Elfråga om solonoidväxling (tidrelä?)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Håller på att försöka göra ett mycket enkelt funktionelt sätt att få min solonoid att fungera som jag ska ha för att växla en R6 motor.

Problemet är att om en knapp skulle bli intryckt eller liknande får den inte fortsätta ge ström till solonoiden som då lätt bränns vad jag förstått.

Så vad jag är ute efter är någon funktion som begränsar den att skicka ström längre än kanske 1-2 sek. Något förslag?

Hittade artikeln på elfa som heter 36-193-19 med den var otymplig och dyr.

Bifogat

• fb0248e0-1278-11de-bfb0-005056b95dfd.jpg
    fb0248e0-1278-11de-bfb0-005056b95dfd.jpg
    27.8 KB · Visningar: 209
  • Växling.jpg
    Växling.jpg
    55.1 KB · Visningar: 79
Återfjädrande tryckknapp?

Vissa solenoider klarar att ligga med hållström rätt länge, det finns dom som håller en branddörr öppen 24/7/365 och när strömmen bryts så släpper solenoiden och dörren stängs.

Men är det för växling bör den ju bara ge en impuls annars blir det ju som att sitta och hålla växelspaken nere/uppe efter växling, därav förslaget med återfjädrande knapp.

Där finns gott om ritningar på QS system om du googlar lite. Principen är densamma även om du inte skall kortsluta en tändning utan dra i en solenoid...

Återfjädrande tryckknapp?

Vissa solenoider klarar att ligga med hållström rätt länge, det finns dom som håller en branddörr öppen 24/7/365 och när strömmen bryts så släpper solenoiden och dörren stängs.

Men är det för växling bör den ju bara ge en impuls annars blir det ju som att sitta och hålla växelspaken nere/uppe efter växling, därav förslaget med återfjädrande knapp.

Jo återfjädrande knapp har jag ju såklart. Visst stänger dörren men vore det inte bra av ren säkerhet att man inte ska kunna hålla knappen inne eller att om den nu fastnar så bränner man inte solonoiden , därav tidrelä.

Våran solonoid blir skitvarm väldigt snabbt om den är aktiverad. Hur ska man veta hur länge den pallar?

Där finns gott om ritningar på QS system om du googlar lite. Principen är densamma även om du inte skall kortsluta en tändning utan dra i en solenoid...

Jo jag kan hitta men vet du vilka komponter man brukar ha till tidsjusteringen då? vart kan jag köpa dom och vilket art-nr har tidsrelät?:rolleyes:

Last edited:
Jo jag kan hitta men vet du vilka komponter man brukar ha till tidsjusteringen då? vart kan jag köpa dom och vilket art-nr har tidsrelät?:rolleyes:

Finns inte google i karlstad eller varför vill du ha allt serverat? Orkar du inte läsa dig till det köp en färdig powershift från en kommersiell leverantör...

En NE555 timer i kombination med lämplig Mosfet tex IPS021 och en voltregulator. Tiden för pulsen styr du med en potentiometer och sen behöver du ett gäng motstånd och ett kretskort....

Kretsarna går att få som free product sample från många IC leverantörer och resten går att köpa på elfa. Lågserieproduktion av kretskort är inte det lättaste men ni lär väl ha resurser i skolan...

EDIT: SKall du verkligen ha 60 Amp som strömpuls krävs kanske häftigare MOSFET kolla specen på kretsen innan du handlar...

Last edited:
Ni borde involvera någon duktig kille från elektroniklinjen i projektet. Han lär kunna lösa det där problemet enkelt, samt säkert kunna fixa en massa andra finesser.

Jag skulle använt en mikrokontroller eftersom att den lösningen kräver minst antal komponenter.

Finns inte google i karlstad eller varför vill du ha allt serverat? Orkar du inte läsa dig till det köp en färdig powershift från en kommersiell leverantör...

En NE555 timer i kombination med lämplig Mosfet tex IPS021 och en voltregulator. Tiden för pulsen styr du med en potentiometer och sen behöver du ett gäng motstånd och ett kretskort....

Kretsarna går att få som free product sample från många IC leverantörer och resten går att köpa på elfa. Lågserieproduktion av kretskort är inte det lättaste men ni lär väl ha resurser i skolan...

EDIT: SKall du verkligen ha 60 Amp som strömpuls krävs kanske häftigare MOSFET kolla specen på kretsen innan du handlar...

Jag kan få svar och kanske tips på att lösa problemen på ett bättre sätt genom att ställa frågan här, därför är det så bra med sporthoj då folk som kan svarar. Google är bra men testa sök på quickshifter så har du kul ett tag!

Det är bra med svar och jag tackar för den i övrigt något vettiga inlägget.

Men jag är på jakt efter en komponent att tillföra kopplingen annars löser jag det på annat vis som att tex köpa färdigt.

Ni borde involvera någon duktig kille från elektroniklinjen i projektet. Han lär kunna lösa det där problemet enkelt, samt säkert kunna fixa en massa andra finesser.

Jag skulle använt en mikrokontroller eftersom att den lösningen kräver minst antal komponenter.

Jo el-killarna kan fixa det det skall köpas en färdig komponent.

Kan dock höra mig för om de med mikrokontroller vad det är:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back