ELmotard från KTM

Hoppas hoppas hoppas verkligen att det kommer en elmotard med hyffsade prestanda. Det skulle vara helt perfekt att tävla med en sådan. Bara prestanda och pris inte blir sämre än 250F så skulle det funka. I motard har vi såkorta heat så batteritiden bör inte vara ett allt för stort problem om det går att köra på utbytbara batteripack.

För att all ofjädrad vikt är av ondo...
Ofjädrad vik kommer du alltid att ha oavsett...
Jag är övertygad om att det går att sätta in en motor som är tillräckligt lätt för att fördelarna ska överväga.
Och, kedja och drev tjänar ju till att oxå dreva ner...om man ska få samma kraft till hjulet så måste motorn bli en god del större för att man ska få någorlunda lika prestanda, och då är vi där ige med ÄNNU mer ofjädrad vikt.
Dock, en mindre motor som bara ger några hk skulle man kunna smeta in i framhjulet, för att bara få lite driv där. Då är vi ju väldigt nära de 2wd system så finns idag som överför en mindre kraft till framhjulet. DET vill jag gärna se!
Kedjan ändrar bara utväxlingen, du vinner ingen "kraft" i form av effekt på den, tvärtom. Bättre då att bygga motorn så att den inte behöver någon ändrad utväxling. Jämför t.ex. de navmonterade motorer som sitter på elcyklar.

Framtiden vad gäller eldrivna motocyklar tycker jag definitivt borde innebära navmonterade motorer både fram och bak.

Kedjan ändrar bara utväxlingen, du vinner ingen "kraft" i form av effekt på den, tvärtom. Bättre då att bygga motorn så att den inte behöver någon ändrad utväxling. Jämför t.ex. de navmonterade motorer som sitter på elcyklar.

Framtiden vad gäller eldrivna motocyklar tycker jag definitivt borde innebära navmonterade motorer både fram och bak.

Då borde man kunna montera en 1:1 utväxling utan att grejerna blir slöa då! :tummenupp
Och snabbt som tusan borde det bli!!11!

Skum gaffelkrona på motarden men hojarna ser grymma ut. Undra om det är en sån som jag sitter på 2012? På de små banorna borde den kunna göra bra ifrån sig.

Coolt!

Som rena tävlingsfordon tror jag man ser denna typen av hojar redan inom ett par år. Men i egna klasser.

På gatan kommer dom smyga sig in, men där har dom en mkt längre väg att gå för att verkligen konkurera med förbränningsmotorer.

Ni har noterat att den ger ~10hk/~12Nm va?! :)
Hur ska det kunna ersätta dagens cyklar.

Endast under kortare stunder kan de ge 30-40hk och 40Nm, iofs från "tomgång" men ändå.

Men jag skulle jäkligt gärna testa en "elmoto" på knixig bana typ vår egen :D

Endast under kortare stunder kan de ge 30-40hk och 40Nm, iofs från "tomgång" men ändå.

Nix de hade jag missat.. vart såg du det?

men de lär väl bli bättre å bättre:)

Som ni säger, en elhoj klarar sig ok på en knixig bana. Såg tex film på en supermoto tävling (tyskland, frankfurt tror jag det var) där elmotarden hängde på bra bak i fältet i ca en kvart. Sen så bröt den av nån anledning :gnissla (batteriet :va). Det var riktigt häftigt att se den överlägsna accelerationen från låg hastighet.

Elmotorerna kan man bygga så att de matar ordentligt med effekt. Det är dock omöjligt med dagens batterier att mata ut den effekt som behövs under en längre tid. Vill man åt toppfarten så går det åt otroligt mycket mer energi. Det går inte att ersätta energiinnehållet i en bensintank med dagens batterier. Men utvecklingen går framåt, kommer bli riktigt häftigt att en dag gå över till eldrift. Tyst och enkelt :yoparty

Last edited:
Som ni säger, en elhoj klarar sig ok på en knixig bana. Såg tex film på en supermoto tävling (tyskland, frankfurt tror jag det var) där elmotarden hängde på bra bak i fältet i ca en kvart. Sen så bröt den av nån anledning :gnissla (batteriet :va). Det var riktigt häftigt att se den överlägsna accelerationen från låg hastighet.

Elmotorerna kan man bygga så att de matar ordentligt med effekt. Det är dock omöjligt med dagens batterier att mata ut den effekt som behövs under en längre tid. Vill man åt toppfarten så går det åt otroligt mycket mer energi. Det går inte att ersätta energiinnehållet i en bensintank med dagens batterier. Men utvecklingen går framåt, kommer bli riktigt häftigt att en dag gå över till eldrift. Tyst och enkelt :yoparty

Du som är lite i den branschen... Kan man inte på nåt väldans klurigt sätt kombinera betterier med ett rejält kondensatorpack? Motorn tar hela tiden sin kraft från kondingarna och batterierna laddar bara upp dem.

Du som är lite i den branschen... Kan man inte på nåt väldans klurigt sätt kombinera betterier med ett rejält kondensatorpack? Motorn tar hela tiden sin kraft från kondingarna och batterierna laddar bara upp dem.

Nu begriper inte jag nog för att se ev. fördel med en sådan lösning men en rimlig nackdel är väl sämre verkningsgrad.

Sen har du ju platsbrist och vikt att ta hänsyn till.

Skulle funka finfint. BMW har testbilar med längsgående kondensatorbatterier under dörrposterna. Därtill har dom vanliga batterier som underhållsladdas av en liten bensinare eller diesel.

Problemet för motorcyklar är energimängden i sig. Batterierna skulle kanske klara att leverera den effekt vi vill ha i 3-5 minuter (utan att hojen skulle väga alldeles för mycket).

Detta verkar ju vara lovande, iaf om ett par år.
Det känns skönt att ett framgångsrikt företag som ktm tar tag i det här.
Förut har det väl bara varit b-märken med inte så stor budget. Ktm har ju säkert lite att skramla ihop till detta projekt!

Det finns ju ett par elhojar som har bättre prestanda (på pappret i varje fall).

Tyvärr så är de flesta av dem utvecklade av personer vars huvudsakliga expertis består av just själva elmotorn/batterierna och systemen kring dessa.
Vad det gäller hojens andra komponenter så är man inte direkt några mästare på den fronten. Vissa av hojarna har till och med vanliga trampcykelkomponenter som inte på långa vägar håller måttet för lite hårdare körning.

Det är här KTM kan göra riktiga framsteg.
KTM kan hojar och hur saker och ting skall ställas in för att fungera.
De vet vilka belastningar en crossram skall tåla för att fungera, de vet hur en optimal fjädring ser ut, osv.

Jag håller inte med. Jag tror att ny framdrivning kräver ett nytt tänkande, att bara byta förbränningsmotorn med en elmotor och bensintanken med batterier håller inte, det blir klumpigt och fel.

Jag tror man ska designa runt motorns fördelar och nackdelar och se var man hamnar.

När du säger cykelkomponenter antar jag att du menar Zero, visst har de designat downhill-cyklar tidigare och det är inga klena saker. En Zero väger bara 70 kg så varför skulle den behöva samma kringutrustning som en 450?

Men det är som vanligt att folk vill ha det som redan finns fast lite bättre. Se inlägg ovan när KTM:en beskrivs som cool fast (eller pga att) den ser exakt ut som de vanliga KTM. Zero är ful för att den är annorlunda.

Jag väljer Zero för jag vill ha en 70 kg hoj att åka på. Jag tror det skulle vara sanslöst roligt med den låga vikten och kontrollen/känslan det skulle ge. :)

Lite mer bilder har dykt upp.

Intressant gaffel på motarden, inte så lite cykelvibbar på den :tungan

Bifogat

• Freeride_1.jpg
    Freeride_1.jpg
    65.3 KB · Visningar: 74
  • Freeride_2.jpg
    Freeride_2.jpg
    73.5 KB · Visningar: 67
  • Freeride_3.jpg
    Freeride_3.jpg
    74.9 KB · Visningar: 56
  • Freeride_4.jpg
    Freeride_4.jpg
    41.6 KB · Visningar: 70
De där bilderna visar bättre hur de ser ut, de har också gjort rejäla anpassningar ser det ut som. De ser helt enkelt mycket lättare ut än ordinarie hojar.

Intressant, någon som har mer info som typ vikt, pris och när de går att köpa?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra