Ellära kondesatorer

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Om man har två kondesator med lika kapacitans parallellkopplade och anslutna till 100V, sedan kopplar man bort dem från likspännings källan och lägger dem i serie vad blir spänningen över dem då (200V)? Det är ganska enkelt att tänkta sig fram till men kan någon hjälpa mig att härleda fram det med beräkningar?

___100v____
| +C- |
-----| |-----
| +C- |
-----| |-----

+C- +C-
_----| |----| |---
|_______(V)____|

Du har +-Q på plattorna.
När du kopplat om har du fortfarande +-Q eftersom ingen laddning försvinner.

Eftersom C=Q/U måste potentialskilladen över varje kapacitans fortfarande vara 100V -> 2 st i serie -> 200V

Kanske ? :confused:

acura skrev:
Ahhh... tack. Nu känns det bättre hade snurrat in på fel spår.

Jag brukar alltid se kondensatorer som ett "batteri" med jäkligt snabb i och urladdning...

Jag kanske skulle sätta in ett par rejäla burkar under huven på bilen, eftersom orginalbatteriet blir så jäkla segt vid -25 och ingen motorvärmare...

Hur funkar Optima och andra liknande batterier vid massa minus?
Någonting måste göras eftersom jag knäcker batterier på löpande band.

Ja det blir 200volt, men det är fortfarande samma energimängd, dvs 2ggr mer spänning men 2ggr mindre med ström. Det finns en hund begraven här eftersom du säger härleda.
Sätter man två kondensatorer parallellt ökar kapacitansen till det dubbla och därmed enerimängden till det dubbla - låter rimigt spänningståligheten är intakt.
Seriekopplar man två kondensatorer minskar kapacitansen till hälften och spänningståligheten ökar till det dubbla, det har man också lärt sig. Men den här ekvationen ger att energimängden är den samma som för en kondensator.
Gör man då det intressanta experimentet byter konfiguration steady-state. Vad händer då? Något måste vara fel i mitt resonemang.

Hur som, det finns kretslösningar som ibland kallas spänningsdubblare som stegar upp spänningen på ett sätt liknande detta. Man laddar en kondensator sedan lägger man den "ovanpå" matningen och laddar en andra kondensator som då får dubbla matningen, behövs lite dioder också - och framförallt växelspänning så man kan ladda step-up kondensatorn.
Jag har för mig att det är på detta sätt man får upp högspänningen i en TV.

acura skrev:
Om man har två kondesator med lika kapacitans parallellkopplade och anslutna till 100V, sedan kopplar man bort dem från likspännings källan och lägger dem i serie vad blir spänningen över dem då (200V)? Det är ganska enkelt att tänkta sig fram till men kan någon hjälpa mig att härleda fram det med beräkningar?

___100v____
| +C- |
-----| |-----
| +C- |
-----| |-----

+C- +C-
_----| |----| |---
|_______(V)____|

Enkie skrev:
Hur som, det finns kretslösningar som ibland kallas spänningsdubblare
Jag har för mig att det är på detta sätt man får upp högspänningen i en TV.

Näpp, där transformerar man växelspänningen, men det finns ett helt gäng feta högspänningskondingar där oxo, så man bör inte felsöka med fingrarna utan att vänta på att dom ska blöda ur.

Snälla, fråga inte hur jag fick den lärdomen... :kocko :gnissla

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...