Elfel, Yamaha DT 125 MX 1983a

M.Olsson

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2010
Ort
Kalmar
Hoj
1983 Yamaha Dt 125 MX
Hejsan. Jag är ny här på forat och skulle behöva lite hjälp.

Det är så att jag tog mellan mc kort i somras o va lite dum o köpte en 125a ;/ Men hade inte råd till mycket annat o just då o så fick jag den för inget pris alls.

Det är en 1983a Yamaha Dt 125MX 2a8.

Men blir att sälja den till våren sen. Skulle därför vara roligt att få den å gå riktigt. Mitt problem med den är som så här förklarat:

Diagnos:

- Hojen inhandlades i somras av sen som hade problem med gnistan och ville inte längre hålla på o meka med det. Gnistan är liten och kan lägga av lite då och då.

- Jag fick hem den o fick den att gå efter lite inställningar på fuggen och så. Den gick inte alls bra på låga eller höga varv utan någonstans där i mellan.

- Jag upptäckte att det var fel tändstift som satt i, och ett väldigt dåligt sådant (B6HS). Det skall vara B8ES. Nytt tändstift inhandlades och den gick hur bra som helst.

- Efter lite körningar började den att gå som den gjorde innan när jag köpte den. Och tillslut gick tändspolen. Ny tändspolen inhandlades och den gick igen! Hur bra som helst.

- Efter en lång körning med kanske 4, 5 mil så började den att gå piss igen. Samma sak, den gick nånstans i mellan högt och lågt varv. Gav man full gas dog den och ingen gas så dog den.

- Kom hem och ställde in den. Sen dess har jag försökt att springa igång utan resultat. Tändspolen har jag plockat bort och testat på en annan hoj och den funkar helt utan några som helst omständigheter.

- Felsökning:

- Har kollat på gnistan. Och den är väldigt svar och knappt synlig.
Och ibland när man kickar och kollar så gnistar det inte alls.

- Har mätt med multimeter vid tändhatten och den ger utslag lite då o då som gnistan på tändstiftet gjorde.

- Har även mätt på kabeln som går in i tändspolen och det är samma där som i tändhatten.

- Mätt innan CDI-Boxen. Alltså på kablarna som kommer från tändplattan. där får jag jag inga avbrott som jag får vid tändspolen, alltså efter CDI-Boxen.

- Har öppnat o kollat på spolarna på tändplattan och att såg mycket fint och orört ut!


Det jag kommer fram med i denna diagnos är att det bör vara något strul med CDI-Boxen. Kan oxå tänka mig något jordfel. Men har studerat kablarna så noga jag kan. Har även kopplat förbi dödare och tändningslås för att få en lättare felsökning.

Tycker att väderna på multimetern är tillräckliga till CDI-Boxen.

Är det någon där ute som kan något om dessa hojar eller som har ett hum om att man kan få detta fenomenet om det är problem med CDI-Boxen?

Känner tyvärr ingen med en liknande hoj så kan ju inte testa o byta.

Hör av er om ni:

Har en lösning på problemet.

Eller om ni känner någon som har delar till en sådan hoj.

Eller om ni har en helt annan teori :)

HPS: Martin Olsson :)
 
Primärspolen om jag får gissa, i min ungdom lindade jag en ny för att få min att gå igen.
 
- Har mätt med multimeter vid tändhatten och den ger utslag lite då o då som gnistan på tändstiftet gjorde.-

Att du har fel på tändningen är härmed garanterat.
INGEN vanlig multimeter skulle överleva de 20-40 000V som ska komma ut här!

Har även mätt på kabeln som går in i tändspolen och det är samma där som i tändhatten.

Alltså kollat på matningen av CDI:n. Mätvärde saknas??

- Mätt innan CDI-Boxen. Alltså på kablarna som kommer från tändplattan. där får jag jag inga avbrott som jag får vid tändspolen, alltså efter CDI-Boxen.

???????

Har öppnat o kollat på spolarna på tändplattan och att såg mycket fint och orört ut!

Jaha? Säger inget..

Det jag kommer fram med i denna diagnos är att det bör vara något strul med CDI-Boxen. Kan oxå tänka mig något jordfel. Men har studerat kablarna så noga jag kan. .

Kan vara givaren Pick-up en..
En spole (50-1000ohm?) eller mer svårmätt, ett Hallelement...

Leta upp en verkstadsmanual (finns säkert på nätet) och kolla upp korrekta resistanserna hos pickup och matarspole. Andra har ju påpekat problemet med båda.
Matarspolen är nog ett gott tips...:va
 
- Har mätt med multimeter vid tändhatten och den ger utslag lite då o då som gnistan på tändstiftet gjorde.-

Att du har fel på tändningen är härmed garanterat.
INGEN vanlig multimeter skulle överleva de 20-40 000V som ska komma ut här!

Har även mätt på kabeln som går in i tändspolen och det är samma där som i tändhatten.

Alltså kollat på matningen av CDI:n. Mätvärde saknas??

- Mätt innan CDI-Boxen. Alltså på kablarna som kommer från tändplattan. där får jag jag inga avbrott som jag får vid tändspolen, alltså efter CDI-Boxen.

???????

Har öppnat o kollat på spolarna på tändplattan och att såg mycket fint och orört ut!

Jaha? Säger inget..

Det jag kommer fram med i denna diagnos är att det bör vara något strul med CDI-Boxen. Kan oxå tänka mig något jordfel. Men har studerat kablarna så noga jag kan. .

Kan vara givaren Pick-up en..
En spole (50-1000ohm?) eller mer svårmätt, ett Hallelement...

Leta upp en verkstadsmanual (finns säkert på nätet) och kolla upp korrekta resistanserna hos pickup och matarspole. Andra har ju påpekat problemet med båda.
Matarspolen är nog ett gott tips...:va


Ska bli att kolla upp i helgen ;) Tyvärr så har man ingen verkstadsmanual och är nästan omöjligt och hitta på nätet, så blev att beställa en ;)

Tack :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top