Jag jobbar med eloxering eller anodisering också.
Det man först och främst ska ha klart för sig är att det inte läggs på nåt nytt lager. Detaljerna blir alltså inte störe (gaffelinnerbenen förändras alltså inte) Man behandlar bitarna så porer bildas i ytan genom oxidation. där läggs sedan färg i och sedan tätas dem.
Om nu detaljerna måste betas först för att få fram ren aluminiumyta, så försvinner ju lite av detaljen. Delar som kräver små toleranser kan därmed få dålig passform efter betning.
Nu till saken med betning först. Vissa typer av aluminiummaterial blir väldigt fula efter att man betat dem. Andra material (framför allt gjutgods) blir fula även om de inte haft annan yta innan. Resultatet är ofta svårt att veta innan man provkört grejerna.
Gängade hål och bultar eller andra saker som kräver bra passform kan visserligen maskeras och pluggas, men då tillkommer oftast kostnader för det.
jag har själv kört vissa detaljer till min hoj på jobbet i blått, och det blev faktiskt riktigt bra.
Jag kan rekommendera ett företag..
www.ahlins.com Det ligger i habo utanför jönköping. Telnr och adress står längst ner på sidan. Där kan du få vilken färg du vill. De svarar nog också gärna på frågor.
Detta blev visst långt. Ber om ursäkt =)