Elfel KTM Duke

kanstrup

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Någon som har elschema till en KTM Duke II?
Jag har fått ett elfel på hojen och har ingen aning om var jag skall börja leta.

För ett par veckor sedan fick jag problem med att neutrallampan inte tändes när jag lade i friläge. Detta förde med sig att jag inte kunde starta MCn utan att ha kopplingen intryckt.

Idag förvärrades elfelet ytterligare. Neutrallampan tändes plötsligt igen men väldigt svagt. När jag drog in kopplingen slocknade lampan. Jag slog av och på tändningen ett par gånger och efter detta var elen borta helt och hållet. Lyse, startmotor, kontrolllampor, blinkers, ja verkligen allt slutade fungera.

Jag har gått igenom alla säkringar och plockat bort kåpor och tank mm för att komma åt kopplingar. Har ryckt lite här och var men kommer ingen vart. Någon som känner igen detta helmysko beteende?

Känns som nåt jordfel. Alla tips är mer än välkomna!

jag känner igen de lite på min...
allting sluta då med..tog ut huvudsäkringen o den va hel..satte tibaks o de funka igen.
va nå fel på starten som bara klicka den hade fastna i nå skumt läge..satte på ström rakt på starten o de ba small o sa pling!!! sen funka allt utom nåra ggr då tog ja ut säkringen satte tibaks sen funak de.... :tummenupp

Börja med att kolla batterianslutningarna - att de sitter som de ska och att kontakterna är hela och utan glapp. Det är inte helt ovanligt att de vibrerat sönder.

Tackar för alla svar. Blir inte klok på vad som är fel så den får åka in på verkstad igen. Suck, hade bra gärna fixat det själv lite snabbt och enkelt.

Garanti har jag kvar och hojen är ju helt död så det borde väl fungera som garantiärende?!

japp de borde de =)

Sådär, då var hojen tillbaka från garantireparation. Efter flera månader (vintermånader som väl var) på verkstad kunde jag igår hämta ut min Duke med elfelet åtgärdat.

Felet lokaliserat till växelindikatorn. Efter bytet fungerade hojen igen.

Glad att äntligen få hojen tillbaka var jag.. tills idag då samma skitfel uppkommer igen. Neutrallampan slocknar.. och strax allt annat också.

Blir till att ringa KTM service igen och be dem göra en riktig genomgång av hojen. Fasen, vill ju inte vara utan nu när det börjar bli mc-väder.

Är det bara jag som har bekymmer med KTM?

Fortsättningen blir bara bättre och bättre.

Jag har haft hojen inlämnad igen för elfelet. Denna gång är tog verkstaden ca 1½ månad på sig att "fixa" problemet.

Jag blir uppringd av verkstadskillen som talar om att han löst elfelet. Överlycklig åker jag ut för att hämta mc:n. När jag kommer ut visar det sig att felet inte alls är löst. Visserligen verkar han ha löst de mest märkliga elfelen, men indikatorn för neutralläge fungerar inte så för att starta måste jag hålla kopplingen inne.

Eftersom jag nu är rejält less på att ha mc:n på verkstad kommer vi överrens om att jag skalll ta hem och testa så de andra elfelen är lösta. Jag påpekar mycket tydligt att jag INTE anser att garantiärendet är över och att jag efter högsäsong tänker kräva att de fixar resterande fel.

Jag lämnar verkstaden, och kör de 1½ milen jag har hem. Innan jag ens hunnit hem börjar det dåna våldsamt om mc:n och jag stannar för att kontrollera vad som är galet. Det visar sig att grenröret till de bägge ljuddämparna har spruckit upp totalt i svetsfogen vid förgreningen.

Ringer upp verkstaden och talar om vad som hänt och åker någon dag senare ut och visar dem. De kikar på den och drar slutsatsen att felet troligen beror på att ramen varit av. De lovar att ta kontakt med generalagenten och återkomma med besked. Ytterligare några dagar senare ringer jag upp och får beskedet att killen som håller i kontakten med generalagenten har gått på semester och att de inte kan hjälpa mig förrän han är tillbaka... dessutom meddelar de att KTM Sveriges reklamationsavdelning också har semester så det är tvärstopp.

Jag nöjer mig inte med svaret utan ber dem ta kontakt med killen som är på semester så jag åtminstone kan få ett besked. Dagen efter ringer jag igen och då blir beskedet återigen att de inte kan göra något förrän efter semestern. Efter diskussion där jag talat om att jag strax skall iväg på inplanerad mc-semester lovar de att svetsa grenröret åt mig och att garantiärendet får återupptas efter semestrarna.

Kommer ut till verkstaden idag och blir mött ute på gårdsplanen av en av killarna. De meddelar nu att de faktiskt fått tag i KTM's reklamationsavdelning (killen som var på semester hade kommit tillbaka idag, en torsdag, från sin semester). KTM generalagenten sägs ha meddelat att min garantitid är över och att de inte tänker åtgärda felet.

Efter en stundtals häftig diskussion ger jag upp och inser att jag själv måste dra det här ärendet mot generalagenten.

Jag har kikat närmare på avgassystemet och undrar om de inte monterat dit det felaktigt. Min gissning är att allt legat rejält i spänn och att grenröret efter ett antal mils körning med de vibrationer hojen har till slut har gett med sig.

Kan någon med en KTM Duke kika på hur den högra ljuddämparen är fastskruvad. Det ser ut som de felaktigt monterat den på utsidan av upphängningen, vilket får allt att sitta ca 1cm för långt ut. Sidokåpan har till och med legat emot och smält av värmen, vilket ytterligare talar för att de monterat det fel. Om ljuddämparen verkligen sitter 1cm för långt ut kan det helt klart förklara varför grenröret tagit stryk.

Jag bifogar ett par bilder och vore väldigt tacksam om någon kan jämföra med sin egen Duke.

Bifogat

• DSC00070.JPG
    DSC00070.JPG
    83.7 KB · Visningar: 88
  • DSC00071.JPG
    DSC00071.JPG
    59.7 KB · Visningar: 97
  • DSC00058.jpg
    DSC00058.jpg
    54.7 KB · Visningar: 74
  • DSC00059.jpg
    DSC00059.jpg
    34.6 KB · Visningar: 79
  • DSC00060.jpg
    DSC00060.jpg
    56 KB · Visningar: 72
kanstrup skrev:
Fortsättningen blir bara bättre och bättre.

Kan någon med en KTM Duke kika på hur den högra ljuddämparen är fastskruvad. Det ser ut som de felaktigt monterat den på utsidan av upphängningen, vilket får allt att sitta ca 1cm för långt ut. Sidokåpan har till och med legat emot och smält av värmen, vilket ytterligare talar för att de monterat det fel. Om ljuddämparen verkligen sitter 1cm för långt ut kan det helt klart förklara varför grenröret tagit stryk.

Jag bifogar ett par bilder och vore väldigt tacksam om någon kan jämföra med sin egen Duke.

Den sitter som den skall vid bromsljuskontakten iaf.(enl vad spm går att utläsa av den bilden)
Har för mig (letar i minnet) att den sitter som den skall bak också.

Har tyvärr inte orginalsytem på min ,men har byte till slipon på en annan Duke för några veckor sedan.

Sen är Duke systemen kassa man får nästan alltid släppa hela vägen fram för att få ihop det över huvudtaget.Sen tycks det nästan alltid uppstå någon form av vridning på själva Y-röret åt något håll på dom,dvs ena delen ligger högre/lägre än den andra.
(Alltså sett bakifrån utan dämpare så ser man tydligt hur den ena utloppet ligger högre/lägre än det andra.)

Min gissning är att att någon har tvingat dit det utan att först ha släppt på alla bultar.

Men den skall inte ta i plastkåpan på sidan,på min sitter det tight,men inte så tight.

Kolla också distanserna längst bak under lampan så att dom har rätt höjd.

Det kan inte vara så enkelt att någon vridit själva fästet för långt bak och sedan våldat dit systemet.
(torskade själv på just det fästet,tills jag fattade att det bara är skruvar och inte är fastsvetsat i den vinklen)

Last edited:
Långa farbron skrev:
Den sitter som den skall vid bromsljuskontakten iaf.(enl vad spm går att utläsa av den bilden)
Har för mig (letar i minnet) att den sitter som den skall bak också.

Ok. Då är det kanske inte en helt uppenbar felmontering, men något måste vara fel. Antingen att distansbrickor saknas eller att någon del är sned sedan bakramen gick av (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54248).

Jag skall göra ett försök att svetsa ihop systemet så det kan bli nåt av den inplanerade MC-semestern i Norge. Tycker att det är bra konstigt att KTM inte är mer måna om sina kunder. Har gått och väntat på att få provköra nya 950 SM, men är tveksam om det blir en KTM igen efter alla bekymmer.

Last edited:
kanstrup skrev:
Ok. Då är det kanske inte en helt uppenbar felmontering, men något måste vara fel. Antingen att distansbrickor saknas eller att någon del är sned sedan bakramen gick av (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54248).

Jag skall göra ett försök att svetsa ihop systemet så det kan bli nåt av den inplanerade MC-semestern i Norge. Tycker att det är bra konstigt att KTM inte är mer måna om sina kunder. Har gått och väntat på att få provköra nya 950 SM, men är tveksam om det blir en KTM igen efter alla bekymmer.
du nog bara fått ett måndagsex...alltid nån som får en sån :3freak

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...