Elfel på en R1 HJÄLP!

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
har bytt kåpor precis... flyttade gamla kabelstammen in i nya lamphuset...

Provade starta den igår, satte till mc laddaren på batteri kablarna, Kan man göra det?
vred om nykeln, det bara låter konstigt från en av de små elektriska boxarna i framlyktan och så tändes positions lyktorna... hastighetsmätaren rörde sig, sen händer inget mer!

Den är helt död, inga lampor eller nåt fungerar...

Kan jag ha glömt nån kabel?
Kan jag ha råkat byta plats på några kablar?
Vad är de små elboxarna till?
Bränt säkringar ska jag kolla idag!

Måste ha hjälp!!!
 
Robbano skrev:
har bytt kåpor precis... flyttade gamla kabelstammen in i nya lamphuset...

Provade starta den igår, satte till mc laddaren på batteri kablarna, Kan man göra det?
vred om nykeln, det bara låter konstigt från en av de små elektriska boxarna i framlyktan och så tändes positions lyktorna... hastighetsmätaren rörde sig, sen händer inget mer!

Den är helt död, inga lampor eller nåt fungerar...

Kan jag ha glömt nån kabel?
Kan jag ha råkat byta plats på några kablar?
Vad är de små elboxarna till?
Bränt säkringar ska jag kolla idag!

Måste ha hjälp!!!
Sätta batteriladdaren på batterikablarna är inte bra! Skaffa ett batteri och anslut
dina batterikablar.
Med enbart laddaren så mår nog elektronik i en modern hoj inte så bra :7peta
 
Last edited:
BMW R90s skrev:
Sätta batteriladdaren på batterikablarna är inte bra! Skaffa ett batteri och anslut
dina batterikablar.
Med enbart laddaren så mår nog elektronik i en modern hoj inte så bra :7peta

Varför? Men däremot är de flesta batteriladdare jäkligt klena, så inte konstigt ifall det inte är tillräckligt med kräm för att snurra igång den.
 
-PLM- skrev:
Varför? Men däremot är de flesta batteriladdare jäkligt klena, så inte konstigt ifall det inte är tillräckligt med kräm för att snurra igång den.
Ett batteri (blyackumulator) ger garanterat likström.
Batteriladdarna ger oftast en dåligt likriktad växelström (likström med "rippel" - överlagrad växelström). Kan skada viss elektronik om man inte har ett batteri anslutet.
Sedan klarar de inte att avge så mycket ström som startmotorn kräver om du inte har en batteriladdare med "starthjälpsfunktion".
 
Robbano skrev:
pajjar el grejjerna om jag sätter dit laddaren eller löser säkringarna?

mvh robban
Du har inte tillgång till ett vanligt bilbatteri som du kan koppla med
starkablar? Bara för test och provstart.
 
ska prova med mc batteriet när jag kommer hem... pajjar säkringarna eller el prylarna när man aNVÄNDER LADDARE? det är en riktig mc laddare med 0,5a..
 
Robbano skrev:
... det är en riktig mc laddare med 0,5a..

HAHAaaaaaaaaa

/a

EDIT: Den maximala strömstyrkan som går åt när man startar en hojj kan gå uppåt 50 A. Hade du haft 100 st parallellkopplade batteriladdare kanske du skulle kunnat starta hojjen. Om då inte spänningen är alldeles för ostabil och "smutsig" som ovan talare poängterade.
 
Last edited:
Ok, tänkte inte riktigt så långt... Har kollat upp mer nu. Inga säkringar har gått och jag vet att jag har kopplat allt så som det var innan jag började mecka med kåporna...

Den stora styrboxen som sitter under sadeln tickar när man slår till tändningen.. Inget annat händer, förut tickade en annan box framtill också...

Jag har förmodligen sabbat den stora det vet jag...

Skulle behöva lite hjälp från någon med en yamaha R1a här nerifrån, prova att byta ut för att se vad som är sönder...

Någon som vill hjälpa till?

Skulle behöva lite råd om vad som kan tänkas pajjat... Vad går sönder först och främst?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top