Elfråga!" Begränsad behörighet.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag har nu sökt ett arbete där det krävs begränsad behörighet och vill nu veta lite om detta.

Har just du begränsad behörighet?
Hur/var fick du det?
Kostnad?
Tidsåtgång?

Jag ska försöka få arbetsförmedlingen att betala detta till mig men både jag och arbetsgivaren ville ha lite kött på benen innan vi träffas på onsdag.

Google är din vän. Finns div. utbildningar som t.ex. den här 15.000 + moms.

Kan inte företaget där du ska jobba utbilda dig till begränsad behörighet?

då kan dom ju få betalt av AF för utbildningen också.

Så funkade det förr, någon gammal fullvärdig elektriker fick lära ut att man inte skulle slicka på tummen och använda den som spänningsprovare, och sedan kunde han utfärda en begränsad behörighet åt "drängen"...

Utbildningen har jag, tog i runda slängar ett år parallellt med jobbet, minns inte riktigt hur intensivt det var, 3 dagar/v eller så.

Det är ett krav för att pilla med el-bilar så jobbet pröjsa.

Det stupar ofta på dom 24 månader du måste praktisera innan du får behörigheten.

Utbildningen har jag, tog i runda slängar ett år parallellt med jobbet, minns inte riktigt hur intensivt det var, 3 dagar/v eller så.

Det är ett krav för att pilla med el-bilar så jobbet pröjsa.

Det stupar ofta på dom 24 månader du måste praktisera innan du får behörigheten.

Har idag varit på af och de betalar utbildningen till mig men inte heller de kan svara på om jag får börja jobba med detta område innan 24 månaders praktik har gått. Killen jag ev ska ersätta kan inte stanna så länge så att jag kan gå med honom.

Suck, hur fan löser man detta???

Sök ett annat jobb?
Om kravet är BB1 så är du ju ändå inte kvalificerad för det, fast sök det ändå men var öppen med hur det ligger till, inte omöjligt att det går att lösa om det är en lite större firma.

Ja jo men tiden för det här jobbet ligger uppdelat ungefär så här. 75% i butiken vilket jag är mer än väl kvalificerad för. 15% leveranser av produkter jag också är mer än väl klarar av men det är de ca 10% som är kvar som kan ställa till det. Arbetsgivaren vill ha mig och att jag kommer igång så fort som möjligt om vi kan hitta en lösning på detta med BB1. Som jag skrev ovan får jag utbildningen betald men det som spökar är det här med praktik och om det på någon vänster går att kombinera jobb i butiken/praktik/utbildning på samma gång. Butiken det handlar om har en kille som har BB1 så jag luskar i om det går att gå undera hans ansvar så att säga innan jag har min egen behörighet.

Ja jo men tiden för det här jobbet ligger uppdelat ungefär så här. 75% i butiken vilket jag är mer än väl kvalificerad för. 15% leveranser av produkter jag också är mer än väl klarar av men det är de ca 10% som är kvar som kan ställa till det. Arbetsgivaren vill ha mig och att jag kommer igång så fort som möjligt om vi kan hitta en lösning på detta med BB1. Som jag skrev ovan får jag utbildningen betald men det som spökar är det här med praktik och om det på någon vänster går att kombinera jobb i butiken/praktik/utbildning på samma gång. Butiken det handlar om har en kille som har BB1 så jag luskar i om det går att gå undera hans ansvar så att säga innan jag har min egen behörighet.

Du kan få mina betyg från gymnasiet så har du något att vifta med. Jag använder dem ju ändå inte :)

Chefen på firman måste ha allmänn behörighet, den kan han delegera till dig.
Att den andre anställda har BB1 spelar ingen roll, han kan inte delegera något och får dessutom inte jobba med elinstallation såvida inte chefen har allmänn behörighet!

BB1 är egentligen bara för att underlätta för chefen så att han vet att du har tillräcklig kunskap, det innebär inte att man på eget bevåg får jobba med elinstallation.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka