Nummer 1
Har en 640 -05 som drar ur batteriet vid stillastående över natten. När motorn är igång laddar hojen batteriet. Har mätt med en voltmeter på laddningen.
Hittade vilken säkring som felet ligger på, säkring nr.1, genom att lägga en 12V LED i serie med minuspol på batteriet och jordflätan på hojen för att därefter rycka säkringar med tändningen avslagen tills den slocknade.
Nu till det som förvärrar felsökningen, instruktionsboken säger att det är hastighetsmätaren och en kondensator (Vad kondensatorn är till för står inte.).
Elschemat visar att det är matningen till instrumenteringen.
I verkligheten så startar hojen utan den säkringen i och allt, även hastighetsmätaren, funkar som det ska utom klockan som mystiskt försvinner från displayen. Så om jag inte missat nåt uppenbart så säger schema och handbok varsin sak och verkligheten en tredje.
Visst kan man köra utan klocka men man blir litet störd över att allt inte står rätt till. Vad kommer härnäst och vad är det som inte har ström som ska ha det men jag inte upptäckt det än, liksom?
Om det var kortslutning någonstans borde ju säkringen ha gått...
Är det någon härinne som haft liknande problem?
Snälla hjälp! Den är så förbaskat rolig att köra och jag vill veta att jag tar mig hem igen efter en repa. Det kan ju vara så att den inte laddar batteriet tillräckligt ens under gång och nyladdat klarar jag mig en fyramilstur och hem innan det är helt sopslut. Batteriet är helt nytt för säsongen och det är inte från biltema.
Jag har läst schemat tills jag blivit vindtyrig, vad har jag missat!?
Nummer 2
Förgasarproblemet består i att så fort jag öppnar kranen så rinner det rakt igenom och ut genom slangen från den. Misstänker att det "bara" är flottören som hängt sig. Borde åtgärdas genom isärtagning och rengöring. Inte sant?
Slarvade med att tömma förgasaren vid vinterförvaring. Så det faller under kategorin handhavandefel.
Har en 640 -05 som drar ur batteriet vid stillastående över natten. När motorn är igång laddar hojen batteriet. Har mätt med en voltmeter på laddningen.
Hittade vilken säkring som felet ligger på, säkring nr.1, genom att lägga en 12V LED i serie med minuspol på batteriet och jordflätan på hojen för att därefter rycka säkringar med tändningen avslagen tills den slocknade.
Nu till det som förvärrar felsökningen, instruktionsboken säger att det är hastighetsmätaren och en kondensator (Vad kondensatorn är till för står inte.).
Elschemat visar att det är matningen till instrumenteringen.
I verkligheten så startar hojen utan den säkringen i och allt, även hastighetsmätaren, funkar som det ska utom klockan som mystiskt försvinner från displayen. Så om jag inte missat nåt uppenbart så säger schema och handbok varsin sak och verkligheten en tredje.
Visst kan man köra utan klocka men man blir litet störd över att allt inte står rätt till. Vad kommer härnäst och vad är det som inte har ström som ska ha det men jag inte upptäckt det än, liksom?
Om det var kortslutning någonstans borde ju säkringen ha gått...
Är det någon härinne som haft liknande problem?
Snälla hjälp! Den är så förbaskat rolig att köra och jag vill veta att jag tar mig hem igen efter en repa. Det kan ju vara så att den inte laddar batteriet tillräckligt ens under gång och nyladdat klarar jag mig en fyramilstur och hem innan det är helt sopslut. Batteriet är helt nytt för säsongen och det är inte från biltema.
Jag har läst schemat tills jag blivit vindtyrig, vad har jag missat!?
Nummer 2
Förgasarproblemet består i att så fort jag öppnar kranen så rinner det rakt igenom och ut genom slangen från den. Misstänker att det "bara" är flottören som hängt sig. Borde åtgärdas genom isärtagning och rengöring. Inte sant?
Slarvade med att tömma förgasaren vid vinterförvaring. Så det faller under kategorin handhavandefel.
Last edited: