elfel (??) på ktm 640

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
en liten lätt
Hejsan alla kunniga :)
Jag har råkat ut för lite strul med elen på min cykel, en KTM 640 SM -02.

Den går att starta med elstarten, så starmotorn verkar ju okej. Det som inte funkar är ungefär resten av det som har med elen och göra....

Bakljus, bromsljus, framljus o helljus fungerar ej. Inga lampor på "hastighetsmätaren" fungerar förutom Neutral lampan.

Neutral lampan beter sig väldigt konstigt, den lyser inte när den är i neutral (Det har den iof aldrig gjort utan lyser när man har 3an i, men det gör den inte nu heller)

Om ja sätter på blinkers så börjar neutrallampan blinka, stänger jag av blinkers så slocknar neutrallampan.

Om ja försöker tuta så tänds neutrallampan, släcks när ja släpper tutan.

Jag har INGEN aning om va de kan va, har tagit loss de kontakter ja hittat och rengjort osv utan resultat, allt är dött förutom just startmotorn.

Är väldigt tacksam för alla tips som finns att få, hade tänkt sälja cykeln men det är det ju inte på tal om nu när den inte funkar som den ska.

jonnep skrev:
2059451 Hejsan alla kunniga :)
Jag har råkat ut för lite strul med elen på min cykel, en KTM 640 SM -02.

Den går att starta med elstarten, så starmotorn verkar ju okej. Det som inte funkar är ungefär resten av det som har med elen och göra....

Bakljus, bromsljus, framljus o helljus fungerar ej. Inga lampor på "hastighetsmätaren" fungerar förutom Neutral lampan.

Neutral lampan beter sig väldigt konstigt, den lyser inte när den är i neutral (Det har den iof aldrig gjort utan lyser när man har 3an i, men det gör den inte nu heller)

Om ja sätter på blinkers så börjar neutrallampan blinka, stänger jag av blinkers så slocknar neutrallampan.

Om ja försöker tuta så tänds neutrallampan, släcks när ja släpper tutan.

Jag har INGEN aning om va de kan va, har tagit loss de kontakter ja hittat och rengjort osv utan resultat, allt är dött förutom just startmotorn.

Är väldigt tacksam för alla tips som finns att få, hade tänkt sälja cykeln men det är det ju inte på tal om nu när den inte funkar som den ska.

Jag har haft elfel på min KTM Duke -94. Samma som du ungefär, det som jag gjorde då var att kolla den diod som sitter (på min iallafal) under framkåpan.

Är den kass kan det bli att lyse o annat inte funkar. Orsaken till att den hade gått sönder var att någon hade märkt upp kablarna till batteriet fel så när det kopplades in bränndes dioden. Mitt blinkrelä var också kass till följd av detta.

Kan vara värt att kolla om du har kåpan borta. :tummenupp

Last edited:
okej, tack för tipset,

en sak att kolla då..

några mer tips ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...