Nisse Järnet
pschyy =D
Ja, tänkte då sätta en liten brytarare så man slipper släppa gasen när man växlar
Var ska man jorda signalen nånstans för att inte bränna nåt i onödan?
Innan spolen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nisse Järnet skrev:Ja, tänkte då sätta en liten brytarare så man slipper släppa gasen när man växlarVar ska man jorda signalen nånstans för att inte bränna nåt i onödan?
Innan spolen?
Korrekt, tack för länken *kikar*Spinky Spendrup skrev:Det här kanske kan vara till hjälp? På sidorna 4 till 7 finns några blockscheman.
http://www.kls.de/english/infoenglish/manuals/quickshifters/mqs-user-instruction.pdf
Jag antar att du tänkte koppla tändningsbrytningen till växelpinnen?
UrbanTiger skrev:Fullgasväxlingar är bättre än speedshift !
UrbanTiger skrev:Fullgasväxlingar är bättre än speedshift !
Monark Cross -75 Morinimotor, inte lönt![]()
Suzuiki RM80 -78, börjar ta sig![]()
Suzuki KS50 -80, funkar bra![]()
Suzuki GP125 -82, fulländat![]()
Honda VFR750F -87, regerar![]()
Honda CBR900RR -95, törs inte längre![]()
Gäller alltså att inte släppa av på gasen mellan växlingarna utan att övervarvsskyddet slår ut. Det gäller att synka koppling och växel så att det man inte behöver släppa på gasen.
UrbanTiger skrev:Fem hundradelar låter mycket faktiskt när man tänker efter.
Jag grejar 30andersbrink skrev:Ahem, tänk lite på det - klarar du av att växla 20 gånger i sekunden med hjälp av kopplingen, det är vad tidsrymden 50 ms är.![]()
Ok, testar detulf_lundin skrev:Verkar säkrast att kortsluta givaren. Öppna ingångar är inget bra i elektronikkretsar (!), plockar lätt upp störningar. Givarspolen tål det, det är ju ingen generatorlindning precis, lär inte brinna upp. Men jag skulle nog prova dödarknappsvarianten i 1a hand. Eller iaf kontrollmäta så att inte tändboxen har 12 V ut till givarspolen; knappast troligt, men tändboxar är dyra...
F.ö: den hoj som inte tål att man använder dödarknappen (om det finns nån sån hoj) är felkonstruerad.
/u
Ja..Om jag ändå hade effekt..Chrille skrev:Varför inte testa den klassiska crossautomaten istället?
Belasta växelspaken så mycket att när effekten dippar så klickar nästa växel i. Ska gå som satiken säger de som kan...
*suck*
Nisse Järnet skrev:Nu har jag iaf byggt ihop en enkel quickshift som funkar okLite jobbigt att man inte kan ställa in bryt och släppunkten var för sig...Ska hitta på nåt annat men det funkar så länge iaf
Körde på dödarknappsprencipen och det funkar hittils iaf.
Ja det är sant. Men då blir det massa pill. hehe Fast jag ska nog försöka fixa till nåt.andersbrink skrev:Släppunkten kan du få automatiskt genom att använda en microswitch som återansluter tändingen när växelspaken kommer i ändläget av växlingen.
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |