elhjälp, ny kabelstam för h4-lyse, växlande relä

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Tänkte koppla frenetiskt till helgen, men eftersom all information som försvann på gamla sporthojsforumet så har jag ingenting kvar att gå på.

Saken är den att jag ska göra en ny kabelstam till lyset, som kan klara mer än 60W (den kabelstam jag har nu är tydligen lite klen), och med grövre kablar borde jag inte heller få lika mycket spänningsfall = bättre ljus.

Amullo ritade förut ett finfint kopplingsschema som innefattade ett växlande relä. Jag är inget geni när det gäller el, men min gissning är att man kopplar från gamla H4-sockeln så att strömmen därifrån via ett relä styr den nya sockeln med den kraftigare lampan i.

På en H4-sockel är det tre kopplingar. En för halvljus, en för helljus och en jord. Min plan är att sticka in flatstift i kopplingarna och dra vidare via reläet och till en ny sockel som införskaffats. Frågan är, vad ska gå vart? Halvljus, helljus och jord finns såklart även på nya sockeln, men däremellan ska det till ett relä med en väldans massa kopplingar. Jag har förstått så mycket som att reläet ska kopplas till plus på batteriet och till jord, och jag vet vilka kopplingar som ska dit, men de övriga är ett frågetecken.

Hjälp!

Bifogar ett schema som kanske kan vara till hjälp:

(Det kan hända att det behövdes två reläer, jag minns inte riktigt... är det fel så säg gärna till hur det ska vara... minns något om att det skulle vara ett slutande och ett växlande relä... el är som sagt inte min starka sida, så hjäp så mycket ni kan)
 

Bifogat

  • elsystem.jpg
    elsystem.jpg
    29.8 KB · Visningar: 19,387

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
tks skrev:
Tänkte koppla frenetiskt till helgen, men eftersom all information som försvann på gamla sporthojsforumet så har jag ingenting kvar att gå på.

Saken är den att jag ska göra en ny kabelstam till lyset, som kan klara mer än 60W (den kabelstam jag har nu är tydligen lite klen), och med grövre kablar borde jag inte heller få lika mycket spänningsfall = bättre ljus.

Amullo ritade förut ett finfint kopplingsschema som innefattade ett växlande relä. Jag är inget geni när det gäller el, men min gissning är att man kopplar från gamla H4-sockeln så att strömmen därifrån via ett relä styr den nya sockeln med den kraftigare lampan i.

På en H4-sockel är det tre kopplingar. En för halvljus, en för helljus och en jord. Min plan är att sticka in flatstift i kopplingarna och dra vidare via reläet och till en ny sockel som införskaffats. Frågan är, vad ska gå vart? Halvljus, helljus och jord finns såklart även på nya sockeln, men däremellan ska det till ett relä med en väldans massa kopplingar. Jag har förstått så mycket som att reläet ska kopplas till plus på batteriet och till jord, och jag vet vilka kopplingar som ska dit, men de övriga är ett frågetecken.

Hjälp!

Bifogar ett schema som kanske kan vara till hjälp:

(Det kan hända att det behövdes två reläer, jag minns inte riktigt... är det fel så säg gärna till hur det ska vara... minns något om att det skulle vara ett slutande och ett växlande relä... el är som sagt inte min starka sida, så hjäp så mycket ni kan)

Har försökt att rita lite på din bild, ta ett relä till halvljuset och ett till helljuset, det jag försökte rita är till helljuset gör lika till halvljuset så går det nog bra.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Här har du schemat.

Relä ett är ett vanligt extraljus relä.
Vid påslag av parkeringsljus går strömmen genom detta relä till relä nummer 2. Nackdelen är att du inte kommer att kunna ha enbart parkeringsljuset påslaget.

Relä 2 är ett växlande relä
När du skall ha halvljus så ligger relät på den "vilande" sidan och du får strömmen på haljus bågen på H4 lampan.
När du lägger på helljuset så kopplar relät ÖVER strömmen FRÅN halvljus TILL helljus glödtråden på lampan.
 

Bifogat

  • halvljus.jpg
    halvljus.jpg
    21.3 KB · Visningar: 2,406

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Klockrent! Här ska kopplas till helgen (om jag mår bättre då, är sjuk och nedbäddad just nu, ingen större lust att springa upp i garaget och fixa).

Rapport om resultatet utlovas.
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Ta ett vanligt extraljus relä :tummenupp

Till halvljuset/

30-ska till +på batteriet.
27-ska till Glödlampan ex halvljustråden.
26--Ska jordas.
25-Ska blir tillslag så den drar du till halvljuskabeln i den gamla sockeln.


Till Helljuset/

Lika dant som ovan
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag följde amullos beskrivning, och det blev klockrent! :tummenupp Nu borde det nog inte vara några problem med 100W-lampa heller, eftersom jag använde mycket grövre kablar än hojens originalsystem.

Glädjande nog fanns det redan en extra anslutning från parkeringsljuset, så det var bara koppla in därifrån till reläet, och sedan bara gå efter kopplingsschemat. Tog väl ca 45 min allt som allt, med att klippa kablar, klämma fast kabelskor, koppla, buntbanda fast på hojen och tejpa utsatta ställen med eltejp.

Passade även på att dra systemet för extraljus jag planerade förut, så nu ska jag bara bocka till ett fäste för dem, och sedan kommer det bli ljuuuuuuust på de annars mörka vägarna nu i mars/april..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top