Elkostnad?

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
R1 -04
Jag har en liten fråga som lyder: om jag har en dator med ett nätagregat som är på 400w och min kostnad för el är 1 öre/kWh vad kostar det då att ha på den i 10 dagar?

Tack på förhand //Keiv

Kleiv skrev:
Jag har en liten fråga som lyder: om jag har en dator med ett nätagregat som är på 400w och min kostnad för el är 1 öre/kWh vad kostar det då att ha på den i 10 dagar?

Tack på förhand //Keiv

Den drar ju 0,4 kWh/h. Alltså 96 kWh. Med ditt elpris blir det 96 öre.

Ligger inte elpriset på ca 30 öre/kWh? :va

Eller gör du egen?

chrilla skrev:
Den drar ju 0,4 kWh/h. Alltså 96 kWh. Med ditt elpris blir det 96 öre.

Ligger inte elpriset på ca 30 öre/kWh? :va

Eller gör du egen?
Sen får du ta det gånger 10 dagar, eller dygn, om det nu är det som tillfrågas. En dag vet jag inte riktigt hur lång den är. Min arbetsdag är ibland 8,2 h, ibland kan den rentav vara 12,2 h. Ibland är jag ledig, då är den lika lång som jag är vaken.

Lite diffust mao.

Okej någon som är jättesmart kan väll berätta vad det kostar att ha på datan i ett helt år med gällande elpriser då jag inte vet vad det kostar.

hållundan skrev:
Sen får du ta det gånger 10 dagar, eller dygn, om det nu är det som tillfrågas. En dag vet jag inte riktigt hur lång den är. Min arbetsdag är ibland 8,2 h, ibland kan den rentav vara 12,2 h. Ibland är jag ledig, då är den lika lång som jag är vaken.

Lite diffust mao.

Räknade ju twentyfour-ten, eller vad det heter...

Kleiv skrev:
Okej någon som är jättesmart kan väll berätta vad det kostar att ha på datan i ett helt år med gällande elpriser då jag inte vet vad det kostar.

Ett år med effekten 400 W och ditt elpris?

*DanTheMan* skrev:
o.4 kw/h gånger 24 timmar gånger 365 gånger ditt elpris
Där e svaret.
Alltså 0,4*24*365*0.3=1051 spänn per år

Jupp, då blir det 1050 spänn med 30 öre/kWh. :)

edit. det fanns visst utträknat också...

*DanTheMan* skrev:
o.4 kw/h gånger 24 timmar gånger 365 gånger ditt elpris
Där e svaret.
Alltså 0,4*24*365*0.3=1051 spänn per år

Tack för hjälpen, och hur funkar det då t.e.x. om mitt nätagregat är på 300w drar den alltid 300w då oavsett om jag har en disk i eller om jag har sex diskar i?

Kleiv skrev:
Tack för hjälpen, och hur funkar det då t.e.x. om mitt nätagregat är på 300w drar den alltid 300w då oavsett om jag har en disk i eller om jag har sex diskar i?

*host* fick plötsligt annat att göra...

Kleiv skrev:
Precis vad jag kom o tänka på, bara för att nätagget är på 400 W behöver datorn inte alltid dra så mycket väll...? Utan det är max vad nätagget klarar av att ge...?

Kleiv skrev:

300W är vad ditt agg klarar av att lämna ut max, vilket betyder att vid full belastning så drar den 300W. Den kan således inte dra mer än 300W (förutom möjligtvis under en väldigt begränsad period) för i så fall skulle det brinna upp, och då skulle din förbrukning genast vara nere på 0W = 0kr = billigaste alternativet :tungan

om ditt agg klarar av 6 diskar så har du ändå en max-förbrukning på 300W :7peta

om dina 6 diskar endast drar 157,35W tillsammans med ditt moderkort och processor och minnen och grafikkort osv, då har du en förbrukning på 157,35W.

Nu varierar ditt watt-tal hela tiden beroende på hur mycket datorn och dess delar får arbeta, men den överskrider aldrig 300W :mattias

Last edited:
*DanTheMan* skrev:
I viloläge eller när man surfar kanske den inte drar nåt alls ,,men smäller man i 6 diskar o ett par dvd brännare kanske den drar mer,,men va fan vet jag.

Men om nätagregatet är på 400w så skulle den kunna dra 200w men den skulle aldrig dra mer än 400w eller har jag förståt det fel.

Elpriset ligger på ca 70 öre inklusive alla skatter, skatter på skatter mm. så det blir allt lite dyrare ändån, ca 2500.
Omden står på 24-7, men datorn drar knappast full effekt hela tiden, men visst drar en dator en ganska betydande procent av hushållselen.

Precis, datorn kan som mest dra 400w, eftesom det är vad nätaggregatet kan leverera (förutsetter att det är ett 400w nätaggregat i burken)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år