Elkontakt 12v och kabel

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Tänkte städa upp baken på min SD. Vill inte "slakta" något original så tänkte skaffa en kontakt för enkel ipluggning/urpluggning om man vill ha standard igen.

IMG_2204.jpg

Det är en sådan kontakt jag söker efter, kanske Elfa har men vet inte vad de heter. Några idéer? Att beställa bara kontakten från KTM går inte. Har dock funderat på att hitta någon billig datorhårdvara och klippa lite i det istället. Så länge jag har kontakten kan jag skarva på kablarna men första valet är att ha en helt ny kontakt.

Sedan undrar jag om det är ställer till det om jag byter ut de tunna trådarna från blinkers. Tänkte då ha 0.5mm som jag lödar på för att ersätta de extremt tunna kablarna. De befintliga är 50cm långa. Det jag mest "oroar" mig för är om det blir för mycket spänning fram till dioderna om jag har grövre kabel.

IMG_2209.jpg

"Det jag mest "oroar" mig för är om det blir för mycket spänning fram till dioderna om jag har grövre kabel."

Inga problem, det enda som händer är att du får mindre motstånd med grövre kablar, alltså mindre spänningsfall.

Gör en bild sökning och leta efter kontakter så kasnke du hittar rätt. Det finns ju ungefär en triljon olika standarder tyvärr....

Alternativt tar du med dig kontakten och beger dig till en av Elfas eller nån annan elektronik butik?

"Det jag mest "oroar" mig för är om det blir för mycket spänning fram till dioderna om jag har grövre kabel."

Inga problem, det enda som händer är att du får mindre motstånd med grövre kablar, alltså mindre spänningsfall.

Självklart...:glömdet
Tackar :)

Gör en bild sökning och leta efter kontakter så kasnke du hittar rätt. Det finns ju ungefär en triljon olika standarder tyvärr....

Alternativt tar du med dig kontakten och beger dig till en av Elfas eller nån annan elektronik butik?

Hehe, spenderade hela kvällen och morgonen i sängen och letade kontakter på google men svårt att se över bild.
Vafan, när försvann Elfa från Malmö? Vad finns det då för några butiker?
Kanske smidigare och köpa en färdig bak och sen plocka kontakterna från den och över till den egenbyggda :tummenupp.

Kommer det fler idéer, så mottager jag dem gärna.

Är det något präglat på kontakten? Har du fler bilder? Är det fyra stift? hona eller hane?......

I värsta fall kan du ju hitta annan 4-polig kontakttyp och även sätta motsvarande kontakt på orginaldelarna, så är det lätt att återställa.

Last edited:
Vafan, när försvann Elfa från Malmö?
Vad jag tror under 2013.
Göteborgsbutiken försvinner i mars 2014.
Och sedan är det dags lägga ner butiken i Solna. Såklart.
Kruxet är för egen del att SAP som är det system man använt för internetbeställningar fungerat så dåligt så jag har gett upp.
Utan åkt till Göteborgsbutiken, lämnat in en lista och hämtat prylarna i butiken nästa dag.
Men SAP-systemet verkar ha blivit bättre.
Men för en kontakt som din har ju butikspersonalens kunnande varit guld värd.:)
Är man smart, åker man kanske och hämtar en ELFA-katalog i butikerna medan de finns kvar.

Prova med någon av MC-skrotarna, dom kanske har blinkers och skyltbelysning, eller åtminstonde kablar och kontakten som går dit liggandes

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!