Elfråga tändningslås R1

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Hej!
Ska byta tändningslås på en R1 2010 och mitt gamla har två kontaktstycken
Två kablar i ena ( röd och orange/blå)
Samt ett kontaktstycke till med bara en kabel i (brun/röd)
Nån som vet vart den ensamma kabeln är till?
Mitt nya lås har två kablar istället för en. Önskar tips hur jag ska koppla in detta?
View attachment 437830
View attachment 437831
 

Bifogat

  • IMG_7383.JPG
    IMG_7383.JPG
    1.7 MB · Visningar: 51
Går inte att se bifogade bilderna.

Är nya tändlåset till just din årsmodell?
Det finns två utföranden, vet inte exakt var brytpunkten går men de är inte direktkompatibla, tyvärr.

På båda har du ett kontaktstycke med röd matning och utgående som får ström när du slår på tändningen.
Före brytpunkten finns det ytterligare ett kontaktstycke med två kablar som sluts när du slår på tändningen, de går till ECU/säkerhetsrelä, den funktionen finns inte på senare modeller.

På hojar till bl,a amerikanska marknaden saknas parkeringsljus som på svensksålda hojar slås på via tändningslåset (vanligtvis brun/röd).

Eftersom brunröd antagligen saknas på nya låset gissar jag att det inte är för den svenska marknaden, dessutom till en tidigare årsmodell.

Det du kan göra är att bara ansluta kontakten med de grova kablarna så funkar det att köra, dock kommer du sakna parkeringsljusfunktionen.

Hur löser du det med startspärrsantennen?
 
Last edited:
Går inte att se bifogade bilderna.

Är nya tändlåset till just din årsmodell?
Det finns två utföranden, vet inte exakt var brytpunkten går men de är inte direktkompatibla, tyvärr.

På båda har du ett kontaktstycke med röd matning och utgående som får ström när du slår på tändningen.
Före brytpunkten finns det ytterligare ett kontaktstycke med två kablar som sluts när du slår på tändningen, de går till ECU/säkerhetsrelä, den funktionen finns inte på senare modeller.

På hojar till bl,a amerikanska marknaden saknas parkeringsljus som på svensksålda hojar slås på via tändningslåset (vanligtvis brun/röd).

Eftersom brunröd antagligen saknas på nya låset gissar jag att det inte är för den svenska marknaden, dessutom till en tidigare årsmodell.

Det du kan göra är att bara ansluta kontakten med de grova kablarna så funkar det att köra, dock kommer du sakna parkeringsljusfunktionen.

Hur löser du det med startspärrsantennen?

Hej!
Tack för ditt engagemang:tummenupp
Jag ska försöka förklara utan bilderna..
Till originallåset går två kontaktstycken, ett med två grova kablar (röd och orange/blå) samt ett mindre kontaktstycke med bara en kabel i (brun/röd) förmodligen som du säger parkeringsljus.
På det som jag beställt som det står att det ska passa till min hoj är det två kontaktstycken också:
Ett med två grova kablar (röd och svart) och det mindre fast det har två kablar, tror de är blå/svart och grå/blå lite svårt att se färgerna.
Ville vara lite proaktiv och luska lite i detta redan nu.
Det stora kontaktstycket är väl ganska klart, röd mot röd och orange/blå mot den svarta (det är väl spänning på den röda från hojen och låset öppnar upp så det går tillbaka i andra ledaren?
Det lilla kontaktstycket är frågan vilken jag ska använda av de två ledarna eftersom jag bara har en på hojen i det lilla kontaktstycket.
Startspärrsantennen är ett separat system som troligtvis redan är löst, vill inte lägga ut offentligt hur jag gjort. Vi fokuserar på låset :)
 
=magbor123;6335379
Hej
Det mesta pekar på att det är som jag redan skrivit fast det är lite underligt då 2009-2011 är samma generation alltså borde din hoj ha med säkerhetskretsen i tändlåset, som det nya låset verkar ha men det gamla saknar(?!)

Som jag redan beskrivit finns två avgörande skillnader, P-ljus samt säkerhetskretsen.
  • P-ljuset beror på vilket land hojen är byggd för
  • Säkerhetskretsen på vilken generation hojen tillhör.

Om tändlåset har P-ljusläge syns det på att det finns ett läge "P" när man vridit nyckeln max moturs.

Med den info du gett kan jag bara gissa men på bilden syns skillnaderna jag beskrivit ovan :tummenupp
Tändlås R1.png

Edit: kollar man på ebay så har alla tändlås med det extra kontaktstycket för säkerhetsreläet och det har ju ingen betydelse, det är ju bara att strunta i det om inte motsvarande finns på hojen.

Saknas kabeln för p-ljuset gör det inte så mycket, p- ljusen tänds ändå när tändningen slås på.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top