Elfel Thunderace.

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Efter ett par dagar på Gelleråsen med SMC (vilket var hur kul som helst) dog hojen fullständigt när jag skulle hem. Tände som vanligt ett par varv, men gick inte igång. När jag nästa gång tryckte på knappen dog allt helt. Inte en lampa som lyser. :confused:
Dödarknappen är inte på, alla säkringar kollade (även huvudsäkringen), batteriet kollat och laddat... Nån som har något förslag? Jag har plockat bort alla kåpor för att kunna felsöka, men vet inte riktigt var man börjar.
Kan tillägga att jag fick neutrallampan att blinka till lite efter att ha pillat på sladdhärvan kring batteriet, men då jag försökte starta slocknade den igen.
Tacksam för förslag.
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Jag gissa på trasigt batteri.Hur har du kollat batteriet ? .Mät spänningen samtidigt som du trycker på startknappen.Den ska inte sjunka under 12 volt.
Fredrik
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Hej

Jag gissa på trasigt batteri.Hur har du kollat batteriet ? .Mät spänningen samtidigt som du trycker på startknappen.Den ska inte sjunka under 12 volt.
Fredrik

Tack för tipset, ska kolla det imorgon. Tycker dock det verkar konstigt, spänningen låg på 12,5 före laddning och typ 13,8 efter, men det kanske är annorlunda under belastning?
Nån annan som har en gissning?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla jordpunkten/erna och att ingen kontakt har glidit isär! Jag förutsätter att du har kollat så att kablarna sitter som dom ska på batteriet?

Batterier kan ju gå sönder ganska abrupt, då brukar dom ha lite lägre spänning obelastade men under belastning kan dom sjunka riktigt lågt, 5-7volt. Då är det bara att kasta i en vid båge över ena axeln :)
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Hej

Jag gissa på trasigt batteri.Hur har du kollat batteriet ? .Mät spänningen samtidigt som du trycker på startknappen.Den ska inte sjunka under 12 volt.
Fredrik

Japp, det var batteriet. Tack för tipset att kolla under belastning. Spänningen sjönk från ca 13 till 2-3 volt då tändningen slogs på. Nu sitter ett nytt i och hojen går som den ska.
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Kul att det var så enkelt.Hade precis samma fel på min bil i förra helgen.Batterier kan dö sådär.Men mitt tog 0 laddning och visade bara 9 volt helt obelastat..
Fredrik
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top