Elfel? KTM Duke -01 Startar inte helt plötsligt

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Hej, kan inte mycket om elfel så jag hoppas på lite bra gissningar och tips o tricks på vad jag kan kolla eller vad som är fel?

Har en -01 Duke som inte vill starta. Hade kört ca 1,5 timme utan problem, aldrig tidigare heller för den delen. Skulle stänga av bara nån minut, lägger i neutral, drar ner stödet och stänger av med nyckeln. Ska starta och nada. inga lysen ingen tuta ingenting funkar.:huvet
Har aldrig tidigare haft problem med att starta

Kollat följande:
Kollat killswitchen :)
Nytt batteri som har ström (mätt och laddat)
Ström via kablar ända fram till sockerbiten som går upp till tändningslåset
Sen tar mina kunskaper slut....vågar mig inte på att ta isär nåt tändningslås om det inte är lätt förstås...

På tändningslåset så har man ju "Lock" en pil med "push" sedan "Off" och "On"
När man ska starta så tänds neutrallampan till mellan "Lock" och "Off" och slocknar på "Off" och tänds på "On" och man kan starta...


Nu blir det: att den lyser till mellan lock och off sen helt dött på on :va

Så frågan är vad sitter felet? Tändningslåset eller nåt relä eller vad kan det vara?

Vore jättetacksam om det är någon som kan hjälpa mig :Bugar
 
Du får mäta med en voltmeter om där händer något när du vrider nyckeln.
 
Jag förstår ingenting...idag går jag ner och ska kolla lite på tändningslåset och tänkte att man kunde testa och se om det funkar bara sådär...
I med nyckeln och till min förvåning så lyser allt och testar att starta...."klick" allt dör igen. Vrider om nyckeln igen allt lyser och "klick" när man försöker starta och allt är dött...lyckas få det så ett par gånger sen är det kört....helt dött.

Hellre ett fel man kan se eller ta på, då kan man göra något åt det men det här skiten kan jag gärna vara utan...:huvet
 
Kollat så batteripolerna sitter på som de ska ?
 
säkringarna ser hela/nya ut men ska byta dom, batteripolerna sitter som de ska, har tagit loss dom och gjort rent även om det inte behövdes.
Det klickar till från relät (är det startrelät?) vid batteriet precis innan allt dör. Det kanske ska göra det?

Bild på relät
$(KGrHqNHJDcFHG6VodE0BRytV!HHm!~~60_3.jpg

Konstigt att jag fick ström idag ett par ggr och sen ingenting, även om det inte gick att starta.
 
säkringarna ser hela/nya ut men ska byta dom, batteripolerna sitter som de ska, har tagit loss dom och gjort rent även om det inte behövdes.
Det klickar till från relät (är det startrelät?) vid batteriet precis innan allt dör. Det kanske ska göra det?


Bild på relät
View attachment 388777

Konstigt att jag fick ström idag ett par ggr och sen (singenting, även om det inte gick att starta.

Kolla bakramen! Klassiskt fel på de modellen, var garantifel förr, när ramen går av får motorn ingen jord då flätan sitter i delen som gått av, testa sätt en starkabel mellan minus och på motorn någostans och försök starta...( ramen går av där batteriboxen sitter i ramen).
 
Kolla bakramen! Klassiskt fel på de modellen, var garantifel förr, när ramen går av får motorn ingen jord då flätan sitter i delen som gått av, testa sätt en starkabel mellan minus och på motorn någostans och försök starta...( ramen går av där batteriboxen sitter i ramen).

Testar det imorgon, tack så mycket Glenn!
 
Kolla bakramen! Klassiskt fel på de modellen, var garantifel förr, när ramen går av får motorn ingen jord då flätan sitter i delen som gått av, testa sätt en starkabel mellan minus och på motorn någostans och försök starta...( ramen går av där batteriboxen sitter i ramen).
Briljant förslag...
Som elektroniknörd så vet jag att det alltid finns TVÅ ledare till en förbrukare..
Bara för att den ena är "ramen" betyder det inte att den är felfri!:fakta
Snurrar inte startmotorn mätr man spänningen på startmotorn med båda mätprobarna anslutna till startmotorkåpa resp "plus in"
0 V där, då får man jobba sig bakåt och söka vidare...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top