kommer jag med påståenden som kan vara lite tveksamma men sanningen är nog ganska nära.
På bilar går anslutningen från minus till såväl chassit som motorn då motorn är gummiupphängd och inte har nån kontakt med chassit. Är det månne likadant på hojar?

Hmmm f-n vet om man ens skulle skriva det här inlägget...:confused:

näe det skulle man tydligen inte då det redan var besvarat under tiden jag knappade...:huvet
 
Last edited:
Det jag tänker är att i och med att den fungerar bra under en tid med laddat batteri, kanske den inte laddar tillräckligt bra under körning. Är jordfel även då boven i dramat?
 
jag sätter mina pengar på laddningsregulatorn, alternativt fel på generator.

ädit:
har du en multimeter så kan du mäta upp dessa och kolla så att de är OK.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top