Elfråga, koppla in quickshift på bästa sätt?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ja, tänkte då sätta en liten brytarare så man slipper släppa gasen när man växlar :) Var ska man jorda signalen nånstans för att inte bränna nåt i onödan? :) Innan spolen?

EDIT: Ha, jag läser som en kratta, om någon läste så ignorera vad jag skrev !

I själva verket har jag ingen aning inser jag... /EDIT

/XJR

Last edited:
Nisse Järnet skrev:
Ja, tänkte då sätta en liten brytarare så man slipper släppa gasen när man växlar :) Var ska man jorda signalen nånstans för att inte bränna nåt i onödan? :) Innan spolen?

Det beror alldeles på konstruktion av din tändning. Om ena sidan av tändspolen är ansluten mot +12 volt och den andra går direkt till CDI-boxen så kan du med stor sannorlighet jorda CDI-anslutningen.

Vill du vara absolut säker, installera ett relä i serie med +12 volts matningen till tändspolen. Vissa CDI-boxar vägrar dock att funka under sådana premisser så då gör att tändningen dödas (av CDI-boxen) under en mycket lång tid än avsett. CDI-boxens CPU verkar komma av sig.

Har du en dödarknapp borde det vara ofarligt att koppla in den nya brytaren/slutaren på samma sätt som dödarknappen. Ett annat tänkbart alternativ är att jorda tändlägesgivaren. Möjligen tror cdi då att motorn har stannat o ställer om tändningsläget i onödan när pulserna kommer tillbaka.
/u

Last edited:
Tack för svaren! Trodde det var dåligt att stänga av på dödarknappen? Skröna kanske...Funkar det inte att bryta pickupen bara då? Vet inte exakt hur mitt system ser ut, kan kolla på det :)
Detdär med reläet kan iof vara nåt!

Så man bryter bara signalen till spolen? Ska man bryta eller jorda den? Är det skadligt för spolen?

Last edited:
Verkar säkrast att kortsluta givaren. Öppna ingångar är inget bra i elektronikkretsar (!), plockar lätt upp störningar. Givarspolen tål det, det är ju ingen generatorlindning precis, lär inte brinna upp. Men jag skulle nog prova dödarknappsvarianten i 1a hand. Eller iaf kontrollmäta så att inte tändboxen har 12 V ut till givarspolen; knappast troligt, men tändboxar är dyra...
F.ö: den hoj som inte tål att man använder dödarknappen (om det finns nån sån hoj) är felkonstruerad.
/u

Eller också gör man som seriösa ss600 åkare och växlar precis när varvtalstoppet går i.

Re: Sppeeeedsjift ?

UrbanTiger skrev:
Fullgasväxlingar är bättre än speedshift !

Monark Cross -75 Morinimotor, inte lönt :eek:
Suzuiki RM80 -78, börjar ta sig :crash
Suzuki KS50 -80, funkar bra :tummenupp
Suzuki GP125 -82, fulländat :bow
Honda VFR750F -87, regerar :rock
Honda CBR900RR -95, törs inte längre :skrämd

Gäller alltså att inte släppa av på gasen mellan växlingarna utan att övervarvsskyddet slår ut. Det gäller att synka koppling och växel så att det man inte behöver släppa på gasen.

Var du fulländad på att slanga med en gp125?
inte dåligt med en sån sömnig hoj.

Re: Re: Re: Sppeeeedsjift ?

UrbanTiger skrev:
Fem hundradelar låter mycket faktiskt när man tänker efter.

Ahem, tänk lite på det - klarar du av att växla 20 gånger i sekunden med hjälp av kopplingen, det är vad tidsrymden 50 ms är. :D

ulf_lundin skrev:
Verkar säkrast att kortsluta givaren. Öppna ingångar är inget bra i elektronikkretsar (!), plockar lätt upp störningar. Givarspolen tål det, det är ju ingen generatorlindning precis, lär inte brinna upp. Men jag skulle nog prova dödarknappsvarianten i 1a hand. Eller iaf kontrollmäta så att inte tändboxen har 12 V ut till givarspolen; knappast troligt, men tändboxar är dyra...
F.ö: den hoj som inte tål att man använder dödarknappen (om det finns nån sån hoj) är felkonstruerad.
/u
Ok, testar det :) Med tändbox menar du CDI va? :)

Nu har jag iaf byggt ihop en enkel quickshift som funkar ok :) Lite jobbigt att man inte kan ställa in bryt och släppunkten var för sig...Ska hitta på nåt annat men det funkar så länge iaf :)
Körde på dödarknappsprencipen och det funkar hittils iaf.

Varför inte testa den klassiska crossautomaten istället?

Belasta växelspaken så mycket att när effekten dippar så klickar nästa växel i. Ska gå som satiken säger de som kan...

Chrille skrev:
Varför inte testa den klassiska crossautomaten istället?

Belasta växelspaken så mycket att när effekten dippar så klickar nästa växel i. Ska gå som satiken säger de som kan...
Ja..Om jag ändå hade effekt.. :kär*suck*:kär

Släppunkten kan du få automatiskt genom att använda en microswitch som återansluter tändingen när växelspaken kommer i ändläget av växlingen.

Nisse Järnet skrev:
Nu har jag iaf byggt ihop en enkel quickshift som funkar ok :) Lite jobbigt att man inte kan ställa in bryt och släppunkten var för sig...Ska hitta på nåt annat men det funkar så länge iaf :)
Körde på dödarknappsprencipen och det funkar hittils iaf.

andersbrink skrev:
Släppunkten kan du få automatiskt genom att använda en microswitch som återansluter tändingen när växelspaken kommer i ändläget av växlingen.
Ja det är sant. Men då blir det massa pill. hehe Fast jag ska nog försöka fixa till nåt.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back