Elon Musk köper Twitter

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Så är det klart. Elon Musk köper Twitter för 44 miljarder dollar. Den första bedömningen av en analytiker jag ser handlar om att det kommer leda till ny ledning, förändringar i regler och uppsnabbad produktutveckling, bl.a. möjlighet att rätta stavfel.

Själv tror jag inte Elon Musk ger sig in i något utan att ha ett betydligt högre syfte än så. Det handlar inte bara om en investering för att försöka få ut så mycket värde av som möjligt utan jag tror att det som med så många av hans tidigare projekt handlar om att genom teknisk innovation försöka göra världen bättre på ett påtagligt sätt.

Projektet Twitter tror jag handlar om hans försök att förbättra det demokratiska tillståndet i världen genom att återupprätta yttrandefrihet och samtidigt förbättra samtalsklimatet, minska splittring och polarisering. Jag tror inte han hade gett sig in i detta om han inte trodde att han kunde sätta en ny standard.

Om det stämmer och om han i såna fall lyckas återstår att se. Vad tror ni andra?

Spelar ingen roll vilka ideal han har.
Twitter är och förblir en plattform för antiintellektuella.
Hela konceptet är gjort för det med korta inlägg som även de slöaste och lataste ska kunna ta till sej. Att emellanåt en del informationsguldkorn kan nå ut via Twitter förändrar inte att 99,999999999999999999999% av innehållet är bajs och lär förbli det.

Hela konceptet är gjort för det med korta inlägg som även de slöaste och lataste ska kunna ta till sej. Att emellanåt en del informationsguldkorn kan nå ut via Twitter förändrar inte att 99,999999999999999999999% av innehållet är bajs och lär förbli det.
Självklart kommer ditt första och enda kritiska inlägg mot Twitter när det nalkas mer transparens och yttrandefrihet.

Inte oväntat alls faktiskt.

Det du skriver är förstås sant, men guldkornen gör det värt att använda plattformen. Det skulle räcka med James Blunts inlägg för att hålla mig kvar.

Nackdelen med friare tyglar är väl att propaganda från vissa länder riskerar att dränka saker helt.

Självklart kommer ditt första och enda kritiska inlägg mot Twitter när det nalkas mer transparens och yttrandefrihet.

Inte oväntat alls faktiskt.
Du menar att jag tidigare skrivit positivt om Twitter?
Annars får du gärna utveckla.

Du menar att jag tidigare skrivit positivt om Twitter?
Annars får du gärna utveckla.
Nej jag menar att din första kritik kommer när det kanske blir en mycket mer demokratisk plattform och du och vänsterpolitiker kanske inte får draghjälp av algoritmer längre. Men jag vet vad du är för en och det är lugnt.

Projektet Twitter tror jag handlar om hans försök att förbättra det demokratiska tillståndet i världen genom att återupprätta yttrandefrihet och samtidigt förbättra samtalsklimatet, minska splittring och polarisering. Jag tror inte han hade gett sig in i detta om han inte trodde att han kunde sätta en ny standard.

Om det stämmer och om han i såna fall lyckas återstår att se. Vad tror ni andra?

Fast det är ju skitsamma om länder helt enkelt bara kan stänga av twitter när dom vill
(ja, teknikkunniga kan gå runt det, men törs dom?)

Kolla bara ryssland, kina och nordkorea, dom kan inte twittra fritt (säkert en massa andra skitländer också)

Typ som ditt inlägg.

Jag är kluven. Jag hoppas att det handlar om yttrandefrihet. Jag tror dock det finns en annan agenda. Musk försöker ge bilden av sig själv som en som säger vad han tycker och vill alla väl. Samtidigt har han använt sitt inflytande för att påverka aktiekurser/krypto etc. och berika sig ännu mer. Det är inga småpengar han plöjer in i detta, någon gång ska det betala sig. Hur då?

Jag hoppas det verkligen blir så att han främjar yttrandefriheten och att det inte bara är nåt han säger.

Det är just detta som jag tycker är så intressant med Elon Musks köp. Under tiden större delen av mediavärlden (såväl mainstream som alternativa och sociala medier) antingen grälar om vem som skall förbjudas eller om hur stora megafoner de som vräker ur sig dumheter bör ha, samtidigt som de själva cyniskt utnyttjar algoritmerna för att skapa så stor uppmärksamhet kring sig själva som möjligt, så har jag en känsla att Elon Musk är tillräckligt smart att inse att ett bra, demokratiskt och fritt samtalklimat som för mänskligheten framåt inte främst handlar om vad som skall förbjudas eller vara helt fritt utan om hur man skapar en miljö som skapar förutsättningar för att samtalsklimatet skall vara på det sättet, utifrån människors fria vilja.

Vi har fram till nu haft sociala medier som optimerat vilken typ av interaktioner som sker utifrån hur deras annonsmodeller ser ut. Egentligen är det fascinerande hur otroligt enkelspårigt tänkandet varit hos i stort sett alla de stora plattformarna varit kring detta och jag tror det finns stort utrymme för att utforska alternativa modeller, men för detta krävs antingen att någon av jättarna vågar testa eller att någon ny disruptiv spelare kommer in. Det senare har blivit allt svårare allt eftersom jättarna förstärker sin ställning.

Twitter råkar, oavsett om man hatar eller älskar det, vara en plattform vars förutsättningar i högsta grad påverkar hur samtal sker idag. Tror det är få andra saker som så påtagligt skulle kunna skapa möjligheter att påverka förutsättningar för hur demokratiska samtal sker idag som att köpa just Twitter, iaf om vi pratar om det som sker i den fria världen.

Typ som ditt inlägg.

Jag är kluven. Jag hoppas att det handlar om yttrandefrihet. Jag tror dock det finns en annan agenda. Musk försöker ge bilden av sig själv som en som säger vad han tycker och vill alla väl. Samtidigt har han använt sitt inflytande för att påverka aktiekurser/krypto etc. och berika sig ännu mer. Det är inga småpengar han plöjer in i detta, någon gång ska det betala sig. Hur då?
Jag tror inte dessa saker behöver vara i motsats till varandra. Tror mycket väl att Musk kan ha ett syfte som han anser är gott för mänskligheten, samtidigt som han agerar för att göra sig själv rikare, om inte annat för att få ännu mer resurser att göra gott för mänskligheten. Sedan är människor komplexa varelser som inte nödvändigtvis alltid agerar helt konsekvent utifrån den bild man har av dem.

Nej jag menar att din första kritik kommer när det kanske blir en mycket mer demokratisk plattform och du och vänsterpolitiker kanske inte får draghjälp av algoritmer längre. Men jag vet vad du är för en och det är lugnt.
Jag har varit kritisk till Twitter ganska länge av ovan nämnda anledningar.
Varifrån får du att det är min första kritik av Twitter?
Och på vilket sätt får jag "draghjälp" av algoritmer när jag inte ens använder Twitter som plattform?

Typ som ditt inlägg.

Om Elon Musk använder sitt ägande till att förbättra plattformen är det givetvis något bra!
Men... Jag tänker att liknelsen "sminka en gris" kanske kan passa. Plattformen i sej är ju fortfarande byggd kring och anpassad för konceptet med korta inlägg och slagord, inte för djupare diskussioner. Knappast något som främjar respekt och ömsesidig förståelse. Redan nu är Twitter några miljoner apor som kastar bajs på varandra. Vad är det som ska bli bättre?
Dessutom tror jag som du man bör vara återhållsam med hur man tolkar Elon Musks goda intentioner;
Yttrandefrihet åt hela världen? Kanske.
En strategisk marknadspositionering i syfte att utöka makt/pengar? Lika troligt.

Wunder har ju inte fel i sak. Twitter är som en stor offentlig toalett för oneliners.

Men om Musk kan göra det till en kanal som verkligen främjar yttrandefrihet utan cancelkultur så tycker jag det intellektuella är ett acceptabelt offer. Åtminstone så länge det finns andra kanaler kvar där det intellektuella kan frodas.

Lite apropå.
Har ni inte sett "the social dilemma" så gör det. Finns på närmsta netflix.
Ja, verkligen högaktuellt i och med detta. Tristan Harris podd "Your undivided attention" är bra om man vill fördjupa sig mer. Kan också rekommendera Joe Rogan-avsnittet där Tristan Harris var med tillsammans med Daniel Schmachtenberger.

Kan också rekommendera Joe Rogan-avsnittet där Tristan Harris var med tillsammans med Daniel Schmachtenberger.
Yes. #1736 var riktigt bra. Tror jag såg det efter någon(du?) tipsat här på forumet faktiskt.

Har aldrig förståt va man ska ha twitter till.... Att Musk vill satsa så mycke pengar är väl hans problem eller tillgång...

Yes. #1736 var riktigt bra. Tror jag såg det efter någon(du?) tipsat här på forumet faktiskt.
Kan stämma, har tipsat om just det avsnittet i en tidigare tråd. Trodde inte någon skulle orka lyssna, haha. Bra där :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman