Elhojar....

3kw på strax under 800 gram.

7kw med motor på 1600gram.

Vad baserar du här vikt/effekt uppgifterna på?

Det är en bra idé med drivning på framhjulet. Jag hoppas att vi kommer få se det på elhojarna. Eftersom att en elmotor kan överbelastas kortvarigt, skulle nog motorn kunna ge betydligt mer effekt som generator under inbromsningen, förutsatt att den hinner kylas tillräckligt under resten av varvet.

Nu har jag i och för sig för mig att man inte kan bromsa helt till stopp enbart genom att reversera en elmotor, men OM man kan lösa det, då borde ju de 1600g lätt kompenseras av att man kan eliminera bromsarna. 7 kW är måhända för lite för att få tillräcklig bromseffekt?

Min uppfattning är att man inte kan regenerera ner till 0 (min elbil klarar ner till ca 5km/h sen tar den faktisk ström när den rullar även om man inte gasar.

Men man kan få en elmotor att bromsa dvs att den tar ström för att bromsa (finns påde flesta lite hightech sågar)

Bara det att framhjulsdrift inte är tillåtet enligt reglementet...

All logik pekar dock på att vi har 2-hjulsdrivna hojar i framtiden. De billiga elhojarna är kanske bara framhjulsdrivna.

I beg to differ, tvåhjulsdrift är fullständigt tillåtet i TTXGP.
Jag tror på navmotorer på gathojar i framtiden men knappast på racehojar där gyroeffekt och ofjädrad vikt är väldigt viktigt.

Nu har jag i och för sig för mig att man inte kan bromsa helt till stopp enbart genom att reversera en elmotor, men OM man kan lösa det, då borde ju de 1600g lätt kompenseras av att man kan eliminera bromsarna. 7 kW är måhända för lite för att få tillräcklig bromseffekt?

Vad händer om säkringen går/motorlindningen brinner av/controllern lägger ner när du ligger i 250km/h i slutet av rakan och just ska bromsa ner till 70km/h inför kurvan?
Jag vill inte vara helt utan mekaniska bromsar men dom går ju att krympa rejält och därmed spara vikt.

Fast vill du bara bromsa med 7kW så kan du lika gärna bara använda bakhjulet. Skulle tro att det behövs minst 30kW innan greppet bak inte räcker till om man inte använder frambroms och minst 100kW för att bromsa så pass hårt att du kan använda enbart KERS under raceförhållanden.

vikt och effekt tar jag från de utgångsobjekt jag fann på nätet...

Vad baserar du här vikt/effekt uppgifterna på?

Det är en bra idé med drivning på framhjulet. Jag hoppas att vi kommer få se det på elhojarna. Eftersom att en elmotor kan överbelastas kortvarigt, skulle nog motorn kunna ge betydligt mer effekt som generator under inbromsningen, förutsatt att den hinner kylas tillräckligt under resten av varvet.

Dimensionera ner bromseriet lite och få igen några gram är nog rätt väg att gå... Får nog sätta i en bra mkt större motor för att du skall kunna ta bort en skiva/sida helt och hållet eller så.

I beg to differ, tvåhjulsdrift är fullständigt tillåtet i TTXGP.
Jag tror på navmotorer på gathojar i framtiden men knappast på racehojar där gyroeffekt och ofjädrad vikt är väldigt viktigt.

visst är det viktigt men varför ansågs boost hoj med hydraul drift på framhjulet vara kvickar en original? Visst den hade mer kusar också men om det var helt kass med den extra massan i framhjulet så hade det inte gått attt åka snabbt med den.
Nu vet jag inte vad detta system vägde men troligtvis lite mer än de vikter jag pratat om.

Last edited:
Det är ju ganska enkelt att approximera vilken effekt bromsgeneratorn behöver klara.

Säg att ekipaget väger 250 kg, och att friktionskoefficienten är 1. Då kan bromskraften vara 250 * 1 * 9.81 N vilket är ca 2,5 kN.

Effekten är produkten av kraft och hastighet. I 10 m/s (36km/h) krävs 25kW. I 60 m/s (216km/h) krävs 150 kW.

Jag tror det är möjligt att tillverka en motor som väger 10 kg och klarar 150kW kortvarigt.

Med bromseffektåtervinning behövs mindre batterikapacitet. Ifall 20 kg tas bort från batteriet, och 10kg läggs på framhjulet, skulle det vara värt det?
Eller behålla stort batteri, och öka driveffekten?

visst är det viktigt men varför ansågs boost hoj med hydraul drift på framhjulet vara kvickar en original? Visst den hade mer kusar också men om det var helt kass med den extra massan i framhjulet så hade det inte gått attt åka snabbt med den.
Nu vet jag inte vad detta system vägde men troligtvis lite mer än de vikter jag pratat om.

Öhlins system väger 8,5kg (varav det mesta inte är ofjädrad vikt) och överför upp till 15% av effekten hos en endurohoj, säg max 10HP. Navmotorn kommer nog inte kunna ge speciellt mycket mer utan att bygga vikt.

Då ser det bättre ut med något som det här. Det borde kunna överföra en hel del kraft både för driv och broms.

Det är ju ganska enkelt att approximera vilken effekt bromsgeneratorn behöver klara.

Säg att ekipaget väger 250 kg, och att friktionskoefficienten är 1. Då kan bromskraften vara 250 * 1 * 9.81 N vilket är ca 2,5 kN.

Effekten är produkten av kraft och hastighet. I 10 m/s (36km/h) krävs 25kW. I 60 m/s (216km/h) krävs 150 kW.

Jag tror det är möjligt att tillverka en motor som väger 10 kg och klarar 150kW kortvarigt.

Med bromseffektåtervinning behövs mindre batterikapacitet. Ifall 20 kg tas bort från batteriet, och 10kg läggs på framhjulet, skulle det vara värt det?
Eller behålla stort batteri, och öka driveffekten?

Matte och fysik är inte min starka sida så, med ovanstående uträkning, hur lång tid antas inbromsningen ta?

Ascoolt. Kul med något nytt.
Se nu till att pumpa upp med notisar löpande så det inte blir som vanligt, alltså att man får läsa om att det VARIT en tävling så som t.ex Novemberkåsan lyckas marknadsföra sin tävling på år efter år.

Kolla på fotbollen: 364 dagar kvar som blänkare lite varstans dagen efter invigningen.

Nej jag sa ju typ 7kw... ser väldigt komplicerat och friktionskrävande ut men man kanske klarar ofjädrad vikt och gyro bra... Men på en elracer ser jag personligen inte helt vad man tjänar på det jämfört med elnav? Vill du verkligen ha mer än 10 häst på framen och varför?

Så nej så värst mer ös än öhlins pratar inte jag om men vikten klarar man lätt och ledigt.

Öhlins system väger 8,5kg (varav det mesta inte är ofjädrad vikt) och överför upp till 15% av effekten hos en endurohoj, säg max 10HP. Navmotorn kommer nog inte kunna ge speciellt mycket mer utan att bygga vikt.

Då ser det bättre ut med något som det här. Det borde kunna överföra en hel del kraft både för driv och broms.

Matte och fysik är inte min starka sida så, med ovanstående uträkning, hur lång tid antas inbromsningen ta?

60 m/s ned till 0 tar ungefär 6 sekunder. 10 m/s ned till 0 tar 1 sekund. Dividera hastigheten med 10 (9,81 * friktionskoefficienten, egentligen) för att få fram tiden.

Varma slicks kan nog ge lite högre friktionskoefficient än 1 egentligen, kanske 1,3. Det gör att bromseffekten i exemplet ökar till 150kW*1,3 samt bromstiden minskar med faktorn 1,3.

Jag vill definitivt kunna bromsa mer än 10HP för att kunna ladda batterierna och därmed tjäna vikt genom att ha mindre batterier/kunna ta ut mer effekt i klassen som har begränsad batterikapacitet. Framhjulsdrift är inte alls lika intressant som ordentlig regenerativ bromsning.

Nej jag sa ju typ 7kw... ser väldigt komplicerat och friktionskrävande ut men man kanske klarar ofjädrad vikt och gyro bra... Men på en elracer ser jag personligen inte helt vad man tjänar på det jämfört med elnav? Vill du verkligen ha mer än 10 häst på framen och varför?

Så nej så värst mer ös än öhlins pratar inte jag om men vikten klarar man lätt och ledigt.

Jag vill definitivt kunna bromsa mer än 10HP för att kunna ladda batterierna och därmed tjäna vikt genom att ha mindre batterier/kunna ta ut mer effekt i klassen som har begränsad batterikapacitet. Framhjulsdrift är inte alls lika intressant som ordentlig regenerativ bromsning.

ouch visste inte att det fanns en sådan begränsning. då är det en annan femma.

Är det inte önskvärt att ha regenerativ inbromsning på framhjulet, mtp att mest effekt kan regenereras där (liksom mest bromsverkan)? Om man skulle få framhjulsdrift på köpet är det kanske inte helt oanvändbart.. (navgenerator/motor). Kul att reglerna tillåter framhjulsdrift fö.

ouch visste inte att det fanns en sådan begränsning. då är det en annan femma.

"Lilla" Formula 75-klassen har begränsning på 7,5kWh batterikapacitet och 250kg.
Openklassen har 250kg men obegränsat med batterier.

Nu sitter jag i vår monter A21:50 på mässan. Kom förbi och snacka elhoj IRL!

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär