Elhjälp 2-fas 3-fas

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Jag har köpt en ny induktionshäll till vårt kök som jag funderar lite på hur jag skall koppla in.

Såhär ser kopplingsschemat ut på nya hällen:

dia.jpg

Detta är kabeln på nya hällen:

kabel.jpg

Detta är dosan i väggen som den gamla spisen var kopplad till (3fas):

dosa.jpg

Jag har mätt upp spänningarna mellan de olika punkterna:

Svart - Svart 400V
Svart - Brun 230V
Svart - Blå 400V
Svart - Jord 230V
Brun -Jord 0V
Blå - Jord 230V

gul/grön är jord
Blå är nolla
Svart är fas
Brun är fas

Nu är det så att nya hällen inte kan kopplas med 3 fas utan skall kopplas 1 fas eller 2 fas. Hur kopplar jag in nya hällen i min befintliga dosa?

Är det bara att följa färgerna? Alltså koppla in alla 4 kablar från hällen på rätt fäger i dosa och låta ena svarta (ena fasen) vara okopplad? Samt bygla hällen mellan 4 och 5 (nollan)

Hjälp! Jag vill inte ha svar att jag bör kontakta en elektriker, det har jag inte råd med! ;-)

Tack!!

Last edited:
Blå är fas
Brun nolla

koppla från spisen till väggen
gulgrön till gulgrön
Blå till Brun
Svart till svart
brun till svart

Last edited:
N har du på brun, så att följa färgerna kommer att bli knas.

Så jag skulle gissa på att du får koppla så här:
Dosa Spis
Brun Blå
Svart/Blå Svart
Svart/Blå Brun
Jord Jord

Sen skulle jag rekomendera att du väntar tills du får det bekräftat från någon mer källa.

Är elektriker själv, jag skulle inte koppla in något i denna dosa utan att först kolla hur det ligger inkopplat och ev. rättat till inkopplingen i centralen.

Färgerna i dosan är enl. gällande standard och normalt ska du ha dom tre faserna på svart, svart och brun. Blå brukar vara nolla och gul-grön är SKA vara jord.

Mäter man på en rätt inkopplad dosa mellan två faser ska man få ~400volt.
Mellan en fas och till nolla ~230volt.
Mellan en fas och till jord ~230volt.
Mellan jord och nolla ~0volt.

Din mätning säger att brun och blå ligger skiftad i centralen.

Det verkar som "den lille hemelektrikern" varit i farten som vanligt.

Något verkar vara fel så tyvärr kan jag inte ge dig något annat förslag än:
Kontakta en elektriker. :hihi

Ang. hällen:
Det brukar finnas en liten lucka i närheten av kabelingången som man lossar på för att koppla om i beroende på vad man ska mata den med.
Om den är kopplad för 1fas + nolla och du ska koppla om den för 2fas + nolla - ta bort bygeln mellan 1-2.

Last edited:
Som CPMS säger, något är jäkligt fel, blå ska vara nolla, det understryks även från skylten på hällen, efter din mätning så framstår det ju som att det är felkopplat från centralen, ta en titt där för att konstatera att det verkligen är så och koppla rätt.

Om du skall välja enfas eller tvåfas beror ju på hur mycket effekt du har säkrat för och hur mycket hällen drar men har du två faser tillgängliga (vilket du har) så väljer du ju lämpligast det.

Ozzian skrev:
2133889 Som CPMS säger, något är jäkligt fel, blå ska vara nolla, det understryks även från skylten på hällen, efter din mätning så framstår det ju som att det är felkopplat från centralen, ta en titt där för att konstatera att det verkligen är så och koppla rätt.

Om du skall välja enfas eller tvåfas beror ju på hur mycket effekt du har säkrat för och hur mycket hällen drar men har du två faser tillgängliga (vilket du har) så väljer du ju lämpligast det.

NEJ! Blå SKALL ej vara nolla! Finns/fanns inget krav på det. Det är/var en rekomendation. Så det är faktiskt rätt. Men man MÅSTE känna till detta och kunna mäta sig fram till hur det ligger till. Kan även tillägga att det finns röd/vit jord på äldre installationer. Mät mellan jord och de andra tamparna och mellan de som du tror blir faser och se om du kan dra slutsatser efter det, titta på CPMS beskrivning hur det skall vara. Är du fortfarande osäker gör som CPMS säger, kontakta elektriker, det blir billigare än ny spis!

Kawwa skrev:
2134255 NEJ! Blå SKALL ej vara nolla! Finns/fanns inget krav på det. Det är/var en rekomendation. Så det är faktiskt rätt. Men man MÅSTE känna till detta och kunna mäta sig fram till hur det ligger till. Kan även tillägga att det finns röd/vit jord på äldre installationer. Mät mellan jord och de andra tamparna och mellan de som du tror blir faser och se om du kan dra slutsatser efter det, titta på CPMS beskrivning hur det skall vara. Är du fortfarande osäker gör som CPMS säger, kontakta elektriker, det blir billigare än ny spis!

Isf har inte tillverkaren av hällen läst på heller för de säger att nollan = blå, brun och svart är = L1 & L2(?)
Edit: men jag håller med, det är alltid bäst att mäta innan man kopplar in något nytt annars kan det bli fyrverkeri, hehe.
dia.jpg

Last edited:
Blå ledare som nolla är inget krav men finns det en blå ledare är det smart att använda den som nolla. Enda kravet som finns är gul-grön som jord.

L1 - L2 - L3 = Benämningen på faserna motsvarande gamla R - S - T.

Ang. röd/vit som nolla. HaHa.
När hemelektrikern varit framme kan man hitta ett rum med bara svart, ett med vit osv.

Dvs. lita aldrig på färgerna, mät alltid och kontrollera visuellt om det går.

Lyckades styra en hallmonterad takfläkt med spisfläkten i köket pga. detta en gång. Djävlar va kunden blev förvånad/imponerad. :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti