Elfel R6 -00

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
hojen har varit sparsamt använd de senaste 2 åren, och det första jag gjorde var att köra den till verkstad för att byta tätningar i gaffelbenen, sen körde jag ca 20 mil och det var inga problem (förutom att sista 2 milen så började varvräknaren "fladdra" lite.
när jag veckan efter skulle till besiktningen så stendog batteriet, och efter att ha sprungit igång hojen så började problemen på hemvägen.

först dör instrumentpanelen, sedan varvräknaren.
när jag stänger av halvljuset och parkeringsljuset så hoppar instrumentpanel och varvräknare igång igen.
varvräknaren "fladdrar" även lite när jag kör, några millimeter upp och ner.
trodde det berodde på batteriet men även efter att ha köpt ett nytt så kvarstår problemet. mätte lite när det gamla batteriet satt i, och på tomgång så är det ca 13.6 - 13,8 V i batteriet
helljus+bromsljus 12.8V halvljus 4000rpm 13.9V så laddningen verkar väl inte vara nått fel med? mätte även belastningen när hojen är avstängd, och då var det 0,9mA.

kan det vara så att när gaffelbenen fixades, att nån glömt någon kontakt eller liknande?
börjar bli riktigt frustrerande
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
vad är spänningen på batteriet när du belastar det utan laddning ? (på med lampor osv.)

optimalt så skall laddningen från generator vara 14,4V fast då vid lite högre varvtal (mellan 4000-5000 och uppåt). dock tror jag inte att dina 13,9V ger upphov till några problem.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
det nya batteriet hade blivit lite urladdat men det låg på 11.7V nu (körde ca 10 min efter att jag sprungit igång hojen)
med halvljus och motorn av så var det 9.7V +/-0.2V när jag satte igång helljuset så störtdök spänningen ner mot 7V innan jag stängde av det.

mätte även strömmen och den låg på 10-11mA , kan det tyda på att det är en kortslutning e dyl?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
batteriet e fett urladdat/kasst. ladda över natten och testa igen, samma resultat = byt batteri. ok resultat = fel på laddning.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
batteriet är ju helt nytt så det borde ju vara helt okej tycker jag.
så om jag laddar upp batteriet och det inte orkar hålla upp spänningen vid belastning så är det kass?
och om det orkar hålla spänningen trots belastning så är laddningen usel?

kan det inte vara nått annat som strular, typ glappkontakter, likriktare kortslutningar etc.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
så om jag laddar upp batteriet och det inte orkar hålla upp spänningen vid belastning så är det kass?
och om det orkar hålla spänningen trots belastning så är laddningen usel?

ja, precis. det finns även batterier som är kass nya, dock ovanligt.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
min svåger var över lite å mätte på batteriet och det laddar ordentligt verkar det som, och med helljus etc på så ska det finnas ström över för att ladda batteriet... inte mkt, men lite grann.
han mätte även från regulatorn upp till batteriet och hittade inget konstigt.

funderar på om det kan vara jordfel eller liknande som orsakar att ljuset mm muppar sig. och att det inte laddar ordentligt.
fick springa igång hojen igår då det enbart var drygt 11V i batt, och jag kan köra med parkeringsljuset på, men när jag växlar mellan ljus avstängt, eller till halvljus så slocknar instrumentpanelen ca 0.5 sekunder innan det hoppar igång.
startar jag blinkers så blinkar det svagt ett par gånger innan hela instrumentpanelen slocknar, men stänger jag av alla ljusen så fungerar det igen.
även bromsljusena gör att instrumentpanelen slocknar om jag kör med halvljus (oftast).

vart sitter jordpunkterna på yamahan? tänkte kolla dem samtidigt som jag ska slita isär lite kontakter odyl och göra rent.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top