Elnördar speak up. dödarknapp.

• Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Hallå bikebuilding champs!

Jag har busat lite med elsystemet och jag behöver koppla in en dödarknapp som är slutande. Vilken sladd ska jag jorda utan att skada något?

Bifogat

• wiring.JPG
    wiring.JPG
    141.6 KB · Visningar: 190
Elsystemet är inte gjort för "slutande" dödarknapp....

Längst upp på schemat har du "Engine KillSwitch".......alltså "brytande" dödarknapp.

KentW

du ska inte ha tippsensor? som gör att den slår av tändningen när du wheellaarr för mycke å påväg å slå över? ;)

Elsystemet är inte gjort för "slutande" dödarknapp....

Längst upp på schemat har du "Engine KillSwitch".......alltså "brytande" dödarknapp.

KentW

jo det vet jag. Men jag har en slutande dödarknapp nu. Tvivlar på att det är så enorm skillnad på ett tändsystem med slutande eller brytande dödarknapp. Tänker mig att jorda någon av sladdarna till CDIn eller tändspolen. Men vilken? Vill inte chansa och pajja något ju.

du ska inte ha tippsensor? som gör att den slår av tändningen när du wheellaarr för mycke å påväg å slå över? ;)

Bara att använda bakbromsen så slipper man ju slå över. :tungan

Last edited:
Precis som Kent skriver så har du fel sorts switch, men det har du kanske redan räknat ut. Det är väl där för du ställer frågan antar jag.

Du kan vända på knappens funktion med hjälp av ett relä om du vill. Du låter switchen dra reläet när du trycker på den. Sedan kopplar du dödarkretsen på den delen av relaäet som är normalt sluten. d.v.s. reläet öppnar kretsen när du trycker på knappen. Vanliga billiga bilreläer brukar klara det här tricket.

/Elnörden

Last edited:
Precis som Kent skriver så har du fel sorts switch, men det har du kanske redan räknat ut. Det är väl där för du ställer frågan antar jag.

Du kan vända på knappens funktion med hjälp av ett relä om du vill. Du låter switchen dra reläet när du trycker på den. Sedan kopplar du dödarkretsen på den delen av relaäet som är normalt sluten. d.v.s. reläet öppnar kretsen när du trycker på knappen. Vanliga billiga bilreläer brukar klara det här tricket.

/Elnörden

Jo jag vet att jag har fel switch eftersom jag bytt reglagen från dr650 till husa 650, haha. Har tänkt på relä, men blir ju lite mer sladdar och meck. Tänkte bara att det borde gå att jorda någon sladd. Men är väll inte värt och chansa.

/Elektrikern

Jo jag vet att jag har fel switch eftersom jag bytt reglagen från dr650 till husa 650, haha. Har tänkt på relä, men blir ju lite mer sladdar och meck. Tänkte bara att det borde gå att jorda någon sladd. Men är väll inte värt och chansa.

/Elektrikern

Jag skulle gissa att de flesta sladdar till CDI och annat går att jorda utan att något pajar. Kortslutning till ramen kan det ju lätt bli på en hoj menar jag, och det mesta i elsystemet borde vara gjort för att tåla det. Vågar dock inte skriva under på det.

Du kanske t.ex. kan sluta en av sladdarna till stödkontakten mot jord? Det ska väl döda motorn, eller det kanske inte är så på alla hojar?

EDIT: Det är föresten inte helt uppenbart vad som är ON och OFF på stödkontakten. Är ON = stöd uppe eller tvärt om?

Last edited:
Jag skulle gissa att de flesta sladdar till CDI och annat går att jorda utan att något pajar. Kortslutning till ramen kan det ju lätt bli på en hoj menar jag, och det mesta i elsystemet borde vara gjort för att tåla det. Vågar dock inte skriva under på det.

Du kanske t.ex. kan sluta en av sladdarna till stödkontakten mot jord? Det ska väl döda motorn, eller det kanske inte är så på alla hojar?

EDIT: Det är föresten inte helt uppenbart vad som är ON och OFF på stödkontakten. Är ON = stöd uppe eller tvärt om?

Jordade nån sladd till CDIn på nån gammal kawa för längesen och det funkade. Men onödigt att chansa. Det skulle kunna gå med stödet för den dödar hojen när kretsen bryts. Men det funkar ju inte i neutralläge mm. utan ännu mera mods. Tror jag går på reläet. Var och köpte ett idag så det blir nog bra.

:fyllisar cheers mates

Last edited:
Bryter du tändspolens jordkontakt så dör gnistan.

Finns dödarbrytare med både slutande och brytande kontakt vid "off".

Jaja. Om jag bryter den ja. Men då måste jag ju ändå ha en brytande knapp. Grejjen var ju att jag skulle byta till en slutande.

Men jag har fixat det. Tog ett relä istället.

Tack för svaren.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa