Elhojar

Super SOCO TC MAX.
54.900 riksdaler, 11 mil (upp till), 100 km/h toppfart.
Rolig? Knappast. ;)

Tänkte nästan åka och prova en.

100 km/h med 3 kW har jag väldigt svårt att tro på.
 
Bakbromsen på vänster handtag, vad är det för moppefuckopryttel?
Eller möjligen stulet från en 258a.
Känns tryggt att den är utvecklad från en moped.
 
Super SOCO TC MAX.
54.900 riksdaler, 11 mil (upp till), 100 km/h toppfart.
Rolig? Knappast. ;)

Tänkte nästan åka och prova en.
? Honda Monkey ser väldigt trevlig ut jämfört med den. Fast jag har sagt till mig själv att om jag köper en Monkey så måste jag ha en hoj med över 200 hästar med, bara för att kunna hävda någon form av manlighet ?
 
Idag får man väl till stor del betala för utvecklingskostnaden. Batteriet till denna ligger på 4000usd. Å andra sidan drar denna 0,5kWh/mil, motsvarande bensinhoj kanske 0,5L/mil. Bensinen kostar idag? El kostar typ 5% av bensin, 230V-uttag kan man ofta hitta lite varstans och ladda gratis.
Problemet är detta: staten behöver ha in sina skattepengar, oavsett om vi kör på bensin eller på el. Den dagen alla kör eldrivet kommer man alltså beskatta elen så mycket som behövs för att finansiera statens budget. Billigt blir det inte att köra eldrivet längre.
 
Problemet är detta: staten behöver ha in sina skattepengar, oavsett om vi kör på bensin eller på el. Den dagen alla kör eldrivet kommer man alltså beskatta elen så mycket som behövs för att finansiera statens budget. Billigt blir det inte att köra eldrivet längre.
El kan man dock tillverka själv utan insyn från staten. Tror mer på kilometerskatt i framtiden.
 
I motsats till förbränningsmotorer som inte har några utvecklingskostnader? Så dessa elfordon utan emissioner och emissionskrav som måste mötas, och med 99% verkningsgrad skulle ha högre utvecklingskostnader?

Nej, det är materialet som gör elfordon dyrare och förbränningsmotorer som ska klara ständigt förnyade emissionskrav är vad som äter utvecklingskostnader.

Plus en till detalj, man tar betalt efter vad kunderna är beredda att betala.
Zero sålde ungefär 3500 hojar 2020, dom är väl hyffsat stora inom segmentet elhojar. Honda sålde typ 19,3 miljoner hojar samma år. Jag är ingen expert på hur en utvecklingsbudget ser ut kontra sales, men något säger mig att man får betala lite mer för en produkt som säljs i mindre produktionsvolymer.
 
Förutsättningarna var ungefär så här; ny hoj som håller värdet bra, låga driftkostnader, 2 års ägande, 2-4 mil enkel väg till jobb, köra dagligen maj-okt, elområde4 med kommande omteckning av elavtal, samt de sedvanliga hojturerna för nöjets skull. Gärna så låg inköpssumma som möjligt, men ändå roligt.
Okej, jag trodde du avsåg en elhoj helt ämnad för pendling.
 
Problemet är detta: staten behöver ha in sina skattepengar, oavsett om vi kör på bensin eller på el. Den dagen alla kör eldrivet kommer man alltså beskatta elen så mycket som behövs för att finansiera statens budget. Billigt blir det inte att köra eldrivet längre.
Jag är helt med på detta! Jag har sagt det sedan länge, det kommer bli KM-skatt på elbilar som det var på dieselbilarna förr. Miljömupparna hävdar att så inte är fallet, att ekvationen skulle gå på ett ut när man väger dom minskade sjukvårdskostnaderna som elbilar resulterar i. Jag är skeptisk till det utan tror snarare att ett elpris på runt 3kr (all inklusive) är här för att stanna. Men det är fortfarande helt okej att betala 1,5kr/mil att ladda elhojen. Min dieseldoris kostar 14kr/mil att köra med nu.
 
Jag har 2 hojar till för nöjeskörning om det tryter :tungan
Men pendling ja.
Jag kan bara rekomendera den jag länkade till. Om det är för dyrt (för dig) eller hur andrahandsvärdet ser ut om några år har jag ingen aning om. Men den rullar billigt (0,5kWh/mil, ingen service annat än bromsvätska, jag betalar 2700/år helf.) och den har en knivsudd vassare prestanda än en Monkey. Gillar du att åka på bakhjulet så är det inga problem att dra upp den på bakslangen i 80-90.

Mitt tips är att provköra.
 
Vad finns det för gatlegala elmotorcyklar på svenska marknaden nu?
Några fler än dessa?

Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 7,2159 000146 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO SR F14,4217 900206 km227 kg199 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energica Ego3xx xxx200 km282 kg240 km/h13,4kWh107kW/143hp
 
Last edited:
Vad finns det för gatlegala elmotorcyklar på svenska marknaden nu?
Några fler än dessa?

Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 7,2159 000146 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO SR F14,4217 900206 km227 kg199 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energica
 
Vad finns det för gatlegala elmotorcyklar på svenska marknaden nu?
Några fler än dessa?

Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 7,2159 000146 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO SR F14,4217 900206 km227 kg199 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energicas modeller, sedan har Zero lite fler modeller, FXE, FXS, SR/S, DSR, DS. Petter är nog den jag känner till som har störst erfarenhet i Sverige om elhojar. Han har skrivit en hel del erfarenheter och har en del youtubefilmer där han berättar om dom olika modellerna. https://elhojsbloggen.se/min-elmotorcykel/
 
La till Energica. Svenska priserna på deras basversion går ju inte hitta.
Sen vad det gäller Zero så har de väl bara 2 basversioner (motor/batteri) men en massa variationer på utseende på dessa?

Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 3,6(?)55 km112 kg136 km/h3,6 kWh20kW/27hp
ZERO FX 7,2159 000111 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO S(?)109 km142 kg158 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO DSR(?)158 km190 kg163 km/h14,4 kWh52kW/70hp
ZERO SR/S 14,4217 900153 km235 kg200 km/h14,4 kWh82kW/110hp
ZERO SR/S Premium274 900166235 kg200 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energica Ego249 900200 km282 kg240 km/h13,4 kWh107kW/143hp
Energica Ego+309 900420 km260 kg240 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica Eva Ribelle289 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica EsseEsse9199 900200 km282 kg200 km/h13,4 kWh80kW/107hp
Energica EsseEsse9+259 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh80kW/107hp
 
Last edited:
La till Energica. Svenska priserna på deras basversion går ju inte hitta.
Sen vad det gäller Zero så har de väl bara 2 basversioner (motor/batteri) men en massa variationer på utseende på dessa?

Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 7,2159 000146 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO SR F14,4217 900206 km227 kg199 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energica Ego3xx xxx200 km282 kg240 km/h13,4kWh107kW/143hp
Zero har väl 3 ramar där olika varianter plockas ihop. Min heter XMX tror jag, där är FX, FXS och FXE i princip samma hoj förutom plastdetaljer och hjul/bromsar. Ram, sving mm. är gjort i aluminium. SR/S och SR/F är dom största hojarna och mellansegmentet är S, DS och DSR.

Energica säljs av Probike, priser ska finnas på deras hemsida. Batteriet är väl numera på 21,5kWh på alla Energica.
 
Back
Top