Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Micke O skrev:Hur gammal? Kåken är väl byggd typ 62 eller nåt.
Hur ska jag kolla skyddsjorden?
Då kan det vara så där tyvärr.
Micke O skrev:Mätte mellan diskbänk och jordpinnen i ett annat uttag i köket och fick samma värde (2,7V). Bör man plocka hit lysmask omgående eller är det bara att gilla läget?
Edit: Hur snygg blir elräkningen pga detta?
Hmm...Nej inte minns man eläran som igår precis.Micke O skrev:Stänger man av huvudströmmen får man inga krypströmmar. Rycker man ur diskmaskinen så slutar det också. Spänningen man får varierar lite, 0,1-3,3V har jag haft hittills vid olika mättillfällen. Har kopplat in en jordfelsbrytare "före" stickproppen till diskmaskinen men den löser inte ut. Minns inte elläran som igår kan man väl säga men den borde väl inte lösa ut i detta fall heller?
Hmm, undrar om det är fukt som gör det. Nu har den ju stått över dagen och antagligen torkat. Ska mäta nästa gång jag kört den.
Jag sätter en glass på att det skulle försvinna om d byter element i denMicke O skrev:Ha! Har kommit på det nu. När jag precis kört maskinen mätte jag upp 6,?V, sedan sjunker den successivt i takt med att den vädrar ur (antar jag). Det är en bänkmaskin...
Qwerty skrev:Punkt 1. Du känner inga kittlingar på 2,7V. Omöjligt om du inte är el alergiker.
Qwerty skrev:Punkt 1. Du känner inga kittlingar på 2,7V. Omöjligt om du inte är el alergiker.
Jag gissar just nu(är lite packad me) att din diskmaskin sitter helt ojodrad, eftersom din kåk är byggd 62 så känns det "normalt" om den inte är konveterad till jordade uttag mm. Spänningen du bör uppleva är 120V (halv fas)mellan diskmaskin och jord. Men maskinen borde fortfarande vara jordad trots 1962. Kolla upp om inte det är felkopplat efter som köket var det första vi jordade i landet.
AleX skrev:SÅ FELLLLLLLLLLLLLLLLLLL
Du behöver inte känna något på 300volt men du får världens stöt av 3 volt...
varför .. så för att Det hela beror på strömen.. dvs Amperen.
tobbeviking skrev:300volt gör ont!![]()
500volt från en megger är inte heller att leka med aj aj...![]()
3volt är fullt kännbart om bara strömen är tillräcklig.
Vi människor kräver inte så mkt spänning och ström innan vårt system säger aj.
//Tobbe
Även lågspänningen är riskabel pga de stora strömmarna/kortslutningsströmmarna. Effekten är alltid lika (minus effektförlust på et par % vid transformering) på hög & lågspänningssidorna om en trafo så ljusbågen bör åtminstone i teorin bli lika stor. |
|
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |