Elfel R1. Lysen och hastighetsmätare dör

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 -98
Har fått ett konstigt fel på min R1. Jag var med om samma fel för ett par år sedan, men då gick det till sig av sig självt och har kört problemfritt flera år.
När jag har ljusomkopplaren i läge för halvljus, så slocknar hastighetsmätaren helt och reläna till framlyset börjar rassla. Slår jag av allt lyse så fungerar hastighetsmätaren igen. Ställer jag den i mellanläget, positionsljus, så slocknar hastighetsmätaren om jag blinkar till med helljuset.
Indikeringslampan för blinkers lyser väldigt svagt om allt annat lyse är på också. Om jag tar lös båda kontakterna på hel/halvljuslampan så slutar relät att surra.
Det var lite ärja på något stift och ett var lite bränt i kontaktstycket som går upp till framlyset och hastighetsmätaren, men det var inte så mycket så det borde ha med det att göra tycker jag. Rengjorde ändå allt jag kom åt.
Har följt varenda kabel så långt det går och hittar inte att nånting ska vara skavt eller liknande. Mätt spänningen över batteriet, och jag har 13V när den är igång och 12V när den är avstängd. Fluken jag har är inte mer noggrann än att den tar hela volt så jag vet inte hur mycket över 12 och 13 volt det är.

Märkte nyss att om jag varvar upp hojen till 4-5000 varv så verkar både lyse och mätare fungera. Hojen är lättstartad i övrigt. Dom gånger man har fått byta batteri har det alltid varit startrelät man märkt det på först.
Vart kan felet vara? Så länge man har 12V så ska ju relät orka dra samtidigt som det finns kräm till hastighetsmätaren.

Film på misären: https://youtu.be/_FhpqV79WSU

Byt batteri bara för att testa.
Montera en voltmeter vid varvräknaren så har du koll.

Dålig jord kanske?
...eller dålig plus?
Bara för att man har "12V" på något ställe betyder inte det att man har 12V under belastning.:tummenupp
Grundläggande mätteknik.
1. ta Fluken, mät spänningen på batteriet? 12.5V?? eller nåt.
2. Koppla in ett 100ohm- 5000ohm motstånd på ena batteripolen polen.
3. Mät spänningen över motståndetänden och andra batteripolen, 12.5V?? eller nåt.
3. Koppla in en lampa istället.. Du har 12.5V ... och tadaa, lampan lyser inte..

Gissning är att det någonstans på plus- eller minussida finns nån dålig (korroderad) anslutning som kan anta vilken resistanse den för tillfället tycker är bra..
Och då dör halvljuset (= mycket ström => högt spänningsfall..)

(Dagens BW-inlägg..:fakta)

Tack för tipsen! Du var nog nånting på spåren Kahobe..

Jag skarvade om de kablar som hade minsta spår av ärja på sig. Skalade om och skarvade 3 stycken som gick in i kontaktstycket som matar vidare upp mot lyse och hastighetsmätare.
Sen hittade jag kablarna som kommer ifrån statorn, och dom såg inte alls speciellt fräscha ut. Där hade det bränt och ärjat så mycket så det gick nästan inte att få lös kontakterna från varann. Skarvade om dom också innan jag for ut på en provtur, och peppar peppar, än så länge fungerar det :)
Det kanske var det lilla spänningsfallet som blir av dålig kontakt som behövdes för att ställa till med en jävla massa bekymmer. Hade som sagt ingen multimeter till hands utan bara "jobb-fluken", och där ser jag ju inte om det är 12.1 eller 12.9V.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!