ELfråga, Startkretsen

kwimmm

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki 750 -90
Nu är jag trött på att mäta, leta, gissa, kolla elschema och framförallt svära..
Jag har en gammal kawazaki från -90 där elen är katastrof. Planen är att bygga om lite och rensa bort el längre fram.

I dagsläget får jag inte starten till att snurra. på sista reläet är där fyra anslutningar, två stora (en matarkabel från batteriet och en matarkabel till startmotor) och två små. Enligt elschema så ska en av dom två små gå i följd:batteri, nyckel, run/stop, startknapp, första start reläet och slutligen till reläet jag beskrev i början av inlägget.
Den andra av dom två sladdarna ska som jag förstår det jorda och gör detta när neutrallägesgivare och sidostödsgivare tillåter detta.

kan man koppla förbi alla säkerheter och dra nya sladdar och sätta startknapp till startmotorn? var tar man isf spänning och jord med bäst resultat?

Om det finns nån med en bra förklaring på detta kanske även kan svara på frågan: en av matarkablarna är bryggade med den ena lilla kabeln. hur ska man veta vilka sladdar som ska bryggas och inte? framgår inte i elschemat.

Hoppas på svar av någon eldsjäl som kan få mig att känna glädje av en snurrande motor.
 
Enklast är att dra den ena direkt till plusen som kommer från batteriet och sedan dra upp den andra till styret där du jordar för att dra startmotorn.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top