Elhjälp i instrumentering, zx6r -05

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Min kawa luras på mig, den har en minimal shiftlight i samma gula fina färg som FI lampan, så var o varannan gång den tänds så höjs pulsen lite extra. Tänkte försöka göra något åt det hela o har köpt en radda blå dioder att sätta dit ovanpå panelen så man fattar vad den lyser om.
Problemet är bara inkopplingen. Jag är värdelös på el. Någon som KAN sånt här och kan tänka sig att öppna instrumentet, löda dit kontakterna på dagsattväxlalampan så dioderna lyser och sedan sätta ihop det hela igen för en lämplig peng?
 
Beror lite på hur instrumentburken ser ut.
Borde vara en baggis att fixa.
(Är elektronik/datanörd...också...)

Har du möjlighet att demontera och fota från lite olika håll?

:hej

/e
 
Beror lite på hur instrumentburken ser ut.
Borde vara en baggis att fixa.
(Är elektronik/datanörd...också...)

Har du möjlighet att demontera och fota från lite olika håll?

:hej

/e

Absolut! Tycker det borde vara enkelt jag med, men mina elkunskaper sträcker sig till att + oftast är röd o - är svart, fast ibland är en av dem grön. Demonterar ikväll o skickar upp lite bilder!

http://www.google.se/imgres?imgurl=...YG4Bw&tbm=isch&client=safari&ved=0CD8QMygWMBY

Så ser den ut, shiftlighten är lampan längst upp till vänster, har för mig att FI är längst upp till höger, man ser något lysa gult i ögonvrån o tänker "helvete", nästan varenda gång...
 
Ok!

Det som kan vara ett problem är att eftersom den inte innehåller några servicable parts,
typ glödlampor, så finns det en risk att den är hermetiskt tillsluten.
Typ limmad/plastsvetsad.
Då får man borra/fräsa ett hål på lämplig plats och sedan försluta vattentätt.
Alternativt fösöka dela i skarven.

Dock innebär alla alternativ en viss risk för att man 'brickar' den.

Men men,, vi får se hur den ser ut. :)

Gjorde en liknande operation på abs-boxen på min V70.
Den var enligt alla experter inte möjlig att reparera.
Men det gick ju bra ändå.
(Var väl 1-2 år sedan, inga felmeddelanden so far.)

:hej

/e
 
Måste ju vara enklare att stänga av shiftlighten i såna fall? Eller bara lära sig att den är gul är väl enklare ändå. Tror du att du att du är förföljd av en rysk ubåt varje gång micron plingar när maten är klar också? :tungan
 
Ok!

Det som kan vara ett problem är att eftersom den inte innehåller några servicable parts,
typ glödlampor, så finns det en risk att den är hermetiskt tillsluten.
Typ limmad/plastsvetsad.
Då får man borra/fräsa ett hål på lämplig plats och sedan försluta vattentätt.
Alternativt fösöka dela i skarven.

Dock innebär alla alternativ en viss risk för att man 'brickar' den.

Men men,, vi får se hur den ser ut. :)

Gjorde en liknande operation på abs-boxen på min V70.
Den var enligt alla experter inte möjlig att reparera.
Men det gick ju bra ändå.
(Var väl 1-2 år sedan, inga felmeddelanden so far.)

:hej

/e

Den går att öppna, det finns instruktioner om i servicemanualen, det roliga är att därefter fortsätter det med - om x är trasigt, byt ut mätarhuset. - om i princip allt. Kan lägga in den på ett usbminne o hiva med. Man måste antagligen borra ett hål för kabeln ändå o täta, men det är tunna kablar o med liten borr o hög hastighet så ska det gå bra utan att det spricker.
 
Måste ju vara enklare att stänga av shiftlighten i såna fall? Eller bara lära sig att den är gul är väl enklare ändå. Tror du att du att du är förföljd av en rysk ubåt varje gång micron plingar när maten är klar också? :tungan

Måste ju öppna för att göra det med, och återigen så är vi på elkapitlet där jag inte vill ha sönder saker. Det går förstås att tejpa över lampan med eltejp, men det vill jag inte. Jag har dessutom gärna en shiftlight, framförallt om den nu redan sitter där, gärna en bättre som inte skräms dock.
 
Måste ju öppna för att göra det med, och återigen så är vi på elkapitlet där jag inte vill ha sönder saker. Det går förstås att tejpa över lampan med eltejp, men det vill jag inte. Jag har dessutom gärna en shiftlight, framförallt om den nu redan sitter där, gärna en bättre som inte skräms dock.

Måste du inte alls, du kan ju ställa med knapparna när shiftlight ska lysa, ställ den på 16000rpm borde den inte tändas ofta. Tror man eventuellt kan stänga av den helt minns man iaf kan byta funktioner. Har haft en sån hoj :fakta Står i din ägarmanual hur man gör
 
Måste du inte alls, du kan ju ställa med knapparna när shiftlight ska lysa, ställ den på 16000rpm borde den inte tändas ofta. Tror man eventuellt kan stänga av den helt minns man iaf kan byta funktioner. Har haft en sån hoj :fakta Står i din ägarmanual hur man gör

Manualen är på litauiska - import. Kan säkert hitta den på engelska, men Jag har hellre en fungerande som man ser o fattar vad den vill.
 
Last edited:
Nämen!

Perfa Boris JR! :tummenupp

Lätt som en pällätt ju! :banana

Lysdioder i massor av format och färger har jag på hyllan.

Fast om det sitter gul där nu kommer en blå troligen lysa väldigt blekt eftersom den kräver högre spänning än en gul.

Jag skulle ta en högintensiv röd i stället.
Den vill ha aningen lägre spänning än den gule och
kommer att lysa apstarkt, som en riktig shiftlight. :mattias

Som om lysdioder hade en egen vilja. :crash

Bara att komma förbi på kontoret i Hornstull eller hemma i Bromma så fixar jag det.

:hej

/e
 
Sådärja.

Enrosabil kom förbi med instrumentet i fredags.
Efter lite AW ramlade jag in i verkstan vid 01.00 och satte igång.
(Nykter! :mattias)

Så här såg det ut:
zx6r_1.jpg

Fem skruvar på baksidan sedan var kretskortet frilagt:
zx6r_2.jpg

Här har vi shiftlightdioden.
På den Boris JR läknade till var den ytmonterad,
men denna var ju en vanlig hålmonterad 5mm.
:va
Kanske en annan årsmodell?
zx6r_3.jpg

Detta tillsammans med husets form begränsade urvalet av led.
Till slut hittade jag en högintensiv röd som borde duga.
Möjligen lite för smalstrålande? :va
Bra drag dock jämfört med det gula standard:
zx6r_4.jpg

Monterade den nya på lite högre ben och vinklade den bakåt mot föraren.
Går att efterjustera, bara att dela på mätarhuset och vinkla om den:
zx6r_5.jpg

Klarrt! :banana

Bara att komma förbi och hämta! (ring)

Sedan får du hojta till om den blev för blek/smalstrålig/etc så gör vi omtag!


:hej

/e
 
Sådärja.

Här har vi shiftlightdioden.
På den Boris JR läknade till var den ytmonterad,
men denna var ju en vanlig hålmonterad 5mm.
:va
Kanske en annan årsmodell?

Säker på att du var nykter? :hihi

Det är väl bakgrundsbelysningen på mätartavlan som är ytmonterad medan varningslamporna inkl shiftligt är hålmonterade stora pjäser även i min länk. :)

Nu kan du räkna med att bli kontaktad nästa gång jag behöver något elarbete utfört.:tummenupp
 
Alldeles riktigt!
Dioderna till bakgrundsbelysningen är ytmonterade.
Jag har en "påse" med 13st "gröna" som passar till
Kawazaki: Z1000/750 ZX6R ZX10R som blivit över efter ett tidigare projekt.
Bara att höra av sig om nån vill överta för en skälig slant.
/KentW
 
Säker på att du var nykter? :hihi
Jo, men man kan vara efterbliven även utan droger. :D
20050526104924-1-6497.jpg
Jag trodde att "This is the stock red led för your redline" avsåg shiftlighten.
Men så var det visst inte.

Nu kan du räkna med att bli kontaktad nästa gång jag behöver något elarbete utfört.:tummenupp

Jodå, finns det bara tid så är det alltid roligt att laga å fixa. :)

:hej

/e
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top