Elfel Kawasaki KLX 650c -93

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hejsan. Skulle behöva lite hjälp ang el fel jag har på hojen jag ganska nyligen köpt. Parkerings ljuset funkar inte. Och bakljuset bara glimmar lite. Mätte upp bakljuset och det är ca 10,4 volt där. Köpte en led lampa till bakljuset dom behöver ju bara typ 8 - 10 volt så nu lyser bakljuset. Slår jag på helljuset slocknar bakljuset. Har haft isär typ alla kontakter och sprayat i dom. Hojen är i ganska fint skick och det är ingen som har varit o härjat runt i elsystemet.
Var och besiktigade en annan hoj idag och frågade om p ljuset. Han sa att det blir 2a om inte p ljuset funkar.
Är inte super bra på el och skulle vara tacksam för lite tips!

Jag skulle börja med att göra rent alla jordpunkter jag kan hitta. Lossa kablar, slipa med lite våtslippapper eller liknande, spraya lite kontaktspray och återmontera.

Funkar parkeringsljus och bakljus om du vrider nyckeln till P?

Annars kan du mäta från bakljuset och framåt under sadeln och ev lossa tanken.

Omkopplaren på styret är lätt att komma åt.

Det kan vara brott på kabelstammen som går vid styrhuvudet. Samma problem om du vrider styret fullt?

Ett elschema underlättar för dig.

Jag skulle börja med att göra rent alla jordpunkter jag kan hitta. Lossa kablar, slipa med lite våtslippapper eller liknande, spraya lite kontaktspray och återmontera.
Okej, har meckat en del hoj, men aldrig reflekterat var jordpunkterna brukar vara. Har du några tips?

Det kan vara brott på kabelstammen som går vid styrhuvudet. Samma problem om du vrider styret fullt?

Tror inte det finns nåt p läge i tändningslåset. Sitter en omkopplare vid gashandtaget. Off. P ljus och ljus. Ska kolla vad som händer om jag vrider på styret. Har meckhandbok, men förstår mig inte på el så bra.

Börja med att ta reda på varför du bara får 10 volt till bakljuset. Låter som fel i kabel/kontakt.

Börja med att ta reda på varför du bara får 10 volt till bakljuset. Låter som fel i kabel/kontakt.
Eller dåligt batteri, så en första idé är nog att mäta spänningen där.

Jo, jag inser att problemet inte borde vara isolerat till bakänden om batteriet är felkällan men det skadar aldrig att börja i rätt ände.

Eller dåligt batteri, så en första idé är nog att mäta spänningen där.

Jo, jag inser att problemet inte borde vara isolerat till bakänden om batteriet är felkällan men det skadar aldrig att börja i rätt ände.
Jo såklart. Men om man bara har 10,4v så är batteriet sopslut och hojen hade aldrig startat. Så jag förutsätter att hojen är körbar i övrigt.

…Läste på om hojen och det är endast kickstart. Så du kan ha rätt!

KLX 650c -93 har elstart. Informerar jag om, som har en exakt likadan. Finns dock en R-variant med kick.

Edit: har dessutom kört Niclas hoj, som i övrigt är i klart bättre skick än min ?...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra