Elfel! Tips?

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Finspång
Hoj
CBR600RR 05
När jag startade min Yamaha TDM 850 -97 så bröts all ström. Startmotor, lysen Nada.
Kollade igenom alla säkringar inklusive startrelät, allt ok.
Efter att ha tagit ut alla säkringar gjort rent och så, satte jag tillbaka allting på plats med lite xtra tryck kom strömmen igång igen.
Lyckan var fullständig trodde jag. :yoparty
När jag skulle starta den igen så klickade det till igen(troligtvis relät) sen bröts strömmen. :gnissla Ångesten jagade igenom kroppen. Ska helgen bli förstörd.
Har ni några tips om vad det kan vara så är jag mycket tacksam. :(
OBS Stoppknappen är inte intryckt.
 
Om den dör när du trycker på startknappen är det ju troligt att det är startrelät. Om den faktiskt startar men dör när den går igång...vete fan?

Via länken finns iaf ett ganska bra felsökningsschema som man går igenom rätt snabbt med en mätare. Då kan du åtminstone utesluta vissa saker.

http://www.electrexusa.com/electrex_fault_finding.html
 
Låter som nån av batterikablarna inte är åtskruvad ordentligt, om du har kollat det kolla även att minuskabeln sitter fast ordentligt i BÅDA ändarna
 
Dålig kontakt på nån av batteripolerna eller jordkabeln batteri-motor är ju som sagt rätt vanligt... :confused:

Eller så är det nån automatsäkring som löser ut för att nåt kärvar, startmotor eller så, å när man grejat en stund (läs säkringen svalnat) återställer den sig själv... :va
 
Back to basic: Är batteriet riktigt fräscht? Det kanske bara orkar tända belysning och instrument men inte dra runt eller tända?
 
Jordfel, rätt säkert, billigt men kan vara jobbigt att hitta. Prova att ta en startkabel och parallellkoppla på samma ställen som minus/jord är kopplad sedan byter du ställe om du inte hittar det vid batteriet.

Lycka till, Stephenj
 
Batteriet är nog ganska fräscht. Den laddar just nu och den visar att den är minst 50%. Jag putsade till kontakterna i ena änden plus lite 5,56. Ska lossa hela batteriet och kolla alla kontakter.
Provade nyligen att vrida på tändningen för att se om lysena skulle komma igång men inte.
Hoppas i alla fall att det är batteriet eller kontakterna som ni skrev, ska kolla upp det imorgonbitti när batteriet tillräckligt. Ska även prova att paralellkoppla.
Tack för tipsen
 
Last edited:
antingen är det batteriet eller så är det okontakt på vägen från batteriet. Ganska så typiskt fel som jag varit ute för många ggr på jobbet. det blir sådan strömrusning över batterikablarna vid start så om batteripol sitter löst klarar inte batteriet att leverera tillräckligt med ström. Lycka till med letandet :tummenupp
 
Fjordmannen skrev:
Batteriet är nog ganska fräscht. Den laddar just nu och den visar att den är minst 50%. Jag putsade till kontakterna i ena änden plus lite 5,56. Ska lossa hela batteriet och kolla alla kontakter.
Provade nyligen att vrida på tändningen för att se om lysena skulle komma igång men inte.
Hoppas i alla fall att det är batteriet eller kontakterna som ni skrev, ska kolla upp det imorgonbitti när batteriet tillräckligt. Ska även prova att paralellkoppla.
Tack för tipsen

Jag hade samma på bilen i vintras, strömmen såg schysst ut med inne lampor osv tills man försökte suga ut lite mer ström till startmotorn, då dog den. Blev hyggligt irriterad, märkte sen att det var ärg (hur fan stavar man det?!?) mellan kontakterna, rensade så funkade det, hände flera ggr tills jag kopplade bort slutsteget. Förhoppingsvis har du bara dålig kontakt med.
 
stephenj skrev:
Jag hade samma på bilen i vintras, strömmen såg schysst ut med inne lampor osv tills man försökte suga ut lite mer ström till startmotorn, då dog den. Blev hyggligt irriterad, märkte sen att det var ärg (hur fan stavar man det?!?) mellan kontakterna, rensade så funkade det, hände flera ggr tills jag kopplade bort slutsteget. Förhoppingsvis har du bara dålig kontakt med.

Nog fan blir man sur.
Men när jag vrider om nyckeln startar inte ens lamporna, förutom när jag hade varit på och grejat med säkringar och kopplingen till startrelät. När jag sen skulle försöka starta den slocknade allting igen och den ville inte lysa mer.
Men jag ska rensa och skruva åt allt jag kommer åt.
 
När du säger att ingenting lyser eller funkar i tändläget kommer jag att tänka på starttändkontakten. Allså kontaktstycket som sitter innanför tändlåset. Det kan ha "brunnit" ihop.
Det krävs troligtvis lite skruva för att komma åt den men kan vara värt att kolla om inget av de andra funkar.

Så kolla efter ärgade kontaktytor och lösskramlade skruvar o muttrar först.
 
Last edited:
Hej hur gick det. har du fått hojen att fungera?

Har nog fått precis samma fel på min cbr600f -99 =(

När jag skulle starta den, alltså tröck igång startmotorn klickade till och all ström försvan. även fast jag vred av och på nyckeln igen så har jag ingen ström, sedan efter ett tag så kom strömen utan att jag vet vad jag gjorde, blev ju såklart skitlycklig och försöker starta startmotorn igen, men då händer samma sak. Strömen är helt borta men ibland komemr den tillbax helt random känns det som :va När jag fick ström igen så prövade jag springa igång den, och det fungerade. men efter att ha slagit av den så har jag fortfarande kvar samma problem :huvet

Hittade du ditt fel?
 
Norqen skrev:
2281704
...tröck igång startmotorn klickade till och all ström försvan. även fast jag vred av och på nyckeln igen så har jag ingen ström, sedan efter ett tag så kom strömen utan att jag vet vad jag gjorde,
Möjliga orsaker:

1. Dåligt batteri.
2. Startmotorkol "uppnötta"
3. Glapp i anslutningen till startmotorn.
4. Dålig kontaktfunktion i startrelä/glapp i startknapp.

Om jag var du skulle jag först prova med ett batteri som jag visste med säkerhet var OK, alternativt hjälpstartkoppla med annat batteri (bilbatteri).
Händer samma sak fortfarande, så koppla över startreläkontakten enligt nedanstående bildlänk:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=137962
Var försiktig så att du inte kortsluter något av misstag (osäkrad krets).
Fortfarande fel? Kolla så att det inte är något glapp i startmotorkretsen eller i anslutningarna till startmotorn (grova kablarna).
Felet kvarstår? - Med 99,9995% sannolikhet är det bara att byta startmotorkol och sedan tuta och köra.
 
automatsäkringar...

Eldstorm skrev:
1280432 Finns det verkligen automatsäkringar på motorcyklar?

Japp, och ibland kan det vara fullständigt frustrerande... :huvet

Pröva att starta med startkablar från en bil eller ett löst batteri. Då har du ju garanterat Ah så det räcker. Tänk på att INTE köra startmotorn mer än ~7 varv. De klarar inte hur mycket som helst.
 
Last edited:
Jag tror att det är antingen startmotorn som är kortsluten eller att kabeln till startmotorn är kortsluten. Prova att rulla igång hojen, funkar det då kan du utesluta allt annat utom just startmotor-bjäfset och dess kringkomponenter.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top