Elfrågor, Motstånd till blinkers?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Ja

hur skall man sätta motstånden för att få ner blinkningshastigheten på blinkersen lampan som är nu är på 5w förut var den på 21w detta ger ett 9 oHm motstånd. Men hur skall dessa monteras korrekt.

Räcker det med ett motstånd/ blinkers på + sladden, eller måste jag ha ett på - sladden också?

Fan va grejer man har glömt sen elen i skolan...

Hur göra, tala om det NU!!

Sök. Frågan kommer upp m jämna mellanrum. Ett 9 ohms motstånd tar 16 W i 12 V. Ska alltså kopplas in precis som blinkerslampan, mellan blinkersplus o jord. Blir varmt, dvs. inte mot plast, gärna i blåsten eller mot metall som kan ta lite av värmen. Normalt behöver du ett motstånd/sida.
/u

så sett

måste man inte koppla in motståndet parallelt med lampan då........det tror jag att man måste göra......men är inte säker...

:rolleyes:

Re: så sett

cool_lilja skrev:
måste man inte koppla in motståndet parallelt med lampan då........det tror jag att man måste göra......men är inte säker...

Jo, precis som ulf_lundin skrev.

Re: så sett

cool_lilja skrev:

lampan sitter mellan + o jord. kopplar du in ett motstånd mellan + + jord så är det så parallellt det kan bli. Det hela är enkelt: du ska köra lika mkt ström genom relät som innan. O eftersom nya lampan tar mindre ström måste du oxå kör lite ström nån annan väg från relät än genom lampan. O den andra vägen är motståndet. Om det underlättar så tänk dig det som en lampa till på 16 W som du ska koppla in. Och hur sitter dom 2 lampor du redan har ? I serie eller parallellt ? (Fler sätt finns inte).
En vattenanalogi: det går för lite vatten genom slangen, du vill ha mer vatten. Förlänger du slangen (serie) eller kopplar du en slang till till kranen via förgrening ?
/u

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back