Elproblem hemma.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Kom hem idag och märkte att vissa saker inte fungerade helt enkelt.
Det är utspritt i hela huset vad som inte fungerar, och alla automatsäkringar är ok.
Har även testat att slå på och av de berörda säkringarna utan
resultat.

Det är så att jag fick en ny värmepump installerad under dagen, vid 13 och har då startat diskmaskinen som knappt kört 1/5 av programmet innan spänningen försvunnit.

Startar jag ugnen så lyser lampan svagt, och dör helt om jag lägger på lite värme.

Någon som upplevt liknande problem, eller skall jag ringa och härja på firman som installerade värmepumpen?

Låter som en huvudsäkring har gått. Fram med en multimeter och mät mellan faserna.

Vare en Dansk som koppla in värmepumpen? :o)
[YOUTUBE-ID]efQLSyQQEOM[/YOUTUBE-ID]

Huvudsäkring.

På din beskrivning ÄR det en huvudsäkring som gått. Vad du menar med en enhet vet jag inte men eftersom du har tre faser in i huset måste det finnas tre separata säkringar. Nyinstallationen har gett snedbelastning som leder till att en fas överbelastas, övriga två fungerar som vanligt.

Lösningen är dessvärre att börja flytta om i centralen. I bästa fall räcker det med att lägga värmepumpen på en annan fas.

Har automatsäkringar på allt och huvudsäkringen är en enhet. Kan det vara så att den har packat ihop på något sätt?
Du bör ha tre säkringar ute vid elmätaren. Det e med stor sannolikhet att en eller två av dom säkringarna har brunnit av. :brinnerup

Har automatsäkringar på allt och huvudsäkringen är en enhet. Kan det vara så att den har packat ihop på något sätt?
Låt bli jordfelsbrytaren :D den har inte med det här att göra. Huvudsäkringarna sitter brevid elmätaren, behöver inte (är troligen inte) va samma central

På din beskrivning ÄR det en huvudsäkring som gått. Vad du menar med en enhet vet jag inte men eftersom du har tre faser in i huset måste det finnas tre separata säkringar. Nyinstallationen har gett snedbelastning som leder till att en fas överbelastas, övriga två fungerar som vanligt.

Lösningen är dessvärre att börja flytta om i centralen. I bästa fall räcker det med att lägga värmepumpen på en annan fas.
Nej lösningen är att tatarna som koplpa in den kommer ut och fixar det ASAP, ring å skrick

Last edited:
Öppnade skåpet och såg att en av huvudsäkringarna gått.
Vet inte vad som var skillnaden mot i eftermiddags, men nu när jag körde diskmaskinen så fungerade allt utan problem. Får se om den drar säkringen när det blir kallare igen.

Tack för tipsen alla!

En överbelastad fas helt enkelt, det ligger för mycket och drar på en skena. Om det fortsätter så tar du ut en elektriker som flyttar om det mot en timmes betalning.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!