Elfel Mille-00

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
På semestertrippen så började instrumentpanelen krångla. När man vrider av nyckel så tappas alla inställningar, dvs trippmätare, klocka samt växlingsindikator. Trodde först det berodde på att batteriet är lite dåligt, men det blir samma sak när laddaren är inkopplad. Är det så att minnet inte får spänningen ifrån batteriet, utan ifrån ett internt bakupbatteri, som blivet dåligt?

Har kollat kablaget, men det ser ok ut.

Några tips nån?

/pajje

Psychobiker skrev:
2365111 På semestertrippen så började instrumentpanelen krångla. När man vrider av nyckel så tappas alla inställningar, dvs trippmätare, klocka samt växlingsindikator. Trodde först det berodde på att batteriet är lite dåligt, men det blir samma sak när laddaren är inkopplad. Är det så att minnet inte får spänningen ifrån batteriet, utan ifrån ett internt bakupbatteri, som blivet dåligt?

Har kollat kablaget, men det ser ok ut.

Några tips nån?

/pajje

Enda jag vet är att minnet tappas när man kopplar bort startbatteriet. Så något inbygt borde det inte vara.

RSV_R skrev:
2365120 Enda jag vet är att minnet tappas när man kopplar bort startbatteriet. Så något inbygt borde det inte vara.

Precis, den reagerar exakt som när man kopplar bort batteriet, det är ganska skumt fel, skulle behöva ett elschema och se om jag kan lista ut nått...

Psychobiker skrev:
2365142 Precis, den reagerar exakt som när man kopplar bort batteriet, det är ganska skumt fel, skulle behöva ett elschema och se om jag kan lista ut nått...

Finns i mekhandboken som laddas ner från apriliaklubbens sida. Ganska rörigt schema dock...

RSV_R skrev:
2365157 Finns i mekhandboken som laddas ner från apriliaklubbens sida. Ganska rörigt schema dock...

Var fan hittar man dom filerna nånstans, har letat runt på den där sidan utan att hitta dem???

Psychobiker skrev:
2365163 Var fan hittar man dom filerna nånstans, har letat runt på den där sidan utan att hitta dem???

Gå in under galleri och sedan "bra att ha filer". Sidan 2 finns RSV mille workshop manual. På sidan 3 finns ägarhandboken i 3 delar. Ladda ner allt! :tummenupp

Tackar tackar, får vi se om man blir nått klokare. Borde ju rimligtvis vara så att det finns en koppling direkt till batteriet ifrån instrumentpanlen, för att ha spänning till att lagra inställningar, och förmodligen har den gått av eller nått, gäller bara att hitta den således!

Jag har aldrig rört en Aprilia, men det låter ju som att minnet drivs med ström från batteriet, Som en bilstereo. 2 pluskablar, 1 till minnet och en till funktionerna.

Det är väl ett rätt vanligt fel om jag har fattat det. Sök runt lite på AF1-forumet (http://www.apriliaforum.com), tror garanterat det finns bot där. För min egen del uppstod problemet i våras när batteriet stått oladdat i sju månader, det var smart... :näsblod

Haha...hittade ett elschema i instruktionsboken, hittade tåten ifråga, och vad ser man då? Jo, den går vi säkringsboxen, och mycket riktigt, säkring paj...Kollade fan på det först, men var lite för snabb.

jaja, nu är det löst iallafall:tummenupp

Tack för tipsen!

/Pajje

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...