Elfel - Laddar inte

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
På bilden har jag gjort en ring runt den kontakten man får röra på när jag får detta felet.

Vad som händer är att hastighetsmätaren visar fel och varvräknaren så börjar lampan om att bränslet är slut att lysa. Igår dog den för första gången, men då rörde jag bara lite på den kontakten så klickade det till så började det fungera.

Har kollat kontaken och putsat så det inte ska vara korosion som kan orsaka det men får inget grepp och vad det är.

Körde jag utan ljus på så gick det att köra, annars räckte inte elen till att starta eller visa siffor i displayen osv

Tips mottages!

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    129.9 KB · Visningar: 96
Last edited:
Glappkontakt (antingen i kabelskons pressning eller i kabeln) medför formodligen dålig jord till instrument etc. alternativt jordfel.
Mycket hemmapulat utan riktigt pressverktyg ser det ut som...
Gör om - gör rätt så slipper du sådant. ;)

Glappkontakt (antingen i kabelskons pressning eller i kabeln) medför formodligen dålig jord till instrument etc. alternativt jordfel.
Mycket hemmapulat utan riktigt pressverktyg ser det ut som...
Gör om - gör rätt så slipper du sådant. ;)

Jo visst finns de en del hemmapulande som jag gjort med cykeln men inget som har med den kontakten att göra.

Vad ska man göra då?

Köpa ny kontakt?

När det gäller elsystem så har alla kontakter med varandra att göra... :mattias

Vart går den andra änden av den aktuella kabeln?
Jag skulle ta en lös kabel och koppla parallellt från minuspol (i det här fallet) till dit den andra änden går och se om problemet försvinner. I så fall är det glapp i kabel eller anslutning. Är så fallet så är det bara att prova att pressa på en annan kabelsko, alternativt byta ut kabeln.
Generellt så bör man undvika för många anslutningar direkt på batteriet. Det är bättre att skarva kablarna innan och bara ansluta en enda "tåt" till aktuell pol (eller jord om det gäller minuspolen).

Bifogat

• kabelskopressverktyg.jpg
    kabelskopressverktyg.jpg
    8.9 KB · Visningar: 82
  • skräp2.JPG
    skräp2.JPG
    4.1 KB · Visningar: 82
När det gäller elsystem så har alla kontakter med varandra att göra... :mattias

Vart går den andra änden av den aktuella kabeln?
Jag skulle ta en lös kabel och koppla parallellt från minuspol (i det här fallet) till dit den andra änden går och se om problemet försvinner. I så fall är det glapp i kabel eller anslutning. Är så fallet så är det bara att prova att pressa på en annan kabelsko, alternativt byta ut kabeln.
Generellt så bör man undvika för många anslutningar direkt på batteriet. Det är bättre att skarva kablarna innan och bara ansluta en enda "tåt" till aktuell pol (eller jord om det gäller minuspolen).

Plockade ur kontakten som jag markerat och tryckte på alla kablar för att se om något hände.

Har kunnat trycka på kontakten så har det fungerat men hittade nu vad som var galet. Huvudkabeln som går ifrån batteriet till denna kontakt hade skruvat upp sig så det inte låg emot ordentligt. Skruvade åt och allt fungerade:)

Så enkel sak jag grejat med flera gånger för att rätta till så var det så enkelt:näsblod

Vad skulle vara bättre med den kabeltången?

Last edited:
Vad skulle vara bättre med den kabeltången?
Allt.

Ta tag i kabeln i ena handen och kabelskon i den andra och slit åt var sitt håll. Troligen behövs ingen större kraft alls för att kabelskon ska lossa från kabeln.
Prova att pressa en ny kabelsko med en "riktig kabelskotång" och gör samma sak så håller den.
Dålig kontaktpressning orsakar problem förr eller senare. Bätre att göra det riktigt på en gång - bra kontaktpressverktyg eller ordentlig lödning är det som gäller om man vill ha det hållbart längre än runt hörnet och minimera risken för framtida problem.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg