Fick lämna hojen ute på osäker mark ikväll för att jag fick världens strul med tändningen/batteriet. Har ägnat veckan åt att installera min nyinköpta Acewell mätare o tänkte ta en kvällstur idag för att kolla så allt är schysst. När jag är så långt hemifrån som jag tänkt åka så kommer jag på att jag skulle vilja knappa på lite inställningar så jag åker in på en ganska otrafikerad väg o stannar till.
Helt plötsligt hänger sig mätaren så jag slår av tändningen. Då ser jag att klockan som visas i diplayen när den är avstängd sakta tynar bort (extremt strömsnål, funderar därför på jordfel!!???) Sen finns inte ett liv i hojen, inte ens lysen,tuta, eller nånting fungerar...
Ringer tjejen som kommer med bilen o startkablar, har startat många bilar så jag vet hur man gör... Men hojen blir inte strömsatt till reglagen, provar till och med att koppla bilbatteriet direkt på batterikablarna utan att ha mc-batteriet i. Kollade med multimeter o hade drygt 14v på mc-batteriet så det verkar ju inte trasigt heller (endast en säsong gammalt och välfyllt)
Ideerna började tryta så jag monterade tillbaka allt som det var och hade lite turligt en svag nedförslut så vi provade att starta på rull på treans växel men den ville inte hoppa igång... däremot så tändes instrumenten upp medans rullstartförsöket pågick.. slocknade snabbt när vi stannade...
Batteriet har aldrig varit nåt problem med förut, verkar mycket konstigt att det bara dog.
kopplade bort acewellen och testade utan, gick inte heller.
Kan problemet sitta i tändningslåset, fick ju trots allt liv i mätarna vid rull, så tändningen måste varit "på"
Det första jag kom att tänka på är om jag blåst nån säkring nånstans, när jag kopplade in acewell-mätarn så tog jag ström genom tändningen så det kanske blev för mycket nån stans? alla i säkringslådan är iaf hela.. finns fler?
Vad gör man????
Helt plötsligt hänger sig mätaren så jag slår av tändningen. Då ser jag att klockan som visas i diplayen när den är avstängd sakta tynar bort (extremt strömsnål, funderar därför på jordfel!!???) Sen finns inte ett liv i hojen, inte ens lysen,tuta, eller nånting fungerar...
Ringer tjejen som kommer med bilen o startkablar, har startat många bilar så jag vet hur man gör... Men hojen blir inte strömsatt till reglagen, provar till och med att koppla bilbatteriet direkt på batterikablarna utan att ha mc-batteriet i. Kollade med multimeter o hade drygt 14v på mc-batteriet så det verkar ju inte trasigt heller (endast en säsong gammalt och välfyllt)
Ideerna började tryta så jag monterade tillbaka allt som det var och hade lite turligt en svag nedförslut så vi provade att starta på rull på treans växel men den ville inte hoppa igång... däremot så tändes instrumenten upp medans rullstartförsöket pågick.. slocknade snabbt när vi stannade...
Batteriet har aldrig varit nåt problem med förut, verkar mycket konstigt att det bara dog.
kopplade bort acewellen och testade utan, gick inte heller.
Kan problemet sitta i tändningslåset, fick ju trots allt liv i mätarna vid rull, så tändningen måste varit "på"
Det första jag kom att tänka på är om jag blåst nån säkring nånstans, när jag kopplade in acewell-mätarn så tog jag ström genom tändningen så det kanske blev för mycket nån stans? alla i säkringslådan är iaf hela.. finns fler?
Vad gör man????
