Elfråga: Pulssignal -> jämn signal

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Finns det någon elektronikguru som vet hur man kan få en jämn fin signal av en pulserande signal (typ sirenen på larmet)?

Tack på förhand,
Nicke

Bra fråga. kan du beskriva lite mer vad du skall åstakomma med vad för signal.

Sätt dit en likriktardiod och sen en glättningskondensator. Sen beroende av vad du ska ha det till kan du hänga dit en stabilisator om du måste ha en väldigt jämn spänning. Det är ett sätt, fast det beror ju lite på vad det ska vara till. Det underlättar som sagt om du beskriver lite mer vad som kommer in och vad som ska gå ut.

Jag behöver få ut någon signal från larmet på hojen som ska vara en insignal till en annan manick som sedan ska skicka mess till mig o berätta att larmet har gått. Manicken kollar av sin ingång ungefär var 7e sekund och därför känns det inte som att jag kan ta kabeln till sirenen som signal rakt av. Den pulserar ju en del tror jag. Jag har faktiskt inte mätt upp den än, utan förutsätter det.

Jag har kontaktat importören av larmet och hoppas få ett besked av dem att det finns någon kontakt som ger signal, men det vet jag inte än. Finns det ingen sådan så måste jag hitta på något eget. Kanske enligt förslaget från Paxel...

antar att du tänkte dig att du skulle plocka signalen i från signal hornet till larmet och det har en pulserande signal med 1 sec tjut och sedan 1 sec tystnad.

Börja med att ta en likriktar diod och en kondensator så borde du få en relativt jämn signal.

Men jag mistänker att den apparaten som bara skall skicka ett sms till dig gör det vid en slutning o inte vid en +12v signal. så du får nog använda den nya signalen till ett relä som du sedan kopplar till dinn andra utrustning.

Jag kan varmt rekomendera dig o prata med killarna på 64bits.se där finns det defenetivt elektroniknördar

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg