Elfel på R1, Jordproblem????

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Tjena.

Har precis skruvat ihop min retta efter vinterns mekande o polerande....
Nu till problemet:

När jag vrider på tändningen så går varvräknaren upp till 4000 rpm markeringen för att sen gå ner på noll igen??? Detta utan att hojen är igång, endast tändningen är på!!

Efter några sekunder går den återigen upp till 4000 och ner på noll igen??
Så där håller den på??
Vet ju att varvräknaren på 00 o framåt går upp EN gång innan man startar men inte på 98-99. Min är en 99.

Har misstänkt ett ev jordfel men inte hittat nåt galet, jordningen som sitter i motorn är ok och batteripolerna likaså.

Någon som har förslag på vad det kan vara???

Tacksam för svar.

Leffe

Self diagnosis

Det finns en diagnosticerings funktion på R1:an

Om det är något fel på "throttleposition sensor" visar varvräknaren 3000 rpm i 2,5 sek. så 0 varv i 3 sek. osv

Om det är något fel på EXUP servon visar den 7000 rpm i 2,5 sek så 0 rpm i 3 sek osv

På >2000 modellen visar den 4000 rpm i 2,5 sek och 0 rpm i 3 sek om dett är fel på Hastighets givaren.

Du får väl kolla dem här givare.

Tack för tipset!!

Ska kolla om det kan vara thottlarna, för jag kollade nu o den verkar ligga runt 3000 markeringen.

Jag har iof inte tagit isär förgasarna, bara rensat munstyckena på en av dom, vad kan isåfall problemet vara med "throttleposition sensor" ???

Leffe

Ps: tack för tipset.

I ditt fall skulle felet ligga i hastighetsmätargivaren, som sitter bakpå motorn. Kolla om du har kopplat in den.

Throttle position sensor

TPS är en givare som sittar på höger sida av förgasarne. Kolla att sladden sitter i och att den varken givaren eller sladden är skadat.

Re: Self diagnosis

Bo_R1 skrev:
På >2000 modellen visar den 4000 rpm i 2,5 sek och 0 rpm i 3 sek om dett är fel på Hastighets givaren.

Du får väl kolla dem här givare.

Bo_R1 skrev:
TPS är en givare som sittar på höger sida av förgasarne. Kolla att sladden sitter i och att den varken givaren eller sladden är skadat.

Verkar ju överkurs att kolla FEL givare, va??? :D
Hastighetsmätargivaren är lätt att glömma bort att koppla in, been there, done that.

MUA HA HA HA HA HA

Mattias : You are without mercy

Leffe75 skrev ju själv att den gick till 4000 varv. Va fan vet jag, kanske han har bytt instrumentering till 2000 modellen...

Haynes manualen säger ju att '98 - '99 modellen inte har kontrollen för hastighetsgivaren i varvreknaren.

Men men dett tar vel runt 10 sekunder att kolla givaren :D

been there, done that - me too

Nu funkar det!!

Det var throttleposition sensor, men fick hålla på ett tag innan det gick till sej...

Man måste tydligen slå av tändningen o sen på igen för att se om man fått till problemet!! det gjorde inte jag från början utan pillade tills jag blev less o slog av tändningen!!! När jag sen slog på tändningen var felet borta :D
Upptäkte att om man tar bort kontakten helt så visar rpm 10000?!

Det var iaf kontakten som sitter på förgasaren som var glapp!

Tack för tipset än en gång :tummenupp , bara nu vinter-helv..et försvinner!!!

Leffe

TPS

Dett finns en diagnosticering mer. För om TPS'en är justeret rätt.

Du ska slå på tändingen, dra ut sladden till TPS'en ock sätta i den igen. Då skal varvräknaren visa 5000. Om den inte gör det ska du justere sensoren till den gör. herefter kan du slå av tändingen igen eller starte hojen.
Sensoren justeres vid att lösna de 2 skruvar den sittar med ock dreja den lite.

Har inte provat dett här själv dock, bara läst om dett.

Då verkar min vara ok!!

Gjorde som du "BO_R1" beskrev.

När jag dragit ur kontakten till TPS:en och stoppade in den igen, då visade den 5000 rpm, jag trodde ju att det fortf var nå fel men märkte ju att allt var ok när jag slog av o på tändningen igen :rolleyes:

BO_R1: Var har du läst om detta?

Leffe

F'låt tjatet, men verkstadhandbok borde alla köpa samtidigt som hojen. (Möjligen undantaget dom som alltid lämnar in den vid service o minsta trassel svårare än soppatorsk.)
/u

Jag har...

...en verkstadshandbok, men kollade inte om detta i den då jag tycker det är nog så bra att fråga på sporthoj :tummenupp

Men jag håller med att verkstadshanboken är oersättlig, har haft mycket nytta av den då jag mekat i vinter.

Leffe

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...