Elhoj-batterier

Rockaholic

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2018
Hoj
Honda cm 400t - sportster trike
Hejsan!

Jag är i planeringstadiet att bygga en el hoj på en gammal Honda cm 400 som jag har ståendes. Till min fråga vad är nackdelarna med att använda blybatteriet istället för litium? Jag har tittat på thunder sky 40 ah 16 st men priset är sky högt får sälja huset om man ska ha råd med dem!

Börja med att försöka klura ut vad dom använder i elhojar istället. Överladdade Priusbatterier användes för att sätta världsrekord i billjud vill jag minnas, sen om några sådana är kompakta nog för en hoj låter jag vara osagt.

Från Wikipedia:

Lead–acid battery: 33–42 Wh/kg.
Lithium iron phosphate battery: 90–110 Wh/kg.

Många nackdelar med bly ska titta lite närmare på lithium kanske man ska vänta något år till så priserna pressas ner lite

När tror du Lithiumpriset dyker ?
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Jag gissar när Batteribilarna ersätts med Vätgasbilar !

Enig
På ett litiumbattei är 70% av priset materialkostnad. (På en bränslecell är 70% av priset arbetskostnad. Mycket större produktionsekonomisk potential på bränsleceller. Apropå varför satsning på batteribilar är ngt som vi ingenjörer skakar på huvet åt med dagens batteriteknik)

Last edited:
Jag kör med litiumbatterier på mina två byggen. 5kWh begagnade Leaf batterier kan du hitta för 7000 i Sverige.

Glöm allt som har med bly att göra, för tungt och du får ut max häften av kapaciteten pga Peukerts lag.

Du ska ha som minst ha 72V i systemspänning, under det är inte värt det.

Hoj du tänkte bygga om verkar inte ha bra ram för det. Kommer bli ont om plats, du kommer få svårt få plats med allt som behövs.

honda-cm400t-custom-cafe-racer-project-frame-work-5.jpg

Det är en på elbilsforumet som säljer batteripack 16 celler 75 Ah för 4000. Han hade dessa i en Mito, så det kanske funkar för dig.

Last edited:
Enig
På ett litiumbattei är 70% av priset materialkostnad. (På en bränslecell är 70% av priset arbetskostnad. Mycket större produktionsekonomisk potential på bränsleceller. Apropå varför satsning på batteribilar är ngt som vi ingenjörer skakar på huvet åt med dagens batteriteknik)

Enig.
I världens mest privatbilsmotoriserade land fördelas CO2-utsläppen mellan fem större grupper i bokstavsordning.
Elkraftproduktion
Industriella processer
Kollektivtrafik (Bussar, tåg, lastbilar, fartyg, flyg)
Personbilstrafik
Uppvärmning
Och i storleksordning är respektive grupps CO2-utsläpp i % av USAs total CO2-utsläpp
~10%
~15%
~25%
~25%
~25%
Och här på sporthoj är det väl ett lätt "söndagskryss" para ihop grupp och %-tal ?
Anm.: Jag såg siffrorna för 30 år sedan så det blir en extra utmaning ! :)

Och prisutvecklingen på Lithium gör att jag tror Tesla kommer få ännu större problem
än Tesla redan har.

Last edited:
Back