Elproblem Gixxer 750 98

Krissmatic

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
Kawasaki Zx750 -97 Turbo SF
Byggde om min gixxer med ny bakram lackade tanken osv. Kopplade ihop elen innan jag skruvade ihop allt. Märkte att bensinpumpen inte fick någon ström. hittade en kabel till styrboxen som var av satte kabel sko testade igen att starta hojjen till och med. Funkade fint. Skruvade ihop allt och helt plötsligt glappade bensinpumpen. Så nu e d samma problem igen. Ingen el till bensinpumpen.

Någon som kan komma med något tips?. :)

Är pumpen heldöd nu eller går den men inte ger nåt tryck?

Min SRAD '98a hade problem med att en slang på soppapumpen inne i tanken hoppade av så jag fick byta till en slangklämma jag kunde dra åt isf orginalens fjädrande. Vet fler som haft det problemet.

Om det är rent el-fel... har du mätt var spänningsfallet uppstår?

Är pumpen heldöd nu eller går den men inte ger nåt tryck?

Min SRAD '98a hade problem med att en slang på soppapumpen inne i tanken hoppade av så jag fick byta till en slangklämma jag kunde dra åt isf orginalens fjädrande. Vet fler som haft det problemet.

Om det är rent el-fel... har du mätt var spänningsfallet uppstår?

Ja har faktiskt inte kollat om det är nån slang som inte sitter som den ska.

Grejen va det att första gånge ja testade dra igång hojen kom det ingenting från pumpen men så hittade jag en kabel som var av till styrboxen satte en kabel sko så gick hojen igång, den startade utan problem. Sen när jag skruvat fast allt så hörde ja pumpen starta men ja kunde inte starta hojjen. Så då kanske det är så lätt som en ny slangklämma då?

På det hela så har ja aldrig mekat med hoj. Detta är första gången men nån gång ska va den första. :)

Jag har själv haft samma fel som K-Man beskriver. Öppna tanklocket och vrid på nyckeln. På min så skvätte det nästan upp ur tanklocket när slangen hade hoppat.

Min var dock redan kittad med en slangklämma då föregående ägare haft samma problem.
Tror jag kortade slangen någon cm för att få ny fräch slang.

Lycka till

...Sen när jag skruvat fast allt så hörde ja pumpen starta men ja kunde inte starta hojjen. Så då kanske det är så lätt som en ny slangklämma då?

På det hela så har ja aldrig mekat med hoj. Detta är första gången men nån gång ska va den första. :)
Ja, surrar det när du slår på tändningen så går ju pumpen. Sen står man bara och nöter med startmotorn men inget händer. Detta hände mig mitt under en bandag en gång och ute på långtur en annan gång. Jag fick Stress-meka första gången och knacka på i ett hus och köpa loss en 8 mm nyckel andra gången.

Du behöver ta av tanken från hojen och lägga den uppochner, sen sitter pumpen med ett gäng 8 mm skruvar. Tänk på att det rinner bra med soppa ur anslutningen så på med tummen och vänd tanken fort :) Se till att ha skaffat en liten slangklämma eller två i förväg så du inte behöver göra om proceduren. Tror att slangen är runt 8 mm i diameter

Last edited:
Ja, surrar det när du slår på tändningen så går ju pumpen. Sen står man bara och nöter med startmotorn men inget händer. Detta hände mig mitt under en bandag en gång och ute på långtur en annan gång. Jag fick Stress-meka första gången och knacka på i ett hus och köpa loss en 8 mm nyckel andra gången.

Du behöver ta av tanken från hojen och lägga den uppochner, sen sitter pumpen med ett gäng 8 mm skruvar. Tänk på att det rinner bra med soppa ur anslutningen så på med tummen och vänd tanken fort :) Se till att ha skaffat en liten slangklämma eller två i förväg så du inte behöver göra om proceduren. Tror att slangen är runt 8 mm i diameter

Det låter som om det är det. Men ja vet att den slangen som går in under tanken in i pumpen där på sitter det en sorts låsning, det är som en liten klämma som klickar till när man trycker fast den, ska jag byta ut den då?

Nej slangen som brukar hoppa av sitter inne i tanken på pumpen. Den du talar om går till insprutningsbryggan.

Du behöver alltså skruva loss bränslepumpen och plocka ur den ur tanken för att hitta problemet

Ungefär så här ser pumpen ut inne i tanken och den svarta slangen på den brukar lossna

http://lh6.ggpht.com/bene.chau/SIa6H30UMoI/AAAAAAAABKM/59SZ0NFYOH8/FP_5.JPG

Jahaaa... Då vet ja exakt vad ja ska göra. :).
Hoppas att det är det som är problemet då. Men ni verkar juh ha haft samma problem så det borde juh vara det. Kommer inte ha tid under veckan utan kommer påbörja till nästa helg. Hör av mig så fort ja har testat och byt. Tack för hjälpen. :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph