ELfråga, Startkretsen

kwimmm

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
Kawasaki 750 -90
Nu är jag trött på att mäta, leta, gissa, kolla elschema och framförallt svära..
Jag har en gammal kawazaki från -90 där elen är katastrof. Planen är att bygga om lite och rensa bort el längre fram.

I dagsläget får jag inte starten till att snurra. på sista reläet är där fyra anslutningar, två stora (en matarkabel från batteriet och en matarkabel till startmotor) och två små. Enligt elschema så ska en av dom två små gå i följd:batteri, nyckel, run/stop, startknapp, första start reläet och slutligen till reläet jag beskrev i början av inlägget.
Den andra av dom två sladdarna ska som jag förstår det jorda och gör detta när neutrallägesgivare och sidostödsgivare tillåter detta.

kan man koppla förbi alla säkerheter och dra nya sladdar och sätta startknapp till startmotorn? var tar man isf spänning och jord med bäst resultat?

Om det finns nån med en bra förklaring på detta kanske även kan svara på frågan: en av matarkablarna är bryggade med den ena lilla kabeln. hur ska man veta vilka sladdar som ska bryggas och inte? framgår inte i elschemat.

Hoppas på svar av någon eldsjäl som kan få mig att känna glädje av en snurrande motor.

Enklast är att dra den ena direkt till plusen som kommer från batteriet och sedan dra upp den andra till styret där du jordar för att dra startmotorn.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti