elfel ktm 450 exc?

Speedie

Kör ni först så väntar jag vid mållinjen
Gick med
16 Feb 2005
Hoj
Yamaha warrior 1700 -04, KTM 450 -05
va ute och körde en runda, efter 5 min smattrade det till och gnistrade ur ljuddämparen sen blurrade hojen i 300m sen tvärdog den.
Nu startar den inte.:mad:
Startar inte på elstarten, men hojen går inte igång på kicken heller!
Ska tilläggas att elstarten slutade fungera förra gången jag körde.
Hojen får gnista, fattar inget...:va

Kass på elfel...

tacksam för svar eller åtminstonde lite förslag vart jag ska börja leta och titta.

/M

Finns det något komp i maskinen? Låter ju lite oroväckande att det flög gnistor från dämparn:va

kan va allt. jag hade också gnista men det visade sig att det va tändplattan + sväng hjul som pajjat.

kolla först in om den verkar ha fullt komp, Det märker du ju enkelt om du kickar och bara känner att det verkar som förut. Sedan kan du kolla så inte svänghjulet lossnat & vore ju bra om du tog lös det och besiktade tändplattan med. Verkar allt detta riktigt så kollar du in om den får gnista. Får den inte det blir det värre! Men om den har gnista så kan du prova att ge den en sup genom endera förgasaren eller tändstiftshålet, startar den till då så har du bara ett förgasar strul skräp i något munstycke. Om ej gnista får du först och främst gå igenom varenda kabel som har med tändningen att göra toknoga, Är det inge fel på kabelstammen så får du leta vidare!! primiärspolen på tändsystemet eller cdi boxen ev tändspole (sällan tändspole)
Om du har någon kompisare som har en likadan vore det ju bra om du fick låna ex cdi boxen....

Kört på bakhjulet?
Ibland är det enkla fel. Basic.
Utöver det som redan nämnts:

• Tändhatt inte på ordentligt.
  • Uppsamlingskärlet om du har sådant kan vara fullt.
  • Eller slangar från förgasaren som är täppta. Ligger mot avgasaröret och smälter ihop.
  • Tätt tanklock av någon anledning.

Lycka till. :)

Ett väldigt vanligt elfel som KTM har är att tändhatten ergar, boten på det brukar vara att man klipper 1cm på tändkabeln och en ny tändhatt.

japp full komp, får ta å kolla svänghjul och förgasaren efter ev. feltack för tipsen så länge:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back