Elproblem CBR900 -96

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Hallå hallå!

Har ett litet problem (läs: hojen funkar inte alls)
Var ute och körde och vips så tystnade allt för en millisekund för att sedan komma tillbaka till normalt bara att visarna inte rörde sig och sekunden senare började den spotta och fräsa och hade ingen som helst kraft (men motorbromsade om jag växlade ner) och kopplade jag ur så hade den svag tomgång (eller om den bara hade ljud från att den rullade, minns inte helt). Försökte jag gasa så hände ingenting. När jag sedan hade rullat till stopp så dog hojen helt och när jag sedan försökte vrida på nyckeln igen så var allt helt dött. Inget ljus i nån lampa, inget ljud, ingenting.
Efter att ha kört hem hojen på släp och nu börjat mäta lite så vet jag detta: huvudsäkringen är hel, strömmen kommer igenom den. Strömmen kommer hela vägen upp till tändningslåset (har mätt på kabeln som sitter fäst upp under låset) sedan ut från tändningslåset (på läge "on") så kommer ingen ström alls. Noll på mätinstrumentet. Har mätt på rödsvart kabel (som går vidare till säkringsdosan för ignition, lysen och allt). Kan det vara så att tändningslåset har gett upp? Kan man på nåt smidigt vis koppla förbi det för att se om det funkar om man går förbi låset? Typ dra pluskabeln från huvudsäkringen innan låset och in i säkringsdosan som strömmen går till efter låset?
Följdfrågan blir ju då om det finns nytt lås att få tag på på billigt vis?

Nån som är vaken och vet något bra? :Bugar


(Vågar inte nämna detta för min kusins sambo som kör ducati då vi alltid retar honom för hans italienska saker som bara går sönder... ) :crash
 
T-låset e väll kopplat med en "sockerbit-koppling". Och ta loss den kopplingen å fixa lite trådar och flatstift så kan du koppla in dig å köra.

Eller så köp ett billigare universal t-lås å koppla in, kolla på Lelles :tummenupp

Sista men bästa är ett beg. eller nytt t-lås. Lelles ska ha pirat motsv. org.
 
T-låset e väll kopplat med en "sockerbit-koppling". Och ta loss den kopplingen å fixa lite trådar och flatstift så kan du koppla in dig å köra.

Eller så köp ett billigare universal t-lås å koppla in, kolla på Lelles :tummenupp

Sista men bästa är ett beg. eller nytt t-lås. Lelles ska ha pirat motsv. org.

Alla kablar in och ut ur t-låset är lödda av nån anledning men jag kopplade förbi det igår direkt från batteriet och in i säkringsdosan och la på strömmen där säkringen för lyset skulle sitta och då knastrar det till lite i ett relä på vänstersidan men inget lyser samt att det väser sjukt svagt ur tutan så nu klurar jag på om det delvis är t-låset som sagt upp sig plus nåt jävla jordknas eller om det kan hänga ihop med t-låset på nåt vis?
 
Alla kablar in och ut ur t-låset är lödda av nån anledning men jag kopplade förbi det igår direkt från batteriet och in i säkringsdosan och la på strömmen där säkringen för lyset skulle sitta och då knastrar det till lite i ett relä på vänstersidan men inget lyser samt att det väser sjukt svagt ur tutan så nu klurar jag på om det delvis är t-låset som sagt upp sig plus nåt jävla jordknas eller om det kan hänga ihop med t-låset på nåt vis?

Kolla var elsystemet har sin huvudjordpunkt å kolla, även mellan motor å ram. De räcker med oxid för dålig kontakt. Bara å metodiskt leta på alla jordpunkter å kolla med andra ord.
Det brukar gå att kolla minusanslutningen från batteriet, så ska ju den stora kabeln jorda mot motor och ram, sedan brukar de finnas en som då går in i själva elsystemet. Mät där å ut till yttre jordpunkter å se om de kan finnas avbrott på nått ställe.

Hoppas du har kopplingsschema som underlättar de hela :)
 
Kolla var elsystemet har sin huvudjordpunkt å kolla, även mellan motor å ram. De räcker med oxid för dålig kontakt. Bara å metodiskt leta på alla jordpunkter å kolla med andra ord.
Det brukar gå att kolla minusanslutningen från batteriet, så ska ju den stora kabeln jorda mot motor och ram, sedan brukar de finnas en som då går in i själva elsystemet. Mät där å ut till yttre jordpunkter å se om de kan finnas avbrott på nått ställe.

Hoppas du har kopplingsschema som underlättar de hela :)

Är ute i garaget as we speak med min kära Haynesmanual så elschema har jag tack och lov :)
Ska kika det där med jordpunkterna, har försökt leta rätt på dom så dom ska jag kolla och göra rent med detsamma. Men det är skumt att det bröt ihop exakt samtidigt som t-låset dog. För ingen ström kommer ut ur t-låset och antagligen var det därför den dog mitt på en enslig väg. Kan det att det är trasigt hänga ihop med att resten av elen får konstig jord om nåt i t-låset kopplar fel liksom?
 
Update

Tändningslåset är nu helt bortkopplat. Pluskabeln från batteriet till t-låset finns det kräm i. Kabeln där strömmen ska vidare ut ur t-låset (en kabel som nu inte är fäst i t-låset) är hel vidare till säkringsdosan som är i andra änden på den kabeln, har full kontakt när man mäter med ampermeter. Kopplar man ihop pluskabeln med kräm i med sladden till säkringsdosan så kommer det bara fram max 0,5V när man mäter i slutänden på kabeln nere vid säkringsdosan :confused:
Ska mäta jordpunkten vid ramen vid säkringsdosan men den såg kliniskt ren ut när jag som snabbast bara hann kika på den när jag var ut till garaget senast (har 3 mil till garaget)...

Nån som har nån bra input? Det känns lite mysko kan man säga...
 
Jag har nästan samma problem verkar det som. För min hoj var det ett motstånd på X antal Ohm som ligger mellan inkommande kabel och den som går ut till tändningen, detta för att begränsa spänningen till CDI:n som någon form av tjuvkopplingslås av den gamla skolan. Sök på internationella forum om någon har haft samma problem. Ett motstånd är väl en komponent som regelmässigt fungerar helt eller inte alls.
D.v.s byglar man bara rakt av så ger inte CDI:n ngn gnista.
 
Jag har nästan samma problem verkar det som. För min hoj var det ett motstånd på X antal Ohm som ligger mellan inkommande kabel och den som går ut till tändningen, detta för att begränsa spänningen till CDI:n som någon form av tjuvkopplingslås av den gamla skolan. Sök på internationella forum om någon har haft samma problem. Ett motstånd är väl en komponent som regelmässigt fungerar helt eller inte alls.
D.v.s byglar man bara rakt av så ger inte CDI:n ngn gnista.

Okej, när vi har mätt motstånd har vi inte sett att det är nåt motstånd whatsoever i kabeln som "inte får fram nån ström genom sig". Var sitter detta motstånd tro mer exakt? :Bugar
Fast jag får inte el till nånting, alltså vrider jag på nyckeln så är det lika tyst som innan... Inga lysen ingenting... :huvet

Tips på internationellt forum? :)
 
Okej, när vi har mätt motstånd har vi inte sett att det är nåt motstånd whatsoever i kabeln som "inte får fram nån ström genom sig". Var sitter detta motstånd tro mer exakt? :Bugar
Fast jag får inte el till nånting, alltså vrider jag på nyckeln så är det lika tyst som innan... Inga lysen ingenting... :huvet

Tips på internationellt forum? :)

Inget motstånd alls som i 0 ohm eller som i oändligt d.v.s avbrott? Emellertid borde det inte vara problemet om du inte får ström till någonting alls. På min så har jag lys i ljusen och startmotorn går men den ger ingen gnista. Lite annorlunda således. Dessutom en Kawa:)
Det kan ju vara att inkommande tråden lossnat i tändlåset om du har ström in (mätt mot jord) men ingen ström ut.
Inga forum på lager tyvärr. Skriv på engelska så hittar du säkert något:tummenupp
 
Inget motstånd alls som i 0 ohm eller som i oändligt d.v.s avbrott? Emellertid borde det inte vara problemet om du inte får ström till någonting alls. På min så har jag lys i ljusen och startmotorn går men den ger ingen gnista. Lite annorlunda således. Dessutom en Kawa:)
Det kan ju vara att inkommande tråden lossnat i tändlåset om du har ström in (mätt mot jord) men ingen ström ut.
Inga forum på lager tyvärr. Skriv på engelska så hittar du säkert något:tummenupp

Nej kabeln är hel, är mätt att det kan gå ström igenom. Det riktigt skumma är att den kabeln där jag har dryga 12V i slutänden, mäter jag på exakt samma ställe när jag lödit på nästa kabel så är det på exakt samma ställe bara 0,5V max. Ska försöka fixa fram nåt ytterligare forum när jag får tag på smidigare internet än mobilen :) Tack så länge!
 
På min cbr sitter det en 30amp-säkring på startreläet,om den är trasig får jag ingen ström nånstans,vet inte om det är samma på din.
 
På min cbr sitter det en 30amp-säkring på startreläet,om den är trasig får jag ingen ström nånstans,vet inte om det är samma på din.

Hmm, där precis bredvid batteriet sitter det en 30 amperare men den är hel och strömmen kommer förbi den (är väl en huvudsäkring i och för sig?).
Var har du din nånstans? Har inte manualen hemma här utan i garaget... :Bugar

Tack för tipset!
 
Hmm, där precis bredvid batteriet sitter det en 30 amperare men den är hel och strömmen kommer förbi den (är väl en huvudsäkring i och för sig?).
Var har du din nånstans? Har inte manualen hemma här utan i garaget... :Bugar

Tack för tipset!

Det är nog den du har hittat,under en gummibälg ihop med startreläet brevid batteriet,sitter på utsidan av bakramen på min,jag har även en reservsäkring under startreläet,det är inte den du tittat på?den riktiga syns inte utan du måste lyfta gummit för att se den.Har du kollat säkerhetsbrytaren för stöd och koppling?borde ju inte ge det felet iofs,stödbrytaren är trasig på min så jag kan inte starta den även om friläget äri och kopplingen inne men jag får ström till lysen mm.
 
Last edited:
Ja tycker jag också men jag läste det i en annan tråd kvällen innan så det
var lite pinsamt sen att det var just det :)

Det är ju det att det aldrig brukar va nåt enkelt som går sönder,man befarar ju det värsta och letar också där,det är du inte ensam om.:tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top