Elfråga (ej fordonsel)

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Noterade att om man råkar nudda diskmaskinen (avstängd) samtidigt som diskbänken så killar det i fingrarna. Mätte upp 2,7V (AC) däremellan. Så ska det väl knappast vara?

Helst inte. Kolla skyddsjorden. Hur gammal är anläggningen?

Hur gammal? Kåken är väl byggd typ 62 eller nåt.

Hur ska jag kolla skyddsjorden? Tanken slog mig också, skalet borde ju inte vara strömförande om den är OK, isf borde väl proppen gått (om det var tillräckligt mycket kräm iaf)?

Micke O skrev:
Hur gammal? Kåken är väl byggd typ 62 eller nåt.

Hur ska jag kolla skyddsjorden?

62 :zpy Då kan det vara så där tyvärr.
Kolla skyddsjorden i maskinens uttag/dosa, mät mot sann jord, har du ingen läckström där så är det fel på utrustningen.

Mätte mellan diskbänk och jordpinnen i ett annat uttag i köket och fick samma värde (2,7V). Bör man plocka hit lysmask omgående eller är det bara att gilla läget?

Edit: Hur snygg blir elräkningen pga detta?

Last edited:
Din skyddsjord till diskmaskinen är de nåt fel på.

Du ska ha 0V imellan jord o jord.

Du får kolla upp o mäta ifrån centralen o sen fram till diskmaskinen, nånstans är de fel på den.

Sen kan de vara med att jorden in i huset är dålig. Där av spänningen...

Men kolla därbak på maskinen så jorden är ansluten ordentligt.

Du kan mäta imellan jord- fas cirka 230V , jord - nolla 0v, fas - nolla 230V.

Du kan mäta imellan jord o fas bara ifall du inte har jordfeldsbrytare annars kan den lösa..

Blir du nåt klokare? eller sätter jag bara myrer i skallen? :tungan

Micke O skrev:
Mätte mellan diskbänk och jordpinnen i ett annat uttag i köket och fick samma värde (2,7V). Bör man plocka hit lysmask omgående eller är det bara att gilla läget?

Edit: Hur snygg blir elräkningen pga detta?

Då öppnar du luckan på centralen och fortsätter mäta där. Ta en gruppledning i taget tills du har ringat in felet. Så drar du om skiten sen, plättlätt. :tummenupp Se till så du inte blir rostad bara

Är kåken från 62 är det nog större risk att det är kass jord in i kåken än att det är fel på ansluten utrustning.
INNAN du ger dig in i centralen så vore det kanske bra att rycka ur diskmaskinen ur jacket och sedan mäta mellan jordblecket i uttaget och diskbänken.
Har du fortfarande spänning där så slår du av huvudbrytaren på centralen och gör samma mätning igen, mellan jord och diskbänk.
Har du då kvar samma felspänning så ligger antingen läckspänningen på vattenrören eller i jorden IN i din central.
//Tobbe

Stänger man av huvudströmmen får man inga krypströmmar. Rycker man ur diskmaskinen så slutar det också. Spänningen man får varierar lite, 0,1-3,3V har jag haft hittills vid olika mättillfällen. Har kopplat in en jordfelsbrytare "före" stickproppen till diskmaskinen men den löser inte ut. Minns inte elläran som igår kan man väl säga men den borde väl inte lösa ut i detta fall heller?

Hmm, undrar om det är fukt som gör det. Nu har den ju stått över dagen och antagligen torkat. Ska mäta nästa gång jag kört den.

Last edited:
Micke O skrev:
Stänger man av huvudströmmen får man inga krypströmmar. Rycker man ur diskmaskinen så slutar det också. Spänningen man får varierar lite, 0,1-3,3V har jag haft hittills vid olika mättillfällen. Har kopplat in en jordfelsbrytare "före" stickproppen till diskmaskinen men den löser inte ut. Minns inte elläran som igår kan man väl säga men den borde väl inte lösa ut i detta fall heller?

Hmm, undrar om det är fukt som gör det. Nu har den ju stått över dagen och antagligen torkat. Ska mäta nästa gång jag kört den.
Hmm...Nej inte minns man eläran som igår precis.
Men om du börjar med att rycka ur diskmsk så försvinner felspänningen alltså?
Förmodligen är det ngt som ligger och slår över när det blir fuktigt.
Jag hade nämligen samma problem på en bänkdisk jag hade en gång i tiden.
Jag märkte att det blixtrade om ngt gav kontakt mellan maskinen och bänken.
Du verkar ju veta vad du håller på med, så dra ur sladden till maskinen och börja jaga efter fuktöverslag.
CRC 2-26 eller liknande brukar vara bra att ha till hands.
Glöm inte kolla trådarna som går från maskinen ut i luckan, jag har vart med om att man fått byta dessa redan efter ett par år pga att dom böjts av när man viftat med luckan.
Alternativt tar du på dig gummistövlar och gummihandskar varje gång du ska tömma och fylla maskinen :D
Lycka till :tummenupp
//Tobbe

Ha! Har kommit på det nu. När jag precis kört maskinen mätte jag upp 6,?V, sedan sjunker den successivt i takt med att den vädrar ur (antar jag). Det är en bänkmaskin...

Micke O skrev:
Ha! Har kommit på det nu. När jag precis kört maskinen mätte jag upp 6,?V, sedan sjunker den successivt i takt med att den vädrar ur (antar jag). Det är en bänkmaskin...
Jag sätter en glass på att det skulle försvinna om d byter element i den :tungan
//Tobbe

Punkt 1. Du känner inga kittlingar på 2,7V. Omöjligt om du inte är el alergiker.

Jag gissar just nu(är lite packad me) att din diskmaskin sitter helt ojodrad, eftersom din kåk är byggd 62 så känns det "normalt" om den inte är konveterad till jordade uttag mm. Spänningen du bör uppleva är 120V (halv fas)mellan diskmaskin och jord. Men maskinen borde fortfarande vara jordad trots 1962. Kolla upp om inte det är felkopplat efter som köket var det första vi jordade i landet.

Qwerty skrev:
Punkt 1. Du känner inga kittlingar på 2,7V. Omöjligt om du inte är el alergiker.

Jag gissar just nu(är lite packad me) att din diskmaskin sitter helt ojodrad, eftersom din kåk är byggd 62 så känns det "normalt" om den inte är konveterad till jordade uttag mm. Spänningen du bör uppleva är 120V (halv fas)mellan diskmaskin och jord. Men maskinen borde fortfarande vara jordad trots 1962. Kolla upp om inte det är felkopplat efter som köket var det första vi jordade i landet.

SÅ FELLLLLLLLLLLLLLLLLLL

Du behöver inte känna något på 300volt men du får världens stöt av 3 volt...
varför .. så för att Det hela beror på strömen.. dvs Amperen.

nja.. att känna stötar hänger mer ihop med hur bra isolerad du är från jord (fågeln på kraftledningen) när du kommer i kontakt med spänning/ström.
jag skulle gissa läckspänning från diskmaskinen.

AleX skrev:
SÅ FELLLLLLLLLLLLLLLLLLL

Du behöver inte känna något på 300volt men du får världens stöt av 3 volt...
varför .. så för att Det hela beror på strömen.. dvs Amperen.

Nja, nu blev det galet va? Jag jobbade som elektriker 4 år, numera ställverksmontör där vi uteslutande syslar med högspänning. Spänning känns, ju högre spänning, dessto värre. testa en högspänningsmegger inställd på 500 Volt, sen på 5 Kv så märker du en kraftig skillnad. Ingen Ampere, bara Volt, men man kommer fladdrar som en vante :)

300volt gör ont! :näsblod
500volt från en megger är inte heller att leka med aj aj... :D
3volt är fullt kännbart om bara strömen är tillräcklig.
Vi människor kräver inte så mkt spänning och ström innan vårt system säger aj.
Hur som helst så står jag fast vid att det är elementet i diskmaskinen som ger läcka till jord.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
300volt gör ont! :näsblod
500volt från en megger är inte heller att leka med aj aj... :D
3volt är fullt kännbart om bara strömen är tillräcklig.
Vi människor kräver inte så mkt spänning och ström innan vårt system säger aj.
//Tobbe

Tyvärr inte, man få ha en stor respekt för elektricitet. När man knallar in i ett 24 Kv ställverk och tar fram stora spänningsprovaren och det börjar surra bara man närmar sig en samlingsskena blir man lite skraj. Normalt ska inget hända men om det väl gör det är man tämligen rökt...400/220/135 Kv har man aldrig jobbat med, men det blir kul :yoparty :tungan Även lågspänningen är riskabel pga de stora strömmarna/kortslutningsströmmarna. Effekten är alltid lika (minus effektförlust på et par % vid transformering) på hög & lågspänningssidorna om en trafo så ljusbågen bör åtminstone i teorin bli lika stor.

Tillbaka till ämnet, jordfel är det krångligaste man kan felsöka på. Finns bara ett sätt, gå igenom hela anlägning, koppla ur och in var sak tills man hittar felkällan. Även om det mest troliga är något med själva diskmaskinen måste det inte vara så, jordfel & vagabonderande strömmar kan fortplanta sig lite överallt. En jordfelsbrytare kommer bara lösa och läckströmmarna är över 30 mA (personskydd) eller 300 mA (brandskydd).

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back