Elfel på min zx9-95

klot

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
zx9r
Tja!

Nu är det så att ngn &%%%&% idiot har varit o klippt av kablarna från tändingslåset på min hoj. Kablarna har jag fixat så det är inga problem, men när jag sen skulle starta hojen var den stendöd, alltså det händer inget när jag trycker på startknappen.

Letade vidare och hittade att huvudsäkringen hade gått, bytte den till en ny men inget liv i den fortfarande. Sprättade upp hela "kabelstammen" som går upp till startreglaget och hala den stam som går från tändingslåset bak till säkringsdosan (vet inte vad det heter igentligen) där var inga kablar som var av eller så.

Har även kollat att jag har ström upp till startknappen och det finns det.

Det jag nu funderar på är att när dom klippte kablarna så gick ju huvudsäkringen, kan detta har resulterat i att startrelä:t har gått sönder?

Det klickar inte ens i det när man ska starta hojen.

I övrigt så fungerar allt annat som har med el att göra, allt utom att man inte kan starta hojen.

Finns här ngn som kan ge en ngt tips på vad som kan ha hänt?

Tips mottages vänligt.

/Klot
 
klot skrev:
Tja!

Nu är det så att ngn &%%%&% idiot har varit o klippt av kablarna från tändingslåset på min hoj. Kablarna har jag fixat så det är inga problem, men när jag sen skulle starta hojen var den stendöd, alltså det händer inget när jag trycker på startknappen.

Letade vidare och hittade att huvudsäkringen hade gått, bytte den till en ny men inget liv i den fortfarande. Sprättade upp hela "kabelstammen" som går upp till startreglaget och hala den stam som går från tändingslåset bak till säkringsdosan (vet inte vad det heter igentligen) där var inga kablar som var av eller så.

Har även kollat att jag har ström upp till startknappen och det finns det.

Det jag nu funderar på är att när dom klippte kablarna så gick ju huvudsäkringen, kan detta har resulterat i att startrelä:t har gått sönder?

Det klickar inte ens i det när man ska starta hojen.

I övrigt så fungerar allt annat som har med el att göra, allt utom att man inte kan starta hojen.

Finns här ngn som kan ge en ngt tips på vad som kan ha hänt?Tips mottages vänligt.

/Klot



Låter konstigt.
Men kolla om strömmen går igenom knappen när du trycker, samt kolla att du har bra jord. Annars kan du testa att tvångsköra startmotorn på relät.
btw; du har ingen växel eller så i?
mvh Hanky
 
Hanky skrev:
Låter konstigt.
Men kolla om strömmen går igenom knappen när du trycker, samt kolla att du har bra jord. Annars kan du testa att tvångsköra startmotorn på relät.
btw; du har ingen växel eller så i?
mvh Hanky

Nej nej, ingen växel i.

Hur tvångskör jag den på startmotorn?
Elfel är inget för mig :-)
 
klot skrev:
Nej nej, ingen växel i.

Hur tvångskör jag den på startmotorn?
Elfel är inget för mig :-)

Kolla om du har spänning till startreläet, brukar oftas vara direkt +, jord, sladden som kommer från startknappen och sist sladden som går ut till startmotorn.
Då kan man testa att bygla plusen och sladden som går till startmotorn.
Men se till att du tar rätt sladdar annars går säkringar och kanske något annat kul.
mvh Hanky
 
klot skrev:
Nej nej, ingen växel i.

Hur tvångskör jag den på startmotorn?
Elfel är inget för mig :-)
Kontakten i sidostödet? Har drabbat mej, den kärvade så att hojen var död till lite 5-56 hade verkat en stund.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top