Elproblem - installerat nya blinkers under vintern, baklampan lyser för ljust

kaiju

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2014
Hoj
Triumph Bonneville
Installerade nya blinkers under vintern på min Triumph Bonneville från 2001. Nu när det är dags att ta ut hojen lyser baklampan för starkt, och blinkar i takt med blinkersen. Det är ju tre kablar, och tar jag ut den röda så är ju idle-ljuset dött men lampan funkar som den ska om jag trycker in bromsen.

Någon som kan tipsa om hur jag enklast felsöker detta?

Låter som det blev felkopplat efter "installationen" av blinkers..
Jordfel? Kaaaanske men blinkarna tar betydligt mindre ström än bak/bromsljuset..så det borde inte påverka jordanslutningen.
Kabelfärgerna vet jag inte om, det viktiga är deras funktion.
Ska vara en för bakljus. en för bromsljus samt troligen en är jord..

Provade igår att koppla ur blinkersen helt för att se om det påverkade något - bakljuset lyser ändå för starkt. Är verkligen inte elexpert, men är det inte rätt märkligt? Det är som att lyset får för hög spänning på idle-ljuset.

Provade igår att koppla ur blinkersen helt för att se om det påverkade något - bakljuset lyser ändå för starkt. Är verkligen inte elexpert, men är det inte rätt märkligt? Det är som att lyset får för hög spänning på idle-ljuset.
Utan att veta, är det en dubbeltrådslampa bak?
Kablar skiftade? Lampan felmonterad? (allt går med lite våld...)

Edit Detta är ju ett fel som med en bra MultiMeter och en dosis kunskap därtill löses på en kvart...

Last edited:
Kahobe: jepp, det är en dubbelfilamentslampa. Har en ny LED också, som visar på precis samma symtom. Ej skiftade kablar (100% säker, har testat de kombinationer som går). Vad gäller skills och multimeter, så jo - men det är lite det jag saknar (skills då, multimeter har jag). Tips på hur jag går tillväga vore guld!

MRJaggu: har testat koppla ur både kontakten fram och kontakten bak, ingen skillnad tyvärr.

Kahobe: jepp, det är en dubbelfilamentslampa. Har en ny LED också, som visar på precis samma symtom. Ej skiftade kablar (100% säker, har testat de kombinationer som går). Vad gäller skills och multimeter, så jo - men det är lite det jag saknar (skills då, multimeter har jag). Tips på hur jag går tillväga vore guld!

MRJaggu: har testat koppla ur både kontakten fram och kontakten bak, ingen skillnad tyvärr.
Hålla på och leka fram och tillbaka ger inget! Man måste vara systematisk.

Ryck bort tåtarna till bakljuset. DÅ har du delat på bakljusenhet och övriga hojen..
Mät upp vilken av de tre som är jord.
Kontrollera vilka av de övriga två som har spänning.
Med "lyse på" ska det bara vara EN. ("Tail light")

Vill du kolla hur paketet "bakljus" fungerar får du ta och skaff 12V och sedan applicera 12V på de två ställen som finns, "bromsljus" resp "bakljus". Lampa ska då vara monterad.

Om dessa prov faller ut rätt då får vi ta det andra senare....

Är des led-blinkers? Jag fick samma problem när jag monterade sådana på min ducati. Om det är LED är lösningen ett extra motstånd som monteras på + kabeln till varje blinkers. Dom finns att köpa på biltema. Sen funkar det fint.

Kahobe: keep your shirt on :) Leker och lär. Vara systematisk - absolut. Gjorde som du skrev och dubbelfilamentlampan är trasig - den har en kortslutning nånstans, därav för starkt ljus. Drog på ledlampan istället, och... succén uteblev. Nu är ljuset som det ska, det lyser starkt när jag aktiverar broms, men:

ljuset blinkar ngt, i takt med blinkersen. Inte mycket, men märkbart. Såhär ser det ut: https://www.youtube.com/watch?v=H8s7hX9_BBU

jho145q: Nej, det är halogen tyvärr.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck