Elhjälp - Bilen brände mitt ATX-nätagg, varför?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Ja idag skulle jag slutligen koppla in det sista på min bildator. Drog in fyrkvadratskabel direkt från batteriet och kopplade ihop med mitt 12V ATX-nätagg på datorn. Det gnistrar till och sen tar det eld.

Jag mätte spänningen både före och efter så vad tusan kan ha gått fel? Tidigare har jag testat genom en fyrpinskontakt på min stationära dator och då har allting fungerat perfekt. Spänningen är precis samma på dem som det är på bilets batteri, så vad kan egentligen skilja? Finns det någon som har en teori om vad som gick snett?

Och ja, jag är medveten om att det var förbaskat dumt att inte säkra av det.

Det tror jag du kan ha rätt i med tanke på dess svarta färg. Däremot har jag svårt att tro det var något fel på det innan det brann. Jag har tidigare testat att koppla det till gul+svart på fyrpinskontakter och även till bilens cigguttag utan problem.

När man har bilen igång och mäter brukar man väl ha en 13-14 volt på batteriet. Kanske därför?

Och bilen var dessutom avstängd. Kan ju även passa på att ställa en till fråga så länge, är det någon som vet om man kan få tag i ett sådant här nätagg i Sverige? Sist jag letade var det bara utlandet som gällde.

Ja idag skulle jag slutligen koppla in det sista på min bildator. Drog in fyrkvadratskabel direkt från batteriet och kopplade ihop med mitt 12V ATX-nätagg på datorn. Det gnistrar till och sen tar det eld.

Och ja, jag är medveten om att det var förbaskat dumt att inte säkra av det.

Är det inte så att nätverksaggregatet behöver +12V och -12V
inte +12V och 0V som bilen ger.

En annan orsak kan vara att nätaggregatet ville ha växelspänning (AC) bilen ger ut likström (DC)

det kan inte vara så tokigt att du vänt på + och - eller att du tappat en skruv i nätagg

Och bilen var dessutom avstängd. Kan ju även passa på att ställa en till fråga så länge, är det någon som vet om man kan få tag i ett sådant här nätagg i Sverige? Sist jag letade var det bara utlandet som gällde.

Du hittar ATX-nätagg precis överallt. När letade du senast?

Jag kopplade från plus på nätagget till plus på batteriet och likadant med minus. På något annat sätt kan man väl inte göra? När jag har testat att ta strömförsörjningen från molexkabel på ett annat nätagg har jag kopplat plus på gul (12V) och minus på svart (0V) och det har fungerat bra.

Jag är säker på att jag kopplat rätt och jag kan inte heller ha tappat något strömförande i nätagget då det är helt öppet. Moderkortet låg i knät på min kompis och jag har väldigt svårt att tro att någon komponent kan ha kommit i kontakt med något som det inte borde.

12V ATX-nätagg. :)

Eller?
Exakt. Ett sånt här är det.

http://www.mini-box.com/PW-200M-DC-DC-power-supply?sc=8&category=13

Jag ser ingen större transformator på det kretskortet, så jag antar att det saknas isolationsbarriär mellan ingång och utgång. Din kortslutning kan alltså bero på att någon av sekundärspänningarna har kommit i kontakt med antingen batteriplus eller karossen på bilen. Har du moderkortet kopplat till någon annan strömkrets som kan ha agerat jord?

Jag ser ingen större transformator på det kretskortet, så jag antar att det saknas isolationsbarriär mellan ingång och utgång. Din kortslutning kan alltså bero på att någon av sekundärspänningarna har kommit i kontakt med antingen batteriplus eller karossen på bilen. Har du moderkortet kopplat till någon annan strömkrets som kan ha agerat jord?
Nu börjar det likna nånting. Att det kan ha kommit i kontakt med karossen eller batteriplus tror jag dock inte. Kompisen hade det som sagt i knäet och jag tycker vi hade bra koll på hur allt låg.

Det jag hade kopplat till moderkortet var en laptophårddisk, en kabel mellan stereon och ljudkortet, strömförsörjning från skärmen till molexkontakt, skärmkabel från skärmen till grafikkortet, kabel från skärmen till USB för att sköta touchscreen-funktionen och en GPS till USB.

Nu börjar det likna nånting. Att det kan ha kommit i kontakt med karossen eller batteriplus tror jag dock inte. Kompisen hade det som sagt i knäet och jag tycker vi hade bra koll på hur allt låg.

Det jag hade kopplat till moderkortet var en laptophårddisk, en kabel mellan stereon och ljudkortet, strömförsörjning från skärmen till molexkontakt, skärmkabel från skärmen till grafikkortet, kabel från skärmen till USB för att sköta touchscreen-funktionen och en GPS till USB.

För mina öron låter det som du har många felkällor..
Stereon kanske skulle kunna vara den felande länken att den lyckats jorda sig därifrån..
dock vet jag inte...
kan även vara usbn som legat tokigt

Last edited:
Har du kört nätaggregatet belastat med och aktiverat av ett moderkort tidigare?
Ett ATX-aggregat måste ju aktiveras med PS_ON# från moderkortet för att alla
spänningar ska genereras.

Har du kollat att du inte överbelastar någon spänning jämfört med manualen?

Inspänningsområdet finns beskrivet i manualen och är tydligen valbart.

Vad var det som brann?

Har du kört nätaggregatet belastat med och aktiverat av ett moderkort tidigare?
Ett ATX-aggregat måste ju aktiveras med PS_ON# från moderkortet för att alla
spänningar ska genereras.

Har du kollat att du inte överbelastar någon spänning jämfört med manualen?

Inspänningsområdet finns beskrivet i manualen och är tydligen valbart.

Vad var det som brann?
Ja det har jag gjort och då helt utan problem. Du är inne på samma spår som en annan teori jag fått. Det står 12V input i manualen men inte vilket spänningsområde som är tillåtet. Vidare så står det att 12V-utången enbart är markerad som switchad utan någon regleronoggrannhet. Kan det i så fall vara som så att den inte regleras alls utan bara går rakt igenom?

Det var nätagget som brann, men i så fall borde det väl istället vara resten av komponenterna som skulle få för hög spänning? Det du menar är att det är moderkortet och inte nätaggregatet som ska reglera detta?

PS_ON# är väl förresten grön + svart kabel på ett vanligt ATX (inga kablar på detta)? Alltså aktiveras det så fort man ansluter nätaggregatet till moderkortet, vilket borde innebära att enda sättet som spänningarna inte generas är om nätagget inte är anslutet till moderkortet, vilket det var. Eller tänker jag helt fel nu?

Ja det har jag gjort och då helt utan problem. Du är inne på samma spår som en annan teori jag fått. Det står 12V input i manualen men inte vilket spänningsområde som är tillåtet. Vidare så står det att 12V-utången enbart är markerad som switchad utan någon regleronoggrannhet. Kan det i så fall vara som så att den inte regleras alls utan bara går rakt igenom?
Jag tittar i manualen på mini-box.com. Där står:
"12V input tolerance = 11V - 14V, 11-16V can be achieved with a simple trace cut ..."

Jag skulle kunna tolka "Switched input" som att 12V ut = 12V in.
Och då får man ju ha koll på vilka 12V man stoppar in och vart dom tar vägen.

Det var nätagget som brann, men i så fall borde det väl istället vara resten av komponenterna som skulle få för hög spänning? Det du menar är att det är moderkortet och inte nätaggregatet som ska reglera detta?

+12VDC i ATX kontakten ska vara 12V +/-5%. Det är kraftaggregatet som
ska se till detta.

Se http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf

PS_ON# är väl förresten grön + svart kabel på ett vanligt ATX (inga kablar på detta)? Alltså aktiveras det så fort man ansluter nätaggregatet till moderkortet, vilket borde innebära att enda sättet som spänningarna inte generas är om nätagget inte är anslutet till moderkortet, vilket det var. Eller tänker jag helt fel nu?

Jag har bara sett moderkort med på/av-knapp. (Men det finns mycket jag inte har
sett.) Om moderkortet har anslutning för på/av-knapp brukar den styra PS_ON#.
Har du ingen på/av-knapp?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...