Elproblem KTM. Konvertera SEM -> Kokusan?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
2 problem med elsystemet på min KTM 620 EGS -97. På denna hoj sitter tändsystem från SEM (tillverkat i Åmål).

1. På höga varv och höga växlar misständer hojen. Verkar vara temperaturrelaterat. När hojen är kall går den bra, när den blir varm går den sämre. Gissar på tändspolen.

2. Bromsljuset lyser inte när jag bromsar. Detta torde ju vara ett väldigt enkelt problem att lokalisera, men icke! Har kommit fram till att felet ligger i antingen tändspolen eller generatorn.

Den gemensamma nämnaren i dessa två problem verkar vara SEM. Någon med liknande problem eller någon tanke om varför felen uppstår får gärna skriva en rad. Slänger upp en bild på elschemat som jag kluddat lite på.

Rött står för OK sladd med +12V spänning på (har inte ritat från batteriet utan från tändninge, och mätt att det är OK där). Grönt är jord. Gult är där jag uppfattar att det borde ligga en spänning (så fort man slår på tändningen). Som ni ser försvinner spänningen i svänghjulet eller tändspolen (det går ju flera sladdar från tändspolen till generatorn som det inte ligger spänning över).

Något jag också tänkt på är att eftersom det ofta brukar vara problem med SEM-tändsystem (anledning till varför Husa och KTM bytt till Kokusan?) så undrar jag om nån vet om man enkelt kan konvertera från SEM till Kokusan?

Nej man kan inte konvertera utan hemskt mycket bry då kåpor och dyl är annorlunda och passar inte.

Vanligt att SEM spolarna ger dessa fenomen orskat av undermålig skötsel köp nytt

EDIT: Såg att det var en LC4, då kan tändningskåpan vara utbytar mot en nyare modell kolla med folket i motardforumet.

Jag mätte nyligen upp ett motstånd på 22 Ohm mellan svart (s) och grön (g) på ingående sladdar till generatorn. Enl. servicemanual ska motståndet ligga på 165 Ohm +- 20. Vad kan detta betyda? Har ingen aning om vad strömen som går genom dessa sladdar har för funktion.

Boris JR skrev:
2062778 Nej man kan inte konvertera utan hemskt mycket bry då kåpor och dyl är annorlunda och passar inte.

Vanligt att SEM spolarna ger dessa fenomen orskat av undermålig skötsel köp nytt

EDIT: Såg att det var en LC4, då kan tändningskåpan vara utbytar mot en nyare modell kolla med folket i motardforumet.
Konverteringen käns lockande men mer som ett sista alternativ.

Du nämner skötsel och då undrar jag vilket underhåll tändsystemet kräver? Kan tänka mig att isolering på kablar efter ett tiotal år blir lite torra så dessa kan man ju smörja in om man är pedantisk, men vad annars?

Där bildas kondens pga miljön och stora temperaturskiftningar vilket leder till intern kortis i spolarna pga oxidering. Väldigt vanligt hos SEM framförallt monterade på Husor men händer även på KTM.

Boris JR skrev:
2063032 Där bildas kondens pga miljön och stora temperaturskiftningar vilket leder till intern kortis i spolarna pga oxidering. Väldigt vanligt hos SEM framförallt monterade på Husor men händer även på KTM.
Vad för skötsel inuti spolarna är det tänkt att man kan vidta för att förhindra oxideringar?

Tillbaka till problemet. Elsystemet på denna KTM verkar vara ett riktigt råttbo. Nån som kan förklara vad sladdarna mellan tändspolen (21 på elschemat) och generatorn (22) är till för? Det ligger spänning över den röda sladden men de andra är "döda". Har lite problem med att kolla om det ligger spänning över andra sladdar om hojen är igång eftersom den är väldigt nerplockad nu, men bakbromsljuset ska ju ffs fortfarande lysa när tändningen är på och man bromsar! :mad:

Vidare mätte jag ju även en lite väl litet motstånd över grön och svart kabel, vad kan detta betyda? Är generatorn orsaken till problemet? Ny generator kostar ju skjortan!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg