Eloxering av motardfälgar!!!!

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
KTM 450 SXF
Tja!!

Jag har sett trådar om lackering av fälgbanor här på sporthoj!! kom o tänka på att jag kan fixa billig eloxering av fälgbanor o andra aluminium detaljer på jobbet,om de e någon som behöver??? De finns 6st olika färger välja mellan...

Silver/Guld/Svart/Grön/Blå/Lila

/Morphed

Morphed skrev:
Tja!!

Jag har sett trådar om lackering av fälgbanor här på sporthoj!! kom o tänka på att jag kan fixa billig eloxering av fälgbanor o andra aluminium detaljer på jobbet,om de e någon som behöver??? De finns 6st olika färger välja mellan...

Silver/Guld/Svart/Grön/Blå/Lila

/Morphed
men det går väl inte att eloxera nått som redan är det eller?

Tamtech skrev:
men det går väl inte att eloxera nått som redan är det eller?

Jo!! Dom får läga ner detaljen i syrabad o beta av den så gamla eloxeringen släpper... då så ska du se att de blir bra!! :tummenupp

Last edited:
Morphed skrev:
Jo!! Dom får läga ner detaljen i syrabad o beta av den så gamla eloxeringen släpper... då så ska du se att de blir bra!! :tummenupp

Vad kan man tänkas behöva betala för sånt??

Mvh
David

David P. skrev:
Vad kan man tänkas behöva betala för sånt??

Mvh
David

De beror ju på skicket o hur stor detaljen är,efter betningen så måste man polera bort alla repor o hack... annars syns de efter eloxeringen för att de e så tunt lger dom lägger på....
E de mkt repor o hack ex på fälg banorna så kanske de kostar lite mer då...

Ett aldrig använt tanklock i aluminium som jag vill ha blått, alltså repfritt.
Vad kostar det och var lämnar jag det? När?

Helt klart av intresse! Jag har några detaljer jag vill ha fixat såsom: Drev, styre, bromspedal, fotpinnar och lite annat smått tjaffs.
Jag har tillgång till att lägga i betbad samt lut så du kan få dem helt klara för eloxering, fettfria och allt!
Kostnad? Guld är det som gäller, möjligtvis dubbla uppsättningar och då blir andra uppsättningen blå.

Jag kan eventuellt vara intresserad av att få lite saker eloxerade under vintern.

Går det förresten att eloxera innerbenen i gaffeln ? Eller blir det lagret för tjockt och krånglar med packboxarna ?

Eloxerade ett par fälgar får några år sen men det håller sissådär. Kränger man däcken själv kan man ju glömma att det håller sig snyggt.
Pulverlacka annars, det håller bättre.
(dock ej gaffelben :rolleyes: )

Wiseguy skrev:
Jag kan eventuellt vara intresserad av att få lite saker eloxerade under vintern.

Går det förresten att eloxera innerbenen i gaffeln ? Eller blir det lagret för tjockt och krånglar med packboxarna ?

Eloxering gäller endast aluminium så vitt jag vet.. Gaffelinnerbenen har annan hård yta som ska ge låg friktion och täthet mha packboxarna. Men kanske var ytterbenen du menade? Då går det nog bra.

Båtsman skrev:
Eloxerade ett par fälgar får några år sen men det håller sissådär. Kränger man däcken själv kan man ju glömma att det håller sig snyggt.
Pulverlacka annars, det håller bättre.
(dock ej gaffelben :rolleyes: )

Hmmm....de kanske va nå praktikant som eloxera dina fälgar??? De viktigt me eftertätning som de kallas,de e den som gör eloxerings ytan blir hårt efter färgningen... Vet inte riktigt hur jag ska förklara.... Men de blir grymt hårt o reptålig yta me eloxernig iaf,mkt hårdre yta än pulverlack om de e riktigt gjort...

wheelie82 skrev:
Eloxering gäller endast aluminium så vitt jag vet.. Gaffelinnerbenen har annan hård yta som ska ge låg friktion och täthet mha packboxarna. Men kanske var ytterbenen du menade? Då går det nog bra.
Nä, det var innerbenen jag undrade över.
Har aldrig gillat kromlocken på dom. Nåja, får väl hitta ett par billiga Öhlinare.

Ytterbenen finns redan med på listan över saker som kommer att ändra färg under vintern.

Jag är också intresserad när vintern kommer Tex styre, växelpinne etc. Guld eller svart gäller...

Det finns redan schyssta styren och växelpinnar som är eloxerade i guld/svart från KTM har en kompis som har dom på sin cross.

Morphed skrev:
Hmmm....de kanske va nå praktikant som eloxera dina fälgar??? De viktigt me eftertätning som de kallas,de e den som gör eloxerings ytan blir hårt efter färgningen... Vet inte riktigt hur jag ska förklara.... Men de blir grymt hårt o reptålig yta me eloxernig iaf,mkt hårdre yta än pulverlack om de e riktigt gjort...
Tror inte dom missade det.
Kränger du däck själv så ser du hur det ser ut efter ett tag

Xr_Sebbe skrev:
Vad tar du för att eloxera, väldigt intresserad

Ja pris!! de beror ju på detaljen= storlek,kvalite på aluminium, vissa typer av jutgodds (aluminium) går inte o eloxera...

Jag jobbar med eloxering eller anodisering också.
Det man först och främst ska ha klart för sig är att det inte läggs på nåt nytt lager. Detaljerna blir alltså inte störe (gaffelinnerbenen förändras alltså inte) Man behandlar bitarna så porer bildas i ytan genom oxidation. där läggs sedan färg i och sedan tätas dem.

Om nu detaljerna måste betas först för att få fram ren aluminiumyta, så försvinner ju lite av detaljen. Delar som kräver små toleranser kan därmed få dålig passform efter betning.

Nu till saken med betning först. Vissa typer av aluminiummaterial blir väldigt fula efter att man betat dem. Andra material (framför allt gjutgods) blir fula även om de inte haft annan yta innan. Resultatet är ofta svårt att veta innan man provkört grejerna.

Gängade hål och bultar eller andra saker som kräver bra passform kan visserligen maskeras och pluggas, men då tillkommer oftast kostnader för det.

jag har själv kört vissa detaljer till min hoj på jobbet i blått, och det blev faktiskt riktigt bra.

Jag kan rekommendera ett företag.. www.ahlins.com Det ligger i habo utanför jönköping. Telnr och adress står längst ner på sidan. Där kan du få vilken färg du vill. De svarar nog också gärna på frågor.

Detta blev visst långt. Ber om ursäkt =)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti