Elkunniga -kolla in!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det börjar bli dags att besiktiga moppen (XR600R -93)
Generatorn är för klen så den orkar inte driva blinkers samtidigt som den ska lysa med lamporna fram och bak. (blinkar i otakt med blinkersen alltså)
Det finns en så kallad ström mod för min hoj som kan fixa detta, men då min är importerad verkar den ha annat elsystem där det inte är möjligt.
Jag kopplade idag in ett batteri som är tänkt att användas tillfälligt till besiktningen, på sladden till baklampan(som ju alltid är tänd), och minus till chassiet.
Avstängd funkade nu hela elsystemet klockrent. Jag startar upp moppen för att se om det funkar då med. Pling så går blinkrelät, men allt annat funkar klockrent så som jag ville ha det.
Nu till min fråga, varför går blinkrelät? och hur ska jag koppla batteriet för att slippa detta?
Jag tänker inte använda laddregulator till batteriet då det bara ska sitta på i 30 min till bilprovningen.
 
-PLM- skrev:
Ingen som har ngt bra förslag?
För att ngn skall kunnahjälpa dig bör du nog komma med lite mera preciserade uppgifter.
Påminner lite om videon som lämnades till service med felbeskrivningen: "Fung ej"
Vad har du för lampa fram, W? Vad är de totala belast på generatorn?
Mera, mera, mera...alla uppgifter hjälper till att peka ut ev problem!
 
Hmm, låter som det blir överbelastat batteri + generator= för mycket? Prova att driva blinkersen med batteriet i en separat krets istället. Det skulle jag ha provat. Jag är iof ingen mästare så testa på egen risk :)
 
Använd ett varningsblinkersrelä från en bil. De har fast frekvens och ändrar inte blinkfrekvens med ändrad last. Dvs ett varningsblinkersrelä, inte ett vanligt blinkersrelä.
 
Kahobe skrev:
För att ngn skall kunnahjälpa dig bör du nog komma med lite mera preciserade uppgifter.
Påminner lite om videon som lämnades till service med felbeskrivningen: "Fung ej"
Vad har du för lampa fram, W? Vad är de totala belast på generatorn?
Mera, mera, mera...alla uppgifter hjälper till att peka ut ev problem!

Tycker jag var rätt tydlig? Generatorn är för slö och orkar inte driva blinkers samtidigt med övriga lampor.
Jag har kopplat in ett batteri på sladden till baklampan(eftersom den alltid är tänd tillsammans med övriga systemet), då funkade hela elsystemet när den var avstängd. När jag startade motorn gick blinkreläet sönder, men allt funkade i övrigt som jag tänkt med batteriet.
Det jag undrar är vad jag gjort för fel, och hur jag ska göra istället för att inte blinkreläet ska gå sönder, alternativt var jag ska koppla in batteriet istället.
 
andersbrink skrev:
Använd ett varningsblinkersrelä från en bil. De har fast frekvens och ändrar inte blinkfrekvens med ändrad last. Dvs ett varningsblinkersrelä, inte ett vanligt blinkersrelä.

Det ska testas! tål det att jag kopplar in batteriet då? För nåt måste jag ju ha gjort fel för att blinkrelät ska gå sönder.
 
-PLM- skrev:
Tycker jag var rätt tydlig? Generatorn är för slö och orkar inte driva blinkers samtidigt med övriga lampor.
Jag har kopplat in ett batteri på sladden till baklampan(eftersom den alltid är tänd tillsammans med övriga systemet), då funkade hela elsystemet när den var avstängd. När jag startade motorn gick blinkreläet sönder, men allt funkade i övrigt som jag tänkt med batteriet.
Det jag undrar är vad jag gjort för fel, och hur jag ska göra istället för att inte blinkreläet ska gå sönder, alternativt var jag ska koppla in batteriet istället.
Tydlig? Knappast.
Ett exempel. "Generatorn" lämnar troligen växelspg/ström. Batteriet likspänning. Det kan du inte blanda hur som helst.
Vilken effekt har huvudstålkastarlampan t ex? Bakljuset? Blinkersen??
Har du en aaaanning om hur mycket "generatorn" ger?? Borde ge minst 150W på en 600 hoj.
Tom på en moppe så kan du ta ut 25W fram 5W bakljus plus lite för blinkers (20W?) och tut etc.....
Och du påstår att generatorn inte räcker till??
Vad är "övriga lampor", hur många W??
Har du på ngt sätt kopplat ihop generator och batteri?
Har hojen ngn form av laddregulator eller likriktare??
Frågar eftersom du påstår att din hoj har ett annorlunda elsystem än andra.
 
XR600 finns med klenare generator, orkar inte driva blinkers.
Ska du köra blinkers på generatorn måste du ha gammaldags mekaniskt relä, typ Amazon pga växelströmmen.
Kör separat blinkers på batteriet.(om du bara ska besikta)
 
Till slut..

Mickesnabb skrev:
XR600 finns med klenare generator, orkar inte driva blinkers.
Ska du köra blinkers på generatorn måste du ha gammaldags mekaniskt relä, typ Amazon pga växelströmmen.
Kör separat blinkers på batteriet.(om du bara ska besikta)
Se. äntligen ngn som VET..
Låter iofs sniket värre med en generator som inte ens orkar driva blinkers...60W kanske?
 
Jag utelämnade fakta om generatorn eftersom det inte är relevant för det jag frågar om, tycker jag!?
Det är den svagaste varianten till XR600, klarar knappt att driva fram, bak och bromslyse samtidigt, inget jordfel, inget annat, den är för svag helt enkelt. Vet ej antal watt, men andra har samma problem på sina XR600 med kraftigare generatorvariant än mig, där kan man göra en så kallad strömmod för att få tillräckligt med kräm, det kan inte jag.
Jag är skitkass på el och vet inte hur och var det går växel/likström, bara undrade var jag skulle montera batteriet för att det skulle funka för 1 dag.
Jag kommer göra som Mickesnabb skrev, verkar enklast, tack för alla svar!
 
Dom byggdes ju för o flyga fram i Baja-öknen, inte för o puttra omkring i stan i Sverige.
 
Hmm..

Lessen..men det ÄR faktiskt så att det du tycker man kan utesluta som en ovesäntlig faktor...alltså effekten på din generator, är faktiskt den ENDA faktorn om vi ska försöka lösa dina bekymmer!!

Visst..
Är den klenare än en mopeds...som faktiskr klarar bak o framljus OCH blinkers...så pratar vi antagligen LUCAS...(O där har jag varit i många år faktiskt...men då hette det INTE Yamaha eller så...)...

Kom ihåg att det ÄR så att en regulator är RÄDDNINGEN för dom flesta elsystem!!
Alltså...har man lite för mycket kräm som inte kan luftas bort i en regulator...så skiter det sig...

Så..återigen...Det ENDA viktiga vill du tydligen inte nämna...
Försök kolla/göra det..så kanske su kan få svar på din fråga...

Ha det
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top