Elfråga koppling av blinkers

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag har bygt ett eget elsystem till blinkers med eget batteri. Gjort ett schema som ni kan titta på. Blinkerserna funkar perfekt med detta egna elsystem men när jag undersöker elchemat till hojen så verkar det inte så svårt att koppla ihop det med ordinarie system. Jag tänkte mig då hur jag kunde koppla in blinkerserna men jag vill höra här med er först om jag tänker rätt.

Sen var det en annan fråga. Jag kopplade in helljusindikator och tuta enligt schema men efter en liten stund så dog både hel och halvljus men heljusindikatorn fungerade fortfarande så jag antar att det är jordningen till lampan som har gått. Tutan funkade inte för övrigt, tror jag har kopplat fel på + och - på den men det skulle förvåna mig om jordningen till lampan skulle paja för det.

Bifogat

• elchema.jpg
    elchema.jpg
    79.3 KB · Visningar: 1,219
  • blinkers eget.jpg
    blinkers eget.jpg
    33.8 KB · Visningar: 731
  • blinkers ihop.jpg
    blinkers ihop.jpg
    31.7 KB · Visningar: 197
Tittar man på orginalschemat verkar det som om du kopplar in blinkersen på den extra gula kabeln kommer du få oreglerad spänning, blinkrelät kanske inte gillar överström.

Det ser även ut som hela elsystemet är växelström förutom tutan, det verkar sitta det en likriktare (rectifier) före tutan.

Koppla in blinken på ordinarie elsystem, ev. med en likriktarbrygga om relät inte klarar växelström.

Finns det inga säkringar på hojjen? Om inte borde du koppla in några.

CPMS skrev:
Tittar man på orginalschemat verkar det som om du kopplar in blinkersen på den extra gula kabeln kommer du få oreglerad spänning, blinkrelät kanske inte gillar överström.

Det ser även ut som hela elsystemet är växelström förutom tutan, det verkar sitta det en likriktare (rectifier) före tutan.

Koppla in blinken på ordinarie elsystem, ev. med en likriktarbrygga om relät inte klarar växelström.

Finns det inga säkringar på hojjen? Om inte borde du koppla in några.
Där sa du något. :huvet
Just det, om jag skulle dra nytt från den gula kabeln så skulle jag få växelström därifrån och då skulle inte relät fungera. Några säkringar har jag inte, vart skulle jag montera dem isf? Antar att de skulle sitta en från den gula kablen som ÄR inkopplad.

EDIT: rättar lite, lysdioder kanske fungerar på växelström.

Last edited:
Nja..en LED fungerar lika bra på växelström som likström.

Jag tror du har växelström i båda gula kablarna, den extra gula kan kopplas in på elsystemet parallelt med den andra gula om man behöver mer ström.

Kolla upp om det är växel eller likström först, eftersom det sitter en likriktare för tutan ser det som sagt ut som växel.

Du borde minst sätta en säkring på den gula kabeln före regulatorn för att skydda generatorn, vill du kan du även säkra av dom enskilda funktionerna (framlyse, broms, baklyse osv) med svagare säkringar före resp. "brytare" för att skydda "brytarna" och så inte en kortslutning i ex. bromljuset gör att du tappar all ström i hela cykeln.

CPMS skrev:
Nja..en LED fungerar lika bra på växelström som likström.

Jag tror du har växelström i båda gula kablarna, den extra gula kan kopplas in på elsystemet parallelt med den andra gula om man behöver mer ström.

Kolla upp om det är växel eller likström först, eftersom det sitter en likriktare för tutan ser det som sagt ut som växel.

Du borde minst sätta en säkring på den gula kabeln före regulatorn för att skydda generatorn, vill du kan du även säkra av dom enskilda funktionerna (framlyse, broms, baklyse osv) med svagare säkringar före resp. "brytare" för att skydda "brytarna" och så inte en kortslutning i ex. bromljuset gör att du tappar all ström i hela cykeln.
Det var en väldigt smart lösning med säkringarna på olika håll det ska jag fixa så fort som efter besiktningen (vill inte gräva mer i elsystemet före bestiktningen om jag får det att funka helt nu)
En säkring i stammen (vid den gula kabeln) låter dock som en nödvändighet, vad är lämplig ampere styrka på en sådan?
Främst skulle jag vilja veta hur jag skulle kunna koppla in blinkerserna, skulle jag kunna koppla in hela blinkerssystemet på likriktaren till tutan eller tror du att det finns risk för att den inte orkar belastningen?

EDIT: Vad är risken om man belastar generatorn med mer än 70W?

Last edited:
Huvudsäkring på den gula kabeln - generatorlindningarna ger 70W vardera 70W/12V=5,8A, 6-8A säkring på vardera gula för att skydda generatorn.

Tutans likriktare verkar få matning hela tiden direkt från stammen och när du jordar ner likriktaren ger den matning till tutan, du kan koppla blinket efter likriktaren om du vill men kanske lite jobbigt att ligga på tutan för att blinka. Men kanske det är lika bra så andra ser dig i trafiken. :hihi
(kunde inte låta bli).

Koppla in en likriktare direkt på stammen och använd likströmmen att driva blinket, koppla som du gjorde med batteriet men byt ut batteriet mot likriktaren.

Har du tid att vänta tills nästa vecka så PM:a din adress så skickar jag en likriktare, annars kan jag söka fram en på Claes i sjön eller Kjell.

Editsvar.
Varmgång, smält isolering, kortis, lättare plånbok, skitiga händer.

CPMS skrev:
Huvudsäkring på den gula kabeln - generatorlindningarna ger 70W vardera 70W/12V=5,8A, 6-8A säkring på vardera gula för att skydda generatorn.

Tutans likriktare verkar få matning hela tiden direkt från stammen och när du jordar ner likriktaren ger den matning till tutan, du kan koppla blinket efter likriktaren om du vill men kanske lite jobbigt att ligga på tutan för att blinka. Men kanske det är lika bra så andra ser dig i trafiken. :hihi
(kunde inte låta bli).
Om jag paralellkopplar blinkerssystemet och tutan mot likriktaren så har de ju varsin jordning då förstår jag ärligt talat inte varför det skulle tuta om jag försökte blinka. Du skrev det som om det vore överförstått.

6-8 A säkring :tummenupp Att man ställer en sån dum fråga som om ohms lag inte vore det mest grundläggande inom elektronik. :huvet

OK, var nog lite snabb där.
Tutan styrs via en knapp som jordar likriktaren på växelströmssidan, likriktaren driver sen tutan med likström. Om du tar ut likström efter likriktaren måste du tuta för att få ström till blinket.
Likriktaren fungerar ungefär som ett relä som skapar sin egen likström.

Om befintlig likriktare klarar kontinuelig drift och sammankoppling av jord - minus kan du flytta knappen tutknappen till likströmsidan istället, då kan du driva blinket också.

Känns som det är lättare att montera en ny likriktare för blinket eller se om det finns blinkrelän som klarar växelström.

CPMS skrev:
OK, var nog lite snabb där.
Tutan styrs via en knapp som jordar likriktaren på växelströmssidan, likriktaren driver sen tutan med likström. Om du tar ut likström efter likriktaren måste du tuta för att få ström till blinket.
Likriktaren fungerar ungefär som ett relä som skapar sin egen likström.

Om befintlig likriktare klarar kontinuelig drift och sammankoppling av jord - minus kan du flytta knappen tutknappen till likströmsidan istället, då kan du driva blinket också.

Känns som det är lättare att montera en ny likriktare för blinket eller se om det finns blinkrelän som klarar växelström.
Jo precis, glömde skriva hela tanken men självklart koppla om brytaren till tutan på andra sidan så att likriktaren får kontinuerlig spänning. Nu får vi reda ut hur jag ska göra om det blir en till likriktare eller ett annat relä som tar växelström.

Är ibland lite för snabb i tanken men nu förstår vi varandra. :tummenupp

Kolla om du kan hitta något elschema till en Husa, KTM osv. Motard, kanske någon av dom har växelströmssystem med blinkrelä.

Annars är enklaste lösningen:
Likriktare från ex. Claes Ohlssons, http://www.clasohlson.se/
art.nr. 22-3348 (har sådana på jobbet)
Koppla efter ditt schema men mata blinket med likriktaren.
Har till och med ritat in en säkring eller två.

Bifogat

• elchema.jpg
    elchema.jpg
    79.6 KB · Visningar: 489
Last edited:
CPMS skrev:
Är ibland lite för snabb i tanken men nu förstår vi varandra. :tummenupp

Kolla om du kan hitta något elschema till en Husa, KTM osv. Motard, kanske någon av dom har växelströmssystem med blinkrelä.

Annars är enklaste lösningen:
Likriktare från ex. Claes Ohlssons, http://www.clasohlson.se/
art.nr. 22-3348 (har sådana på jobbet)
Koppla efter ditt schema men mata blinket med likriktaren.
Har till och med ritat in en säkring eller två.
Idag har det kopplats. Monterade säkringar enligt din beskrivning dock bara på ena där då den andra inte är inkopplad till något.
Kopplade in enligt schemat här men jag skippade kopplingen mellan + och "+" mellan systemen. Fungerade klockrent men batteriet laddar förståss inte. Fixar det efter besiktningen. Tack så mycket för hjälpen. :tummenupp

Bifogat

• koppling staffan 2.jpg
    koppling staffan 2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 2,168
OK, roligt att det fungerar så du kan besikta i alla fall.

Är batteriet ett besikningskrav eller kan du vara utan?

För att få laddningen att fungera krävs det lite funderingar.
Spänningsregulator som sitter på cykeln är troligtvis en regulator som drar ner spänningen om den överstiger ~12V, dvs. jordar ner lindningen på ett kontrollerat vis för att undvika för hög ström. För att ladda ett 12V blybatteri måste du upp i en polspänning på minst 13,8V (om jag kommer ihåg rätt) och inte överstiga 14,6V för då överbelastas batteriet, strömmen bör också begränsas/regleras på något sätt.

Nu får du nog inte tillräcklig spänning för laddning pga. spänningsregulatorn utan batteriet fungerar mer som en extra regulator/transientskydd.

Det borde gå att kolla hur man gjort på andra "Offroad" cyklar som har liknande system, som tur är har du ju en till oreglerad generatorlindning som kan användas till laddning om du hittar en passande laddregulator som reglerar både spänning och ström.

Ska fundera lite på detta, du kan ju kolla om du hittar några andra scheman med batteri så länge om du verkligen behöver batteriet i cykeln.

CPMS skrev:
OK, roligt att det fungerar så du kan besikta i alla fall.

Är batteriet ett besikningskrav eller kan du vara utan?

För att få laddningen att fungera krävs det lite funderingar.
Spänningsregulator som sitter på cykeln är troligtvis en regulator som drar ner spänningen om den överstiger ~12V, dvs. jordar ner lindningen på ett kontrollerat vis för att undvika för hög ström. För att ladda ett 12V blybatteri måste du upp i en polspänning på minst 13,8V (om jag kommer ihåg rätt) och inte överstiga 14,6V för då överbelastas batteriet, strömmen bör också begränsas/regleras på något sätt.

Nu får du nog inte tillräcklig spänning för laddning pga. spänningsregulatorn utan batteriet fungerar mer som en extra regulator/transientskydd.

Det borde gå att kolla hur man gjort på andra "Offroad" cyklar som har liknande system, som tur är har du ju en till oreglerad generatorlindning som kan användas till laddning om du hittar en passande laddregulator som reglerar både spänning och ström.

Ska fundera lite på detta, du kan ju kolla om du hittar några andra scheman med batteri så länge om du verkligen behöver batteriet i cykeln.
Vad jag förstått så reglerar reglatorn spänningen till 14,6V vilket borde vara lagom för laddningen av batteriet? Borde räcka med en likriktare där jag kopplar + matningen till batteriets + pol och jordar - matningen.

Har du ~14,5V efter reglering och likriktning som det är kopplat idag så borde det fungera, prova att mäta polspänningen på batteriet med cykeln igång och några 1000varv. Om du använt befintlig likriktare som var till tutan kan det iofs. sitta någon typ av spänningsreglering i den som gör att du inte får tillräcklig spänning. Kan även vara att du börjar maxa ut strömmen en lindning kan ge och då sjunker spänningen för mycket.

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...