Elfel?

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Tog en tur med min nykammade Ducati 916 SP. Kom ett par mil då hon först gick på en cylinder i 100m för att sen sluta att svara vid gaspådrag och efter ytterligare 100m bara stanna. Batteriet är ganska så kasst. Så det gick nu bara att starta via startkablar och bil, dock så stannade hon efter runt 5 minuter och startade inte via eget batteri.

Väl i garaget med nyare, finare, bättre batteri hände först ingenting vid tryck på startknapp. Skruvade isär den lilla prylen med startknappen, fann inga fel (vilket kanske beror mer på mig). Kollade de flesta tåtarna och de verkade sitta som de skulle. Provade och starta igen, hon startade (!) men tröttnade efter 2 sek. Ibland går motorn runt ibland händer absolut ingenting.

Kollade den stora (både till A och storlek) säkringen, 30 A, vid startrelät. Den ser hel ut. Provade att starta igen och det verkar låta konstigt från säkringen??? (kan den vara trasig, men fungera ibland? m a o halvtrasig. Tråden i säkringen ser hel ut.)

Är det praktiskt möjligt att hojen stannar pga att hon inte har/hon genererar tillräckligt med ström för att driva soppapump, ljus etc? Eller genereras alltid tillräckligt med ström för att batteriet skall ligga kvar på den nivå det hade då hojen startades så att om hon startar så går hon tills man stänger av den? Jag funderade på om det kan vara fel på generator, regulator eller tänker jag helt fel?

Vad kan nu detta vara? Säkringen? Startrelät? Generatorn? Regulatorn? Annat? Hur går man tillväga för felrättning/felsökning?

/Ssss

Om den inte ens orkar hålla sig igång pga. battieret så ska det nog vara jäkligt dåligt. Om lyckas ha den igång en stund kan du mäta spänningen över batteripolerna med motorn igång. Den borde ligga på typ 13,5 Volt, annars är det problem med laddningen. Ett bra första steg, om du inte redan har gjort det.

EDIT:Siffran 13,5 Volt vågar jag inte svära på, men en bit över 12 ska det vara i alla fall.

Last edited:
PacMan skrev:
Om den inte ens orkar hålla sig igång pga. battieret så ska det nog vara jäkligt dåligt. Om lyckas ha den igång en stund kan du mäta spänningen över batteripolerna med motorn igång. Den borde ligga på typ 13,5 Volt typ, annars är det problem med laddningen. Ett bra första steg, om du inte redan har gjort det.

Ja, batteriet är riktigt sunkigt. Men det får mig att fundera över om det kan vara glappkontakt nånstans så det inte går fram tillräckligt med ström. Prio 1 blir att få igång den för att mäta spänningen och se om den laddar.

/Ssss

Någonting säger mej att på en ducati ska man inte ha dåligt batteri, laddregulatorn sticker direkt(direckt) och när den pajjar kan mera saker gå sönder, det är här det italienska kvaliten kan svikta(har jag hört). Kanske kan mitt påstående stämma och det märker du när du tar fram mätinstrumentet och kollar.

Hoppas jag har fel och det är något löjligt enkelt fel som kostar 100:- att åtgärda.

Qwerty skrev:
.....
Hoppas jag har fel och det är något löjligt enkelt fel som kostar 100:- att åtgärda....
Det vet väl alla att italienska elsystem är i toppklass.. :rolleyes:
Jag VET, jag har tre italienskor i garaget, varav två med mindre elfel :rolleyes:
Kolla att förbindningarna till acken är rena.
Är de dåliga få du både dålig laddning, problem med laddreg och dålig gång på hojen...Putsa med mässingsborste..

Superlight skrev:
(kan den vara trasig, men fungera ibland? m a o halvtrasig. Tråden i säkringen ser hel ut.)
Inte en smältsäkring. Antingen är den hel eller avbrunnen. Är det en automatsäkring så kan den väl teoretiskt vara "halvtrasig" men det yttrar sig i så fall att den kan vara "till" men inte löser ut vid överström (kontakten fastbränd).
Superlight skrev:
Är det praktiskt möjligt att hojen stannar pga att hon inte har/hon genererar tillräckligt med ström för att driva soppapump, ljus etc? Eller genereras alltid tillräckligt med ström för att batteriet skall ligga kvar på den nivå det hade då hojen startades så att om hon startar så går hon tills man stänger av den? Jag funderade på om det kan vara fel på generator, regulator eller tänker jag helt fel?
Du tänker helt rätt. Den elektroniska tändningen behöver batteri för att fungera så kör du med ett fulladdat batteri där generatorn inte laddar så kommer du att kunna köra tills batteriet håller på att ta slut. Då börjar hojen gå riktigt dåligt för att till slut stanna helt.
Superlight skrev:
Hur går man tillväga för felrättning/felsökning?
Kolla laddningen över batteriet (helst med nyladdat batteri) med resp. utan motorn igång för att se om den laddar överhuvudtaget. Har du ingen voltmeter kan du slå på helljuset eller blinkers för att se om den orkar hålla det igång.

Låter som att batteriet alternativt laddningsregulatorn är kass.

Ladda batteriet (fyll på med batterivatten om det behövs), tar det laddning så är det troligtvis regulatorn som är kass. Regulatorn är ordentligt dyr men jag har en fin lätt bg. liggande så PM:a om det visar sig att din är kass.
(Laddningsregulatorn sitter under batteriet)

OBS!
Om du startar med startkablar så måste det andra fordonet vara avstängt annars är risken stor att du förstör elektroniken i laddningsregulatorn.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret